ادامه تلاش ها برای:

نامگذاری روز ملی بیهقی و حکیم سبزواری در متن تقویم رسمی ایران

نامگذاری روزها در تقویم رسمی کشور، مسئله مهمی است که معمولا با دقت و وسواس زیادی از سوی نهادهای مسئول و به ویژه شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت می گیرد.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، با وجود این حساسیت، هم اکنون در متن و در ضمیمه تقویم جمهوری اسلامی ایران، مناسبت های زیادی را می توان مشاهده کرد که عمدتاً به بزرگداشت برخی شخصیت های علمی، فرهنگی، هنری و ادبی و سیاسی اختصاص داده شده اند.

در این میان دارالمومنین سبزوار شهردیرینه های پایدار و دانشوران بیدار، علی رغم همه ظرفیت های والای فرهنگی و تاریخی، تا کنون نتوانسته است در متن تقویم کشور روزی را برای بزرگداشت یکی از شخصیت ها یا رویدادهای مهم تاریخی خود نظیر تشکیل دولت سربداران به عنوان نخستین حکومت شیعه 12 امامی و غیرسلطنتی ایران به خود اختصاص دهد.

البته از سال 93 هشتم اسفند ماه به عنوان روز بزرگداشت حکیم سبزواری در ضمیمه تقویم کشور درج شده است، اما بی شک حکیم سبزواری و یا بزرگانی نظیر ابوالفضل بیهقی شایستگی درج روزی نه در ضمیمه بلکه در متن تقویم جمهوری اسلامی ایران را دارند.

این مهم اگر تا کنون تحقق نیافته است، مطمئناً نه به واسطه کم ارزش بودن شخصیت ها یا رویدادهای تاریخی سبزوار، بلکه به واسطه عدم پیگیری مناسب و در واقع بی توجهی مسئولان شهرستان به امر مهم فرهنگ در سال های گذشته بوده است که از مستندسازی و تهیه طرح های توجیهی مناسب و زمینه سازی های لازم برای تحقق چنین امر مهمی عاجز بوده و یا اگر توان این کارها را داشته اند، ثبت روزهای ملی در تقویم را موضوعی کم ارزش و بی اهمیت می دانسته و لذا برای آن تلاشی انجام نداده اند!

این در حالی است که در میان همه وجهه های علمی، تاریخی، فرهنگی، سیاسی، ورزشی، اقتصادی و بازرگانی، مواصلاتی شهر سبزوار، قطعا وجهه فرهنگی آن بر سایرین غالب است و برای شناخته شدن سبزوار با وجهه واقعی و والای فرهنگی خود فقط کمی نیاز به انجام اقدامات تبلیغی و نمادین در سطح ملی و بین المللی وجود دارد و ثبت روزهای ملی در متن تقویم رسمی کشور یکی از روش های رایج برای دست یابی به چنین منظوری است.

موضوعی که مردمان شهرهای یزد، اصفهان، نیشابور، شیراز، تبریز، رشت و ... تا کنون بهترین استفاده را از آن برده اند و بی شک در میان این همه، جای روزهایی به نام و به یاد بزرگان یا رویدادهای تاریخی شهر سبزوار در متن (و نه ضمیمه) تقویم جمهوری اسلامی ایران بسیار خالی است.

خصوصاً برای شخصیت هایی نظیر حکیم سبزواری که صاحبنظران معتقدند بدون مطالعه شرح منظومه حکیم سبزواری ورود به ساحت فلسفه اسلامی غیرممکن است و درباره خواجه ابوالفضل بیهقی نیز وی را پدر نثر فارسی و یا پدر نثر داستانی ایران لقب داده و معتقدند از آنجایی که در تقویم هیچ روزی به نام نثر فارسی ثبت نشده است، روز بزرگداشت ابوالفضل بیهقی می تواند بهترین مناسبت برای ارج گذاشتن به نثر فارسی نیز باشد.

اینک کاظم کرامت رئیس شورای شهر سبزوار از پیگیری ها جهت ثبت دو روز ملی برای بزرگان دیار سربداران در متن تقویم خبر داده است و اصحاب فرهنگ و هنر دیار سربداران مطمئناً بی صبرانه منتظر تحقق این وعده با پیگیری و رایزنی مناسب مسئولان خواهند بود.

متن اظهارات کاظم کرامت به نقل از خبرگزاری فارس در ادامه منتشر می شود:

 

رئیس شورای شهر سبزوار خواستار شد
نامگذاری روز بیهقی و حاج ملاهادی سبزوار در سالنامه رسمی کشور

رئیس شورای شهر سبزوار خواستار نامگذاری روز بیهقی و حکیم حاج ملاهادی سبزوار در سالنامه رسمی کشور شد.
خبرگزاری فارس: نامگذاری روز بیهقی و حاج ملاهادی سبزوار در سالنامه رسمی کشور

کاظم کرامت در حاشیه برگزاری نشست کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر سبزوار در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه یکی از اقدامات شورای اسلامی شهرستان برگزاری مراسماتی در قالب نکوداشت، همایش و بزرگداشت برای فرهیختگان و بزرگان سبزواری است، اظهار داشت: در همین راستا چند نکوداشت با محوریت بزرگان و مفاخر سبزواری مانند استاد حمید سبزواری از شاعران برجسته انقلاب، استاد ماستیانی از هنرمندان بزرگ سبزواری و ابوالفضل بیهقی پدر نثر ایران با محوریت شورای اسلامی شهر و همکاری دانشگاه حکیم سبزواری برگزار شده که ثمرات خوبی را برای شهرستان به همراه داشته است.

رئیس شورای اسلامی شهر سبزوار با بیان اینکه تنها برگزاری نکوداشت ها برای معرفی بزرگان سبزواری کافی نیست تصریح کرد: یکی از اقداماتی که شورای اسلامی شهر در دستور پیگیری خود قرار داده جای‌گیری نام فرهیختگان بزرگ خطه در سالنامه رسمی کشور است.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین پیگیری ما ثبت نام ابوالفضل بیهقی به عنوان پدر نثر ایران و حکیم حاج ملاهادی سبزواری به عنوان مهم‌ترین فیلسوف معاصر اسلامی در سالنامه رسمی کشور است یادآور شد: در این زمینه فعالیت‌های زیادی صورت گرفته که یکی از آنها پیگیری برای تصویب ثبت روز بیهقی توسط شورای نامگذاری شهرستان، استان، کشور و سپس شورای عالی انقلاب فرهنگی که آقای حداد عادل در این زمینه قول داده‌اند تا پیگیری ثبت این روز در تقویم را انجام دهند.

رئیس شورای اسلامی شهر سبزوار با اشاره به شخصیت بزرگ حکیم حاج ملاهادی سبزواری نیز افزود: حاج ملاهادی سبزواری یک شخصیت جهانی در حقیقت زنده کننده فلسفه اسلامی و متعالی در دوران معاصر است که بسیاری از شخصیت علمی جهان با ایشان آشنایی دارند و نوشتارها و کتاب‌های وی را مطالعه کرده‌اند.

کرامت با بیان اینکه در حال حاضر روز 8 اسفند در حاشیه تقویم به نام حاج ملاهادی سبزواری نامگذاری شده خاطرنشان کرد: ما از طریق شورای نامگذاری پیگیر هستیم تا بتوانیم این روز را در بخش اصلی سالنامه رسمی کشور به ثبت برسانیم و روزی 8 اسفند را به نام این شخصیت نهادینه کنیم.

منبع: خبرگزاری فارس

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

بالاخره روز ملی ابوالفضل بیهقی چه شد؟

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما