آیا سبزوار میزبان نمایشگاه استانی کتاب خواهد شد؟

 مسئولان محترم فرهنگی شهرستان سبزوار، به ویژه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، کمیسیون فرهنگی شورای شهر و اداره فرهنگی شهرداری! آیا سبزوار در سال 94 می تواند میزبان برگزاری یک نمایشگاه استانی کتاب باشد؟

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، هرچند همه ساله چندین نمایشگاه کتاب در سبزوار برگزار می شود، اما مطمئناً هیچیک از این نمایشگاه ها که عمدتاً کتاب هایی کم عمق  بازاری را عرضه می کنند نمی توانند در زمره نمایشگاه های موثر استانی و یا ملی قرار گیرند که نیاز های اصلی اقشار کتابخوان حرفه ای به ویژه جوانان، دانشجویان، فرهنگیان و اساتید دانشگاه های این شهر را پاسخگو باشد.

البته در هفته اول آذرماه 93 نمایشگاه کتاب نسبتاً قابل قبولی در محل کتابخانه ناوی برپا شد که کتاب های عرضه شده در آن نمایشگاه ، نسبت به سایر نمایشگاه هایی که تا کنون در سبزوار برپا شده فاخر تر بود، (منبع) اما اینطور که پیداست همان نمایشگاه هم نتوانسته است در زمره نمایشگاه های استانی کتاب قرار گیرد. این در حالی است که درست در همسایگی سبزوار شهر شاهرود موفق شد میزبان یکی از این نمایشگاه های استانی کتاب باشد.(منبع)

بنابراین اگر در همسایگی ما شهر شاهرود به عنوان یک شهر غیرمرکز استان، می تواند میزبان برگزاری نمایشگاه استانی کتاب باشد، قطعاً شهر سبزوار با پیشینه فرهنگی و تاریخی غنی و به عنوان دومین قطب دانشگاهی شمال شرق کشور، شایسته برگزاری نمایشگاه های استانی و حتی ملی کتاب است.

گفتنی است، امسال برای اولین بار طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران نیز در کشور به اجرا در آمد که در نهایت به انتخاب اهواز منجر شد و متأسفانه سبزوار علی رغم برخورداری از ظرفیت های عظیم فرهنگی، حتی نتوانست در زمره 10 شهرستانی قرار گیرد که برای این عنوان نامزد شده بودند.

یقیناً برگزاری نمایشگاه های کتابی که از کمیت و کیفیت مناسب برخوردار باشند، می تواند یکی از ملاک های تعیین پایتختی کتاب باشد که برای سال های آینده باید مورد توجه مسئولان فرهنگی شهرستان قرار گیرد.

اسرارنامه در ادامه گزارشی از برگزاری نمایشگاه های استانی کتاب در سطح کشور را در طول سال 93 به نقل از خبرگزاری ایبنا منتشر می کند:

امسال کدام استان‌ها میزبان نمایشگاه کتاب بودند؟/ ارتقای کیفی نمایشگاه‌ها در سال 93

مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در سال 1393، 23 نمایشگاه استانی کتاب برگزار کرد. علاقه‌مندان برای آگاهی از عناوین استان‌های میزبان و آشنایی با ویژگی‌های این نمایشگاه‌ها می‌توانند در جدول تهیه شده مطالعه کنند.
 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در سال جاری به منظور برپایی هرچه بهتر و کیفی‌تر نمایشگاه‌های استانی کتاب، آیین‌نامه نمایشگاه‌های کتاب استانی را مورد بازبینی قرار داد. به گفته امیرمسعود شهرام‌نیا، مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، یکی از نقاط ضعفی که در نمایشگاه‌های کتاب استانی همواره وجود داشت این بود که اغلب ناشران بزرگ و فاخر کشورمان چندان علاقه‌مند به حضور در این نمایشگاه‌ها نبودند. وقتی علت را پیگیری کردیم متوجه شدیم که سودآور نبودن نمایشگاه‌های کتاب استانی برای این ناشران، رغبت چندانی در بین آنها برای حضور ایجاد نمی‌کند؛ شرایط تخفیف در این نمایشگاه‌ها برای این ناشران به‌صرفه نبود به‌گونه‌ای که آنها ملزم می‌شدند آثار خود را تا 20 درصد تخفیف عرضه کنند.

موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران به منظور رفع این مشکل، این رقم را تا 10 درصد کاهش داد. همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز 20درصد یارانه در اختیار دانشجویان، طلاب و ... قرار می‌دهد.

شهرام‌نیا با اشاره به سایر مشکلاتی که نمایشگاه‌های کتاب استانی با آنها مواجهند،گفت: در اغلب موارد ناشران شرکت‌کننده در نمایشگاه‌های کتاب استانی برای این‌که هزینه‌های خود را کاهش دهند، نمایندگی خود را به سایر افراد می‌سپردند. در این صورت نمایندگی چند دَست می‌چرخید و احتمال این‌که این نمایندگی دست افراد نااهل و غیرحرفه‌ای بیفتد، زیاد بود. موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران با هدف از میان برداشتن این معضل اعلام کرده است که اولویت و علاقه این موسسه به حضور مستقیم ناشران است اما اگر بنا به هر دلیلی ناشران نتوانستند به صورت مستقیم حضور یابند باید نمایندگی خود را به یک ناشر دیگر (فردی که در حوزه نشر به صورت حرفه‌ای کار می‌کند و تخصص لازم را دارد) یا به یک تشکل صنفی بسپارد.

مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران ادامه داد: این مؤسسه با هدف تشویق ناشران برای حضور در نمایشگاه‌های کتاب استانی رایزنی‌هایی را هم با ناشران بزرگ و هم با تشکل‌های نشر انجام داده است.

شهرام‌نیا توضیح داد: می‌کوشیم اطلاع‌رسانی این دوره از نمایشگاه‌های کتاب استانی مطلوب‌تر و با تحول مثبت صورت بگیرد. سایت موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران مورد بازبینی قرار گرفته است تا اطلاعات برگزاری تمام نمایشگاه‌های کتاب استانی بر سایت بارگذاری شود. همچنین شبکه فروش نمایشگاهی را نیز مورد بازبینی قرار دادیم.

وی با اشاره به تحولاتی که در این دوره از نمایشگاه‌های کتاب استانی شاهد خواهیم بود، گفت: در گذشته، کتاب‌ها در نمایشگاه‌های کتاب استانی به شیوه سنتی و قدیمی ارائه می‌شدند اما موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در این دوره در تلاش است تا کتاب‌ها به‌گونه‌ای جذاب‌تر و قابل رویت‌تر در معرض دید بازدیدکنندگان قرار بگیرد.

مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران افزود: در بخش جنبی این دوره از نمایشگاه‌های کتاب استانی بازبینی‌هایی صورت گرفته است. امیدواریم این بخش نسبت به سال‌های گذشته غنی‌تر و پُرمحتواتر برگزار شوند. در این دوره مراکزی مانند خانه کتاب و بنیاد ادبیات داستانی برای کمک به برگزاری نمایشگاه‌های کتاب استانی اعلام آمادگی کرده‌اند.

شهرام‌نیا درباره سایر مشکلات موجود در نمایشگاه‌های کتاب استانی، گفت: گاهی در این نمایشگاه‌ها شاهد هستیم که چندین ناشر به عرضه یک کتاب مشترک می‌پردازند! موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران این معضل را با ملزم کردن ناشران به ثبت بارکد کتاب‌هایی که می‌خواهند در نمایشگاه عرضه کنند، رفع کرده است.

در طول سال جاری 23 نمایشگاه استانی کتاب برگزار شد که گزارش تشریحی آنها در قالب جدول زیر ارائه شده است:
 

تاریخ استان دسترسی به متن
20 تا 26 خرداد خراسان شمالی اینجا و اینجا
2 تا 8 شهریور همدان اینجا و اینجا
6 تا 12 شهریور زنجان اینجا و اینجا
15 تا 20 شهریور اصفهان اینجا و اینجا
27 شهریور تا 2 مهر مرکزی اینجا
7 تا 13 مهر آذربایجان شرقی اینجا و اینجا
16 تا 22 مهر کرمانشاه اینجا
16 تا 22 مهر اردبیل اینجا
24 تا 30 مهر کرمان شمالی اینجا و اینجا
2 تا 8 آبان خراسان رضوی اینجا
17 تا 23 آبان البرز اینجا
17 تا 23 آبان گیلان اینجا
26 آبان تا 2 آذر فارس اینجا
5 تا 11 آذر کهگیلویه و بویراحمد اینجا
5 تا 11 آذر خراسان جنوبی اینجا
23 تا 29 آذر خوزستان اینجا
3 تا 9 دی بوشهر اینجا و اینجا
13 تا 19 دی هرمزگان اینجا و اینجا
1 تا 7 بهمن سمنان (شاهرود) اینجا
13 تا 19 بهمن مازندران اینجا
23 تا 29 بهمن سیستان و بلوچستان اینجا
3 تا 9 اسفند قزوین اینجا
8 تا 14 اسفند یزد اینجا

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

هفته پرسئوال برای فعالیت های اداره کتابخانه های عمومی سبزوار

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما