به مناسبت 15 اسفند روز درختکاری

تالار اجتماعات دانشگاه علوم پزشکی گلستان به نام دکتر بسکی پدر طبیعت ایران نامگذاری شد

دو هفته  نخست اسفند 93، به صورتی کاملا اتفاقی به روزهای درخشش و تجلیل از بزرگان ومفاخر علمی، فرهنگی و هنری سبزوار در ایران اختصاص پیدا کرد.

 به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه در اثبات این ادعا می توان به برگزاری آیین نکوداشت استاد حسین ماستیانی با حضور چندین میهمان برجسته کشوری در سبزوار، مناسبت 8 اسفند روز بزرگداشت حکیم سبزواری و برگزاری همایشی در همین راستا در تاریخ 11 اسفندماه در سبزوار ، حضور وسخنرانی محمود دولت آبادی آقای رمان ایران در هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب یزد که توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شده بود و استقبال مردم و رسانه های یزد از این نویسنده سبزواری و نیز بزرگداشت دکتر غلامعلی بسکی پدر سبزواری طبیعت ایران در دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان و پخش فیلم مستند درخت سفید در دو قسمت از شبکه افق سیما درباره زندگی دکتر بسکی اشاره کرد.

هرچند این تراکم برنامه ها در دو هفته بسیار زیاد بود و مجال اطلاع رسانی کامل را از اصحاب رسانه سلب می کرد ، اما از یک بابت دیگر بیانگر عظمت فرهنگی دیار سربداران است که مشاهیر و نام آوران این دیار دائما در سرتاسر کشور در حال درخشش هستند و نامشان به نیکویی یاد می شود.

همانطور که گفته شد، یکی از این رویدادهای فرهنگی که در دو هفته ابتدایی اسفند 93 پیرامون یکی از فرزندان نام آور سبزوار برگزار شده است، در دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان به وقوع پیوسته که طی مراسمی سالن اجتماعات آن دانشگاه به نام دکتر غلامعلی بسکی نامگذاری شده است.

دکتر غلامعلی بسکی که متولد 1310 در شهرستان سبزوار و از تحصیل کردگان دبیرستان اسرار است، سال هاست در شهرستان گنبدکاووس استان گلستان سکونت دارد و در آنجا در میان نسل جوان و به ویژه دانشجویان رشته های محیط زیست و دوستداران طبیعت به بابابسکی معروف است.

قبل از این هم تمبر یادبود پدر طبیعت ایران در گلستان به نام ددکتر بسکی رونمایی شده بود.

فیلم مستند «درخت سپید» هم که پیرامون زندگی و فعالیت های دکتر بسکی تولید شده است، نیز در روزهای اخیر به مناسبت 15 اسفند روز درختکاری از شبکه افق سیمای جمهوری اسلامی ایران در دو قسمت پخش شد. که در یکی از بخش های این فیلم مستند یکی از سفرهای کوتاه دکتر بسکی به سبزوار و روستای زادگاهش بسک در بخش ششتمد نشان داده می شود و چند کلمه از گفتگوی او با لهجه سبزواری با همشهریانش به تصویر کشیده می شود.

خبرگزاری ایرنا خبر تجلیل از  دکتر بسکی در دانشگاه علوم پزشکی گلستان را به شرح زیر منتشر کرده است:

تجلیل از پدر طبیعت ایران در گرگان برگزار شد

گرگان - ایرنا - مراسم درختکاری و نام گذاری تالار اجتماعات دانشگاه علوم پزشکی گلستان به نام دکتر بسکی، در تجلیل از این پزشک خیر و پدر طبیعت ایران در گرگان برگزار شد.

در این مراسم که روز چهارشنبه در سازمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان برگزار شد، رئیس دانشگاه، دکتر غلامعلی بسکی را از مفاخر استان و کشور توصیف کرد و گفت: ایشان بدلیل این که طبیب حاذقی است و زحمات زیادی در عرصه سلامت استان و منطقه کشیده و این که کارهای عام المنفعه بسیاری انجام داده و کودکان بی سرپرست زیادی را تحت حمایت خویش پرورش و تحویل جامعه داده، لایق تجلیل است.

بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی گلستان، تقی ریاحی افزود: سومین برجستگی ایشان طبیعت دوستی و علاقه به طبیعت است که باعث شده از وی به عنوان پدر طبیعت ایران نام ببرند.

وی، اهدای نهال به هر کودکی که در بیمارستان بسکی گنبد به دنیا می آید را کاری زیبا و ارزشمند خواند و گفت: تلاش خواهیم کرد که از کارهای زیبای ایشان الگوبرداری شود.

ریاحی در ادامه گفت: به منظور پاسداشت و ارج گذاری از خدمات و زحمات بی شائبه این عزیز، تالار اجتماعات سازمان مرکزی دانشگاه به نام ایشان نام گذاری شد و علاوه بر محوطه سازمان مرکزی، در تمام مراکز آموزشی درمانی گرگان نیز به صورت نمادین به نام وی یک نهال غرس می شود.

در این مراسم که داماد و دختر دکتر بسکی نیز حضور داشتند خلیل فرشباف، داماد، متولی موقوفات و مدیر عمرانی بیمارستان دکتر بسکی، این اقدام دانشگاه را باعث خوشحالی و آرامش خانواده وی توصیف کرد و گفت: درصددیم بخشی از جاده های شرق استان را به توصیه دکتر بسکی نهال کاری کنیم.

در پایان این مراسم که اعضای هیأت رئیسه و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی گلستان حضور داشتند، یک نهال با دستان دکتر بسکی در محوطه سازمان مرکزی دانشگاه غرس شد.

دکتر غلامعلی بسکی معروف به پدر طبیعت و محیط زیست ایران، متولد بهمن سال 1310 در سبزوار است که پس از به پایان رساندن تحصیلات متوسطه در دبیرستان اسرار در رشته طب دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه تحصیل داد و در سال 1345 در رشته جراحی زنان از همان دانشگاه فارغ التحصیل شد.

وی در سال 1345 بیمارستانی را در شهر گنبدکاووس تأسیس کرد اما در سال 1349 زندگی شهری را رها کرد و به مرور تبدیل به یک گیاه خوار کامل شد و زندگی خود را وقف دفاع از محیط زیست و تبلیغ گیاه خواری کرد.

تأسیس بیمارستان و زایشگاه دکتر بسکی، تأسیس مدرسه تیزهوشان و نیز خانه ریاضی استان گلستان و سرای گاندی (تیزهوشان فقیر در روستاها) و وقف 6 باب منزل مسکونی در مشهد از دیگر فعالیت های دکتر بسکی است.

 

برای آشنایی بیشتر با دکتر بسکی هم اکنون به پیوند زیر مراجعه کنید:

آشنایی با دکتر غلامعلی بسکی پدر طبیعت ایران

نظرت را بنویس
comments

سلام - بله درست است؛ اما حيف که عرضه نداريم و نمي توانيم از ظرفيت هاي مان براي خود سبزوار استفاده کنيم. اي کاش زمينه را فراهم مي کرديم دکتر بسکي کاري هم در خود سبزوار انجام مي داد مثلا بنايي را مي ساخت تا جايي را راه اندازي مي کرد. دکتر بسکي را الان همه به اسم استان گلستان مي شناسند و کسي او را به نام سبزوار نمي شناسد هر جا سخن از او به ميان مي آيد حتي نامي هم از سبزوار نمي برند. دکتر بسکي سال هاست که از سبزوار رفته در اين مدت براي سبزوار چه کرده است؟ -دکتر سرسنگي سال هاست رئيس خانه هنرمندان است اما چرا نتوانستيم از باو براي سبزوار استفاده اي ببريم. او بعد از سال ها اخيرا به سبزوار آمد. - استاد سبزواري يک چهره ملي است چرا نتوانستيم از او براي سبزوار استفاده کنيم؟ - اين ها همه چيزهايي است هر از آنها در شهرهاي ديگر بود کلي استفاده مي بردند.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما