خانه هنرمندان سبزوار تا سال آینده افتتاح می شود/ اختتامیه نمایشگاه آثار استاد ماستیانی با حضور دکتر سرسنگی

اختتامیه نمایشگاه آثار استاد حسین ماستیانی بعد از ظهر جمعه 8 اسفند با حضور دکتر مجید سرسنگی مدیرعامل خانه هنرمندان ایران و تعدادی از مسئولان شهری و اصحاب فرهنگ و هنر دیار سربداران در محل نگارخانه امیرشاهی برگزار شد، تا پایان با شکوهی باشد بر نکوداشت استاد ماستیانی هنرمند برجسته نقاش و پیکرتراش سبزواری.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، نکوداشت استاد حسین ماستیانی که روز دوشنبه 4 اسفند با حضور تعدادی از مسئولان و هنرمندان استانی و کشوری و نیز با استقبال گرم و حضور پرتعداد همشهریان سبزواری در تالار کاشفی این شهر برگزار شد، حاصل تلاش ارزشمند آقایان و خانم ها سیدرضا مختاری دبیرنکوداشت، رضا شجاع مقدم مدیراجرایی نکوداشت و دیگر عزیزانی نظیر نیکتا طبسی، محمود حیطه، محمد اسماعیلی، محمدرضا بشیری، علی طوسی، مجتبی مومنی، سیدهادی زرقانی،  محمدعلی آبادی، حامدعامری، ایمان ارضی، نجمه بهنامی فر، محمدلندرانی، مهدی احمدی و ... بود.

هرچند نکوداشت استاد ماستیانی در 4 اسفند با شکوه خاصی برگزار شد و میهمانان ارزشمند متعددی از تهران، مشهد و سبزوار در آن حضور داشتند، اما در این میان جای دکتر مجید سرسنگی فرزند شایستگی دیار سربداران که مدتی است مسئولیت خانه هنرمندان ایران را برعهده دارد، در آن محفل خالی بود.

رضا شجاع مقدم مدیراجرایی نکوداشت استاد ماستیانی در گفتگویی که با خبرنگار اسرارنامه داشت دلیل عدم حضور دکتر سرسنگی را به دلیل بررسی بودجه مورد نیاز خانه هنرمندان ایران در همان روز عنوان کرد، اما به هرحال سفر مدیرعامل خانه هنرمندان ایران، هرچند با تأخیر اما با خبرهای خوشی برای شهر دیرینه های پایدار انجام شد.

چرا که دکتر سرسنگی ضمن بازدیدی که از نمایشگاه آثار استاد ماستیانی داشت در جمع خبرنگاران گفت: تا سال آینده با فراهم شدن زمینه های لازم توسط شهرداری و سایر مسئولان مربوطه، شاهد افتتاح خانه هنرمندان ایران در سبزوار خواهیم بود.

گفتنی است، تأسیس خانه هنرمندان در سبزوار - اگر به سرانجام برسد و مثل بعضی پروژه های دیگر به دست فراموشی سپرده نشود - در شرایطی صورت می گیرد که تا کنون شعبه های بسیار کمی از خانه هنرمندان ایران در شهرهای مختلف کشور راه اندازی شده است و حتی بسیاری از مراکز استان ها هنوز موفق به تاسیس این شعبه نشده اند و این پیشگامی می تواند امتیاز خوبی برای سبزوار باشد.

در ادامه گزیده ای از سخنان دکتر سرسنگی در حاشیه بازدید از نمایشگاه آثار استاد ماستیانی را که توسط خبرگزاری ایرنا منتشر شده است، مطالعه خواهید کرد:

هنرمند تا خود منزه نباشد نمی تواند جامعه را منزه کند

سبزوار - ایرنا - مدیرعامل خانه هنرمندان ایران،با بیان اینکه علاوه بر تعلیم تکنیک های هنری باید در حوزه اخلاقی و معرفت شناختی هنرمندان نیز آموزش داده شود، تاکید کرد: هنرمند تا خود منزه نباشد نمی تواند جامعه را منزه کند.

مجید سرسنگی جمعه شب در حاشیه مراسم پایانی نمایشگاه استاد ماستیانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه عدم برنامه ریزی و پرداختن کوتاه مدت به هنر از مهمترین چالش های این حوزه است، گفت:در حوزه هنر مدیریت و برنامه ریزی منسجم، هدفمند، دراز مدت و میان مدت نداریم .

وی اظهار کرد: برنامه ریزی ها بیشتر در بخش هنر کوتاه مدت و در حد برگزاری جشنواره و همایش است.

وی تربیت هنرمندن از سنین کودکی و نوجوانی را یکی از ضروریات عنوان کرد و گفت: باید از خردسالی به تعلیم و تربیت هنرمندان پرداخته شود.

وی با یادآوری اینکه علاوه بر تعلیم تکنیک های هنری باید در حوزه اخلاقی و معرفت شناختی هنرمندان نیز آموزش داده شود، افزود: هنرمند تا خود منزه نباشد نمی تواند جامعه را منزه کند.

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران اظهار کرد: هنرمندان باید همیشه پیشقراولان حوزه اخلاقی در جامعه باشند.

وی با اشاره به جایگاه والای هنر گفت: بسیاری از مشکلات، معضلات و آسیب های اجتماعی از طریق هنر برطرف می شود.

وی ادامه داد: خانه هنرمندان ایران دارای 12 انجمن می باشد و 350 هزار نفر در کشور از طریق این تشکل با ما در ارتباط هستند.

سرسنگی افزود: خانه هنرمندان ایران بزرگترین مرکز فرهنگی هنری غیردولتی و سازمان مردم نهاد هنری است.

وی یکی از رویکردهای خانه هنرمندان کشور را افزایش خانه هنرمندان در شهرستان ها و مراکز استان ها عنوان کرد و گفت: هر کدام از استان ها و یا شهرستان های متقاضی که دارای توان اولیه باشند، خانه هنرمندان در آن راه اندازی می شود.

وی اظهار کرد: هم اکنون علاوه بر تهران در کرمانشاه، تربت حیدریه و سنندج خانه هنرمندان راه اندازی شده و برای هشت منطقه دیگر نیز تقاضا شده است.

وی با اشاره به قرارداد سه جانبه خانه هنرمندان، سازمان میراث فرهنگی و وزارت راه و شهرسازی گفت: مقرر شده است در مناطقی که خانه هنرمندان راه اندازی می شود، ادارات میراث فرهنگی و راه و شهرسازی مکانی برای آن در اختیار قرار دهند.

سرسنگی با اشاره به پیگیری های انجام شده برای راه اندازی خانه هنرمندان در سبزوار افزود: با قول مساعد شهرداری در زمینه واگذاری مکان، تا یک سال آینده خانه هنرمندان در سبزوار نیز راه اندازی می شود.

وی فعال شدن خانه هنرمندان را در پیگیری مطالبات این قشر بسیار تاثیرگذار عنوان کرد و گفت: حمایت بیمه ای و صنفی برای هنرمندان را به طور جدی پیگیری می کنیم.

وی افزود: با همکاری شهرداری تهران 10 هزار متر مربع زمین در منطقه 22 تهران تحویل گرفته ایم و تعاونی مسکن هنرمندان را راه اندازی کرده ایم.

نمایشگاه آثار استاد 'حسین ماستیانی' از چهارم اسفند ماه به مدت پنج روز در نگارخانه امیرشاهی مجتمع فرهنگی هنری اسرار سبزوار برپا بود.

''حسین ماستیانی' که هم اکنون مدرس دانشکده فنی حرفه ای دخترانه بقیه الله الاعظم (عج) است از چهره های شاخص هنری با کارنامه ای درخشان در مجسمه سازی، نقاشی و خوشنویسی است.

پیکره های ساخته این هنرمند نقاش و مجسمه ساز برجسته سبزواری علاوه بر شهر زادگاهش در شهرهای مشهد و گرگان و دانشگاههای شهید بهشتی ، چمران اهواز و محقق اردبیلی نصب شده است.

استاد ماستیانی سالها پیش با ساخت تندیس 'هفت پیکر سربداران' در سبزوار یکی از زیباترین و ماندگارترین آثار هنری خود را خلق کرد که اینک به یکی از نمادهای شهر سبزوار تبدیل شده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

لازم به یادآوری است، استاد محمود حیطه که از هنرمندان عکاس سبزوار است، مسئولیت برپایی نمایشگاه آثار استاد ماستیانی را برعهده داشت.

استاد ماستیانی علی رغم سال ها فعالیت پربار هنری در زمینه هنر مجسمه و نقاشی تا کنون فقط دو نمایشگاه از آثار خود برپا کرده است.با این حال آثار ایشان همواره مورد توجه دوستداران هنر در کشور و به ویژه سبزوار بوده است.

گزارش تصویری (کلیک کنید)

نظرت را بنویس
comments

سلام برای اقای سرسنگی احترام زیادی قایل هستم اما ایشان با بی لطفی مراسم بزرگداشت استاد را کوچک دانسته و به نظرم به سخره گرفتن, مراسمی که با حضور مردم عادی بسیار باشکوه بود هنر ایشان برای مردم است نه برای وزیر و مسول و...و مردم هم با حضورشان از ایشان تشکر کردند, حال انصاف نیست که مردم را نبینیم و حضور کمرنگ مسیولین به زعم اقای سرسنگی را مسله اصلی بدانیم, تا مردم و تایید انها نباشد مسیولین دیده نمی شوند این را به یاد داشته باشیم... با تشکر از اطلاع رسانی شما..پیروز باشید
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما