سبزوار می تواند الگوی توانمندسازی سکونتگاه های غیررسمی کشور باشد

 رییس کمیسیون عمران مجلس: متوسط عمر ساختمانها باید حداقل 100 سال باشد
سبزوار - ایرنا - رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاکید بر بر لزوم کیفیت در ساخت و سازها گفت: متوسط عمر ساختمانها در کشور ایران حدود 30 سال است در حالی که باید حداقل 100 سال باشد.

'مهدی هاشمی' روز پنجشنبه در 'همایش تخصصی باز آفرینی پایدار محله های هدف شهر سبزوار' افزود: یک سوم اقتصاد کشور در بخش صنعت ساختمان است که در بهترین شرایط 30 درصد از آن بهره برداری می کنیم.

وی اظهار داشت: وقتی ساختمانی پس از 25 تا 30 سال ساخت تخریب می شود علاوه بر تحمیل هزینه های گزاف، آلودگی زیست محیطی نیز ببار می آورد.

رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طرح، مصالح، اجرا، نظارت، بهره برداری و نگهداری خوب از اموری است که کمتر در دستور کار جدی قرار گرفته لذا نیازمند توجه بیشتر در این بخش هستیم.

وی در خصوص سکونتگاههای غیررسمی و بافتهای فرسوده نیز گفت: بی توجهی به بافتهای فرسوده در بحث هویت شهری و اجتماعی معضلات و مشکلات را جدیتر می کند.

هاشمی ادامه داد: هر چه بافتهای مرکزی و محلات ما فرسوده تر شود سیل جمعیت به سمت مناطق حاشیه نشین گرایش پیدا کرده و در پی آن گسست اجتماعی تشدید و هویت اجتماعی هم آسیب پذیر می شود.

وی اظهار داشت: توقف و جلوگیری از توسعه فرسودگی در پایداری و بهسازی محلات و ارتقا زندگی آحاد مردم جامعه موثر است.

رییس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به برنامه ریزی برای راهکارهای کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت گفت: باید تلاش شود تا ناپایداری جمعیت با پایداری بر حفظ ارزشها ارتقا یابد.

وی با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان سال 'اقتصاد، فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی' افزود: می بایست در توانمندسازی سکونتگاههای غیررسمی با عزم ملی ومدیریت جهادی ورود پیدا کرد.

هاشمی ادامه داد: با احیا و بازسازی این مناطق هم فرهنگ خود را حفظ می کنیم و هم اجازه بوجود آمدن گسست اجتماعی را نمی دهیم.

وی با اشاره به مشخص شدن سبزوار به عنوان پایلوت کشوری در امر توانمندسازی سکونتگاههای غیررسمی نیز اظهارداشت: سبزوار این شان و جایگاه را دارد تا در این موضوع هم الگوساز و پرچمدار باشد.

او با اشاره به ظرفیتهای سبزوار گفت: این شهرستان به عنوان یکی از معدود پایگاههای علم، دانش، تاریخ، تمدن و فرهنگ شناخته می شود.

سبزوار در 237 کیلومتری غرب مشهد واقع است.

منبع: ایرنا

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما