نظر مشاهیر جهان درباره عظمت علمی و شخصیتی حکیم سبزواری

هشتم اسفند در ضمیمه تقویم جمهوری اسلامی ایران به عنوان روز بزرگداشت حکیم حاج ملاهادی اسرار سبزواری نامگذاری شده است.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، حکیم سبزواری موسس مکتب فلسفی سبزوار و از بزرگترین اندیشمندان ایرانی و از نوابغ فلسفه اسلامی است که شهرت او از مرزهای جهان اسلام گذشته و بسیاری از آثار او در دانشگاه های سراسر جهان تدریس می شود و مورد احترام اساتید و متفکران است.

در ادامه به مناسبت نزدیک شدن به 8 اسفند روز بزرگداشت حکیم سبزواری، نظر تعدادی از مشاهیر جهان درباره این شخصیت برجسته را مرور می کنیم:


حکيم سبزواري از منظر ديگر انديشمندان:

ـ كنت گوبينو فيلسوف معروف فرانسوى كه نظر خاصّش در فلسفه تاريخ معروف است، مقارن اوج شهرت حكيم سبزوارى سه سال وزير مختار فرانسه در ايران بوده و كتابى هم به نام سه سال در ايران منتشر كرده است. او مى‏نويسد:
«شهرت او به قدرى عالمگير شده كه طلاب زيادى از ممالك هندوستان، تركيه و عربستان براى استفاده از محضر او به سبزوار رو آورده و در مدرسه او مشغول تحصيل هستند.»

حكيم سبزوارى فوق العاده خوش بيان و خوش تقرير بود،با شور و جذبه تدريس مى‏كرد.او گذشته از مقامات علمى و حكمى، از ذوق عرفانى سرشارى برخوردار بود. بعلاوه، مردى با انضباط، اهل مراقبه، متعبّد، متشرّع و بالاخره سالك الى الله بود. مجموع اين ها سبب شده بود كه شاگردانش تا سرحد عشق به او ارادت بورزند. از نظر جاذبه استاد و شاگردى، حكيم سبزوارى بى مانند است. بعضى از شاگردانش بعد از او با اين كه چهل سال از او فاصله گرفته بودند، باز هم هنگام ياد آورى او به هيجان مى‏آمدند و اشك مى‏ريختند.

در حال حاضر شعاع فكرى و عظمت علمى حكيم سرزمين هاى بسيار دور را نيز درنورديده است و امروزه كمتر دانشگاهى پيدا مى شود كه در آن جا علوم عقلى و فلسفه شرق مورد توجه قرار گيرد و نامى از ملا هادى سبزوارى در آن جا نباشد. براى نمونه:

    ـ در آثاراقبال لاهورى ، انديشمند مسلمان پاكستان ، مى خوانيم : « پس از ملاصدرا، فلسفه ايرانى با ترك آيين نو افلاطونى، به فلسفه اصيل افلاطون روى آورد. نماينده بزرگ اين گرايش جديد ملا هادى سبزوارى است . او بزرگترين متفكر عصر اخير ايران است . بنابراين بررسى فلسفه او براى شناخت نحوه تفكر اخير ايران لازم است . فلسفه سبزوارى مانند فلسفه هاى اسلاف او سخت با دين آميخته است . سبزوارى با اسناد فعليت به حق ، جهان بينى ايستاى افلاطون را دگرگون كرد و به پيروى از ارسطو حق را مبدا ثابت و موضوع همه حركات شمرد. از ديدگاه او همه موجودات عالم به كمال عشق مى ورزند و به سوى غايت نهايى خود سير مى كنند.»

 ـ همچنين پرفسور توشى هيكو ايزوتسو، دانشمند ژاپنى و استاد فلسفه دانشگاه مك گيل كانادا و استاد ممتاز دانشگاه توكيو، پيرامون شخصيت فلسفى و عرفانى حاج ملا هادى مى گويد: «حاج ملا هادى سبزوارى متفكرى است كه اثر معروف «منظومه و شرح آن » از اوست و به اتفاق همگان بزرگترين فيلسوف ايرانى در قرن نوزدهم بود. در عين حال وى در ميان استادان و بزرگان عارف آن عصر مقام اول را داشت .»

منبع: تبیان

گفتنی است در سال های اخیر به پاس عظمت علمی و شخصیتی حکیم سبزواری، دومین دانشگاه بزرگ و معتبر ملی در شمال شرق ایران که در شهر سبزوار واقع شده، به یاد این دانشمند برجسته نامگذاری شده است.

دانشگاه حکیم سبزواری در شهرستان سبزوار، بعد از دانشگاه فردوسی مشهد قدیمی ترین دانشگاه در استان خراسان رضوی است که همه ساله هزاران نفر دانشجو در آن مشغول تحصیل و پژوهش هستند.

برای آشنایی بیشتر با حکیم سبزواری هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

داستانی از کرامات حکیم سبزواری در آستانه 8 اسفند

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما