پیام مجید سرسنگی مدیرعامل خانه هنرمندان ایران به نکوداشت استاد ماستیانی

مجید سرسنگی مدیرعامل خانه هنرمندان ایران که خود از فرزندان شایسته و موفق دیار سربداران است، در پیامی که برای ستاد نکوداشت استاد حسین ماستیانی هنرمند نقاش و پیکرتراش برجسته سبزواری ارسال داشته ، برخی ویژگی های بارز و برجسته شخصیتی استاد ماستیانی را توصیف کرده و ستوده است.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، متن کامل پیام مجید سرسنگی که در ویژه نامه نکوداشت حسین ماستیانی منتشر شده و شامگاه دوشنبه 4 اسفند، در اختیار عموم میهمانان این مراسم قرار گرفته، به شرح زیر است:

کلک حیرت

هيچ نقاشت نميبيند که نقشي بر کَنَد                   و آنکه ديد از حيرتش کلک از بنان افکندهاي

سبزوار از ديرباز بهواسطه قرار گرفتن در مسير ارتباطي مهم منطقه، تأثيرگذار و تأثيرپذير بوده است.  بهويژه در دوران معاصر که در رشتههاي مختلف هنري، هنرمندان بسياري را  به جامعهي هنري کشور معرفي کردهاست. متأسفانه در اين ميان، نقش استاداني که اين فضا را براي طرح و شکوفايي اين سرآمدان مهيا کردهاند چندان به چشم نيامده است. از مهمترين اين افراد، استاد حسين ماستياني است که چندين نسل از علاقهمندان به هنر و هنرمندان سبزوار از آثار، آموزههاو نظريات وي بهره برده اند.

 به نظر من ايشان داراي ويژگيهاي کمنظيري در بين هنرمندان سبزوار و در سطحي کلانتر هنرمندان کشور است. يکي از مواردي که حسين ماستياني را متفاوت جلوه ميدهد عشق و علاقه به زادگاه خودش است. عليرغم مقبوليت از طرف جامعهي هنري کشور و امکان مهاجرت و حضور در تهران، ايشان همواره سبزوار را به عنوان محل خلق آثار و زندگي خود برگزيده است.

او همانند بسياري از هنرمندان برجسته تاريخ هنر، داراي شخصيت و مهارتي چند وجهي است. هر چند که همه او را با تنديسها و سرديسهاي استادانهاش ميشناسيم اما خالي از انصاف خواهد بود که چشم بر مهارتهاي ديگر هنري ايشان ببنديم. از جمله علاقه و همت وي به خلق آثاري در حوزه ادبيات و نمايش گواه اين موضوع است. در همين راستا بايد بهويژگي برجسته‌‌ي آثار استاد که همانا برخورداري از هويت بومي،ايراني و اسلامي است اشاره کرد.

اما اين چيرگي و کاربلدي به تنهايي براي بدل شدن به يک هنرمند برجسته کافي نيست. در متون کهن ما نيز آمده است:

هر کو نکند فهمي زين کلک خيال انگيز                   نقشش به حرام ار خود صورتگر چين باشد

حسين ماستياني نيز اين حد بالاي چيرگي و مهارت هنري را با حد اعلاي اخلاق در کنار هم نشاندهاست. بههمين خاطر است که آثار او داراي اصالتي غير قابل انکار، روحي پاک و انديشهاي فاخر هستند. نظر و نقشي که حرام نيست و از قضا در جايگاهي به مراتب بالاتر از صورتکران چيني قرار مي گيرد.

منبع: ویژه نامه نکوداشت استاد حسین ماستیانی

با سپاس از نجمه بهنامی فر جهت همکاری در تهیه این مطلب

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

نکوداشت استاد حسین ماستیانی در سبزوار برگزار شد

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما