نکوداشت استاد حسین ماستیانی در سبزوار برگزار شد

مراسم با شکوه نکوداشت استاد حسین ماستیانی با حضور جمعی از میهمانان کشوری و استانی از جمله معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، هنرمندان برجسته نقاشی و خطاطی کشور از تهران و مشهد و در میان استقبال گسترده سبزواری های دوستدار هنر شب گذشته در تالار کاشفی این شهر برگزار شد.

خبرگزاری ایرنا گزیده ای از سخنرانی های این مراسم را به شرح زیر منتشر کرده است:

 هنر بهترین شیوه برای انتقال ارزشهای فرهنگی و اسلامی است

سبزوار - ایرنا - معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هنر بهترین شیوه برای انتقال ارزشهای فرهنگی و اسلامی به مخاطبین است.

'علی اصغر کاراندیش' دوشنبه شب در مراسم نکوداشت استاد 'حسین ماستیانی' در سبزوار افزود: اگر بخواهیم در جامعه به اهداف والایی که نظام مقدس جمهوری اسلامی و دولت یازدهم به آن پایبند است برسیم باید به مقام شامخ اصحاب فرهنگ و هنر ارج نهیم.

وی اظهار کرد: امروز یک موسیقی فاخر، یک تابلو نقاشی، فیلم ارزشمند، شعر فاخر و کتاب می تواند بهترین انتقال دهنده پیامی باشد که ما را به جامعه ارزشی رهنمون می سازد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه دین و انقلاب ما فرهنگی است، افزود: رسالت اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رشد فضایل اخلاقی براساس ایمان و تقوا است.

وی گفت: هنر با شاخه های وسیع خود بهترین پیام و پیام رسان به مخاطبان بوده و هست

و ارج نهادن به مقام شامخ هنرمندان به همین خاطر است.

کاراندیش همچنین به شخصیت برجسته استاد ماستیانی به عنوان هنرمند ارزشی و فرهیخته اشاره کرد و افزود: این مفاخر بزرگترین سرمایه کشور هستند.

وی با اشاره به سوابق فرهنگی و تاریخی سبزوار اظهار کرد: این شهرستان با سابقه تاریخی و بیش از هزار اثر تاریخی و قدمت و سابقه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و تجاری جایگاه برجسته ای دارد.

وی ادامه داد: به رغم موقعیت برجسته سبزوار به عنوان شهر علمی، دانشگاهی، تاریخی و فرهنگی، این شهرستان آنچنانکه باید شناسانده نشده است.

وی خواستار توجه و پیگیری مسوولان اجرایی و نمایندگان مردم این شهرستان در مجلس شورای اسلامی برای شناساندن شهرستان سبزوار شد و گفت : سعی کنیم سبزوار را از مظلومیت درآوریم.

معاون استاندار خراسان رضوی و فرماندار ویژه سبزوار نیز در این مراسم گفت: تکریم هنرمندان و برگزاری اینگونه مراسم و نکوداشت ها از مهمترین مراتب و خاستگاه های علم و هنر است که زمینه تعالی و رشد شخصیت ها را فراهم می نماید.

'احمد برادران'، همچنین با اشاره به قدمت و تاریخ کهن این خطه افزود: این دیار از دیرباز بزرگانی در حوزه های علم و فرهنگ تقدیم جامعه بشری نموده است.

وی مفاخری چون حکیم حاج ملاهادی سبزواری، بیهقی و دکتر شریعتی را از جمله این بزرگان دانست.

رییس شورای ارزشیابی انجمن خوشنویسان ایران نیز گفت: جوانان مشتاق ما محتاج هستند در عرصه های مختلف شاگردی کرده و با الگوبرداری ازشخصیت های فرزانه در رسیدن به معرفت و اخلاق مراتب کمال را طی کنند.

غلامحسین امیرخانی با تاکید بر ضرورت برگزاری اینگونه همایش ها و نکوداشت ها افزود: الگو برداری از شخصیت های برجسته موجب می شود جوانان با اخلاق، عرفان و رفتار با ارزش هنرمندان آشنا شوند.

وی با اشاره به جایگاه والای هنر و فرهنگ اظهار کرد: هنر و فرهنگ و مفاخر بالاترین سرمایه کشور هستند.

وی ادامه داد : اگر این شخصیت های فرزانه و فرهیخته را از ما بگیرند چیزی از ما باقی نمی ماند و این ها سرمایه ای هستند که باید نسبت به آنها احساس افتخار و عزت کنیم.

وی همچنین با اشاره به خصوصیات استاد ماستیانی به عنوان هنرمند ارزشی گفت: این استاد هر آنچه را که داشت خالصانه به دیگران انتقال داد.

استاد 'حسین ماستیانی' در سال 1323 در سبزوار دیده به جهان گشود.

وی که هم اکنون مدرس دانشکده فنی حرفه ای دخترانه بقیه الله الاعظم (عج) است از چهره های شاخص هنری با کارنامه ای درخشان در مجسمه سازی، نقاشی و خوشنویسی می باشد.

پیکره های ساخت این هنرمند نقاش و مجسمه ساز برجسته سبزواری علاوه بر شهر زادگاهش، در شهرهای مشهد و گرگان و دانشگاههای شهید بهشتی تهران، چمران اهواز و محقق اردبیلی نیز نصب شده اند.

استاد ماستیانی سالها پیش با خلق 'تندیس هفت پیکر سربداران' در سبزوار یکی از زیباترین و ماندگارترین آثار هنری خود را خلق کرد که هم اینک به یکی از نمادهای این شهر تبدیل شده است.

سبزوار در 237 کیلومتری غرب مشهد مقدس قرار دارد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

 

اسرارنامه به زودی حاشیه های برگزاری این مراسم را منتشر خواهد کرد.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

نمایشگاه آثار استاد حسین ماستیانی در سبزوار دایر شد

نظرت را بنویس
comments

نمیدونم چی بگم

بازهم پیگیر این هستم که ببینم که ببینم چرا دل کسی در این شهرستان برای هنر نمی سوزد ؟ قبلا هم گفته ام جایگاه هنر در نظام دانشگاهی سبزوار کجاست؟ اسرار نامه هم دیگر امیدی نیس
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما