وجود اولین موزه نفت ایران در سبزوار تعجب خوزستانی ها را برانگیخت

این مطلب هفته گذشته توسط مجله اینترنتی اسرارنامه منتشر شد، اما به دلیل بروز مشکلات فنی متأسفانه از آرشیو وبسایت حذف گردید و اینک مجدداً به انتشار آن می پردازیم:

وجود اولین موزه صنعت نفت ایران در سبزوار، موجب تعجب برخی رسانه های محلی و مردم خوزستان شده است که در وبسایت زاگرسیان که ظاهرا متعلق به یکی از شهرستان های خوزستان است این موضوع انعکاس یافته و بهانه ای برای نقد عملکرد مسئولان محلی آن منطقه شده است که چرا شهری مانند سبزوار می تواند اولین موزه نفت ایران را تاسیس کند اما مناطقی که خود صاحب چاه های بزرگ و قدیمی نفت هستند و صنعت نفت کشور را تغذیه می کنند، تا به حال از چنین موزه ای محروم مانده اند!

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، سبزوار در شمال شرق ایران هرچند کیلومترها از چاه های نفت و پالایشگاه های مهم کشور که عمدتاً در جنوب غربی و در محدوده استان خوزستان قرار دارند، فاصله دارد اما سال هاست به عنوان مرکز یکی از مناطق 37 گانه نفت ایران محسوب می شود و انبار نفت سبزوار، چندین شهرستان اطراف را در خراسان های رضوی و شمالی از فرآورده های نفتی تأمین می کند و در چند سال اخیر هم دانشکده نفت و پتروشیمی در این شهرستان تأسیس شده است که یکی از ده دانشکده نفت در سطح ایران است.

به پشتوانه همین امتیازات و نیز با زیرکی و خلاقیت مدیران وقت شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی سبزوار یکی از ساختمان های زیبا و قدیمی این شرکت در سبزوار از حدود یک دهه قبل به موزه ای تبدیل شده است، که حالا عنوان اولین موزه صنعت نفت ایران را به خود اختصاص داده است.

هر چند دولت در حال حاضر در تلاش است تا موزه های بزرگ و تخصصی صنعت نفت را با هزینه های احتمالاً چندصد میلیونی در مسجد سلیمان، آبادان و تهران تأسیس کند، اما به هرحال سبزواری ها امتیاز اولین موزه صنعت نفت ایران که سال گذشته میزبان بازدید بیش از 5000هزاربازدید کننده بوده است را دارند و بنابراین می طلبد که نسبت به بیرون آوردن این موزه از مهجوریت و معرفی کردنش در کل کشور روی این موضوع کار تبلیغی اساسی تری صورت پذیرد.

به طور مثال یکی از روش های مناسب و کم خرج تبلیغی که سبزواری ها معمولا به آن توجهی ندارند، نوشتن صفحات ویکی پدیا است. ویکی پدیا هرچند یک دانشنامه آزاد است و هرگز از سوی متخصصان به عنوان منبع معتبر و علمی برای شناخت موضوعات مختلف به کار برده نمی شود، اما در عین حال یک وبسایت پربازدید است که برای کسب اطلاعات اولیه درباره بسیاری از موضوعات مناسب است و به صورت داوطلبانه توسط مردم نوشته می شود و به طور مثال می توان با ایجاد صفحه ای به نام موزه صنعت نفت سبزوار یا اولین موزه نفت ایران تبلیغات رایگان و پر بازدیدی را برای معرفی این موزه به کار برد.

ناگفته نماند که برای شهری مانند سبزوار با عظمت فراوان تاریخی و فرهنگی یقیناً بیش از وجود موزه صنعت نفت، موزه هایی نظیر موزه تاریخ آموزش و پرورش به خاطر وجود قدیمی ترین مدرسه ایران در سبزوار، موزه تاریخ ادبیات به خاطر وجود مشاهیر بسیار بزرگ و برجسته ادبی در این شهر و آثار گرانسنگی که به ادبیات فارسی تقدیم کرده اند، موزه طب و تاریخ پزشکی به خاطر مرکزیت سبزوار در امور بهداشتی و درمانی از قدیم در خراسان، موزه تاریخ تشیع به خاطر شهرت سبزوار به یکی از پایگاه های اصلی رشد و گسترش تشیع در ایران، موزه ورزش و یا به صورت تخصصی تر موزه هندبال یا موزه ورزش های باستانی و پهلوانی و .... موزه هایی شیرین تر و منطبق تر از موزه ای نظیر صنعت نفت است.

اما حالا که مسئولان فرهنگی و گردشگری شهرستان از خلاقیت و همت کافی برای احداث و یا تکمیل احداث این گونه موزه ها برخوردار نیستند، و برعکس مسئولان شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی سبزوار توانسته اند در حیطه کاری خود با همان امکاناتی که داشته اند، چنین خلاقیتی انجام دهند، چرا ازاین فرصت به وجود آمده برای سبزوار استفاده نشود و آن را به یک برند جدید در ایران تبدیل نکنیم؟

گفتنی است، هم استانی های عزیز نیشابوری نیز قبلا در برخی مطالب رسانه های محلی خود موزه نفت سبزوار را مورد توجه قرار داده و گویا از آنجایی که آقای علی مروی یکی از نمایندگان این شهر رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی است، توقع دارند که در نیشابور نیز چنین امکاناتی ایجاد شود. (وبلاگ ندای نیشابور)

اینک که وجود اولین موزه صنعت نفت ایران در سبزوار از چپ و راست مورد توجه مردم سایر نواحی استان و کشور قرار گرفته، آیا وقت آن نرسیده است که خود ما سبزواری ها بیشتر از گذشته داشته های خود را بشناسیم و احترام بگذاریم و به دیگران معرفی کنیم؟ به هرحال سبزوار اگر چاه نفت نداشته، اما یکی از مراکز ذخیره سازی و توزیع فرآورده های نفتی در خراسان بوده و هست و ساختمانی زیبا دارد که حدود 80 سال قبل توسط انگلیسی ها ساخته شده و به شرکت نفت سبزوار اختصاص یافته است. پس هرچند ضرورت بسیار دارد که در مناطقی نظیر آبادان و مسجد سلیمان و اهواز هم موزه های نفت ساخته شود، اما به هرحال به معنی این نیست که سبزواری ها به راحتی از این امتیاز خود چشم پوشی کرده و دیگر آن را به حساب نیاورند!

اسرارنامه قبلا موزه نفت سبزوار را معرفی کرده و گزارش های تصویری از آن را منتشر کرده است که در پیوندهای زیر قابل مشاهده است:

نگاهی به اولین موزه صنعت نفت ایران در سبزوار

گزارش تصویری از موزه نفت سبزوار

اینک در ادامه مطلب انتقادی وبسایت زاگرسیان را منتشر می کند که البته انتقاد این وبسایت نه به عملکرد سبزواری ها برای راه اندازی موزه نفت ، بلکه به عملکرد مسئولان این استان برای غفلت از چنین موضوع مهمی بر می گردد.

اولین های صنعت نفت؛

نخستین موزه نفت ایران در سبزوار(!؟)

گرچه شهرستان سبزوار در استان خراسان رضوی با مناطق نفتخیز جنوب ایران و مسجدسلیمان،نخستین شهر نفتی ایران و خاورمیانه بیشتر از هزار کیلومتر فاصله جغرافیایی دارد،اما اقداماتی قابل توجه باعث شده تا نخستین موزه نفت ایران در این شهرستان ایجاد و به گفته مدیرعامل شرکت پخش فراورده های نفتی،سالانه میزبان پنج هزار نفر بازدید کننده باشد.اقداماتی که می تواند الگویی مناسب برای مسئولین محلی خوزستان و مسجدسلیمان باشد تا بزودی در مهد نفت ایران نیز موزه های نفت پذیرای علاقمندان باشد.

به گزارش زاگرسیان؛نخستین بار در تاریخ شنبه بیست و یکم تیرماه سالجاری بود که هفته نامه مشعل با انتشار خبر بازدید مدیرکل روایط عمومی وزارت نفت از این موزه،وجود آنرا در سبزوار اطلاع رسانی کرد.موزه ای که البته تاریخ تاسیس آن در دو یادداشت مرتبط در مشعل 1380 و جای دیگر 1382 عنوان شده،اما طی دهه گذشته سابقه ای از تاسیس آن در اخبار رسانه ها وجود ندارد!

بنا به گزارش مشعل،در بازدید مذکور آقای افتخاری،مدیر شرکت ملی پخش فراورده های نفتی منطقه سبزوار،ضمن خوشامدگویی گزارشی از فعالیت موزه مذکور ارائه و گفته بود؛در سال 1318 یک باب جایگاه عرضه فراورده های نفتی توسط شرکت نفت انگلیس و ایران در شهر سبزوار خریداری و تحت عنوان جایگاه شرکتی مورد بهره برداری قرار گرفت که تا سال 1374 فعالیت آن ادامه داشت و با توجه یه تصویب هیئت مدیره شرکت پخش در سال82 با حضور مدیرعامل وقت رسماً بنام موزه نفت به بهره برداری رسید.

دکتر نعمت الهی،مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت نیز در جریان این بازدید(نشست)به پتانسیل قابل توجه موزه سبزوار اشاره و تصریح گرد؛با توجه به ظرفیت های موجود امکان توسعه این موزه وجود دارد و موزه سبزوار می تواند به مرکز موزه های استان خراسان تبدیل شود.

نعمت الهی همچنین در سبزوار با اشاره به نقش تاریخی شهرستان مسجدسلیمان در صنعت نفت با بیان اینکه اعتبار لازم برای احداث موزه مسجدسلیمان حدود هفت میلیارد تومان برآورد می شود اظهار کرد؛با تکمیل پنج نقطه انتخابی در طرح موزه مسجدسلیمان،این شهر به شهر موزه های صنعت نفت تبدیل می شود.

مشعل،همچنین در شماره 698 خود به تاریخ یازدهم مرداد1393 در ستون اولین های نفت به معرفی موزه نفت سبزوار بعنوان نخستین موزه صنعت نفت پرداخته و می نویسد؛در سال1380 یکی از نخستین موزه های صنعت نفت در شهرستان سبزوار خراسان رضوی راه اندازی شد.در این موزه آثار ارزشمندی از جمله مجموعه ای از عکس های مربوط به استخراج و بهره برداری از چاههای نفت ایران در مسجدسلیمان به نمایش درآمده است.

در این یادداشت همچنین به نقل از مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی سبزوار آمده که سالیانه پنج هزار نفر از این موزه بازدید می کنند که این میزان از استقبال ضرورت ساخت موزه های بزرگتر و مجهزتر در این صنعت را دوچندان می کند.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی زاگرسیان

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما