از 1384 تا 1392

بیش از 246هزارنفر مسافر در فرودگاه سبزوار طی 8 سال جا به جا شده اند

این مطلب هفته گذشته توسط مجله اینترنتی اسرارنامه منتشر شد، اما به دلیل بروز مشکلات فنی متأسفانه از آرشیو وبسایت حذف گردید و اینک مجدداً به انتشار آن می پردازیم:

فرودگاه سبزوار دومین فرودگاه استان پهناور خراسان رضوی است که طی سالهای فعالیتش تا کنون نقش مهمی در صنعت حمل ونقل هوایی شمال شرق کشور ایفا کرده است.
فرودگاه سبزوار که به عنوان مرز مجاز هوایی وپشتیبان فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد محسوب می شود تا کنون علاوه بر مسیر هوایی تهران در داخل کشور به دو مقصد خارجی نیز پرواز هایی داشته است وبنابراین در برخی مقاطع به عنوان فرودگاه بین المللی فعالیت کرده است.
خدمات فرودگاه سبزوارعلاوه بر خود این شهر شامل حدود 12 شهرستان پیرامونی در استانهای خراسان رضوی وشمالی نیز می شود ومی تواند جمعیت حدوداً 2میلیون نفری را در شمال شرق ایران تحت پوشش خود قرار دهد.

تاریخچه ساخت فرودگاه در سبزوار

سابقه تاسیس فرودگاه در سبزوار به سال های بسیار دور و در ایام جنگ جهانی دوم بر می گردد که ایران به اشغال متفقین در آمد و در آن زمان یک فرودگاه کوچک نظامی توسط روس ها در سبزوار ساخته شد و تا مدت ها برای مقاصد نظامی فعالیت می کرد. اما فرودگاه کنونی سبزوار با کاربری مسافری و باری به واسطه همه پتانسیل های بالای جمعیتی، اقتصادی، دانشگاهی، سیاسی و اداری و تاریخی و فرهنگی این شهرستان که سالانه مسافرت های زیادی را از سوی مقامات سیاسی، شخصیت های علمی و فرهنگی، سرمایه گذاران اقتصادی، اساتید دانشگاه ها، گردشگران و ... را به دیار سربداران ایجاب می کند، از سال 82 افتتاح گردیده و پروازهای آن از سال 85 برقرار شده است.

 فرودگاه سبزوار زیرساخت اساسی ایجاد منطقه ویژه اقتصادی

فرودگاه سبزوار از همان ابتدا با هدف کمک به توسعه منطقه غرب خراسان و با سرمایه و مدیریت مردمی بدون حمایت های مالی از سوی دولت در مرحله ساخت، احداث گردید و پس از افتتاح جهت بهره برداری به دولت واگذار شد.این فرودگاه با توجه به اینکه مرزمجاز هوایی است و از لحاظ قانونی امکان برقراری پروازهای بین المللی را نیز دارد، یکی از زیرساخت های مهم منطقه ویژه اقتصادی سبزوار است که به خصوص می تواند در حمل و نقل سریع و آسان بار و مسافر به کشورهای هدف در آسیای میانه و حوزه خلیج فارس و دیگر کشورهای دارای مناسبات اقتصادی  و تجاری با ایران تسهیل کننده کار منطقه ویژه  اقتصادی سبزوار باشد.


در ادامه ضمن مشاهده جدول فعالیت فرودگاه سبزوار در طی 8 سال گذشته به مقایسه ای بین بیشترین وکمترین میزان فعالیت این فرودگاه در سالهای بین 1384 تا سال 1392 می پردازیم :

مجموع عملکرد فرودگاه سبزوار در تعداد پرواز ، مسافر و میزان بار:

در طول 8 سال فعالیت برای فرودگاه سبزوار یعنی از 1385 تا پایان 1392 مجموعاً 3112 پرواز رفت و برگشت به مقاصد داخلی و بین المللی انجام شده است که در این تعداد پرواز عدد جالب 246246 (دویست و چهل وشش هزار و دویست و چهل و شش) نفر مسافر به همراه 1365 تن بار تا پایان سال 92 جابه جا شده اند.

مقایسه سال های فعالیت با یکدیگر

بیشترین نشست وبر خاست پروازها در فرودگاه سبزوار از ابتدا تا کنون، مربوط به سال 1391بوده است، که در این سال مجموعا 649 پرواز داخلی و بین المللی در این فرودگاه انجام شده که این تعداد شامل 611 فروند پرواز داخلی و 38 فروند پرواز بین المللی بوده است.

کمترین نشست وبرخاست پروازها در فرودگاه سبزوار نیز از ابتدا تا کنون مربوط به همان سال نخست فعالیتش در 1385 بوده است که مجموعاً 272 فروند پرواز داخلی و بین المللی در این فرودگاه انجام شده که از این تعداد 270 فروند پرواز داخلی  و تنها 2 فروند پرواز بین المللی بوده است.


همچنین بیشترین اعزام و پذیرش مسافر از فرودگاه سبزوار نیز در سال 1391 تحقق یافته است که در این سال مجموعاً 50192 نفر مسافر در این فرودگاه جابه جا شده اند که از این تعداد 44894 نفر مربوط به پروازهای داخلی و 5298 نفر مربوط به پروازهای بین المللی بوده است.

کمترین اعزام و پذیزش مسافر از فرودگاه سبزوار نیز در سال 1385 اتفاق افتاده است که در این سال مجموعا 18853نفر مسافر جابه جا شده اند که از این تعداد 18526 نفر مسافر پروازهای داخلی و327 نفر مسافر پروازهای بین المللی بوده اند.

بیشترین ارسال و پذیرش بار و پست ( بر حسب تُن ) از فرودگاه سبزوار هم در سال 1391 اتفاق افتاده است که در این سال مجموعاً 340تنُ بار ارسال و پذیرش شده است که از این مقدار بار 277 تُن پست داخلی و 63  تُن پست بین المللی بوده است.

کمترین ارسال و پذیرش بار و پست ( بر حسب تُن ) از فرودگاه سبزوار هم ظاهرا در سال 1385 اتفاق افتاده است که در این سال مجموعاً 52 تنُ بار ارسال و پذیرش شده است که از این مقدار با 49 تن پست داخلی و3  تن پست بین المللی بوده است.

لازم به ذکر است در آمار ارائه شده توسط واحد آمار دفتر نوسازی و فناوری شرکت مادرتخصصی فرودگاه های کشور ، برای سال 86 هیچ انتقال بار و پستی به ثبت نرسیده و رقم صفر را نشان می دهد که به نظر نمی رسد صحیح باشد زیرا در همین سال بیش از 26هزارنفر مسافر در فرودگاه سبزوار جابه جا شده اند وبنابراین یقیناً هریک از این مسافران میزانی از بار را همراه خود داشته اند و رقم صفر برای میزان بار و پست جابه جا شده در این سال احتمالا یک اشتباه تایپی و یا فنی بوده است.

آمار واطلاعات مربوط به سال 93 نیز با توجه به اینکه این سال هنوز به پایان نرسیده، در این محاسبه ، لحاظ نگردیده است.

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما