تلاش یک جریان سیاسی خاص در مسیر اهداف انتخاباتی

سبحانی فر: جریان های پشت پرده ای در مدیریت تندروی های مجلس وجود دارد

روزنامه ایران نوشت:

چرا صدای تندروها در بهارستان بلند است؟

 محمدرضا تابش: تندروها با حاشیه‌سازی‌های خود می‌خواهند به طرفداران‌شان پیام بدهند که ما هم هستیم و هنوز قافیه را نباخته‌ایم
 داود محمدی: با وجود تحرکات منتقدان و مخالفان دولت در مجلس، کلیت پارلمان با دولت همراه است
 حسین گروسی: تندروی باعث عقب‌ماندگی می‌شود باید فضا را برای جولان حاشیه‌سازان و افراط‌گران مهیا نکرد
 هادی قوامی: خوب است به جای تندروی در مجلس صدای مصالح ملت بلندتر باشد
 علی سبحانی‌فر: این جریان سیاسی خاص در مسیر اهداف انتخاباتی خود تلاش دارد با برجسته کردن برخی حاشیه‌ها، ضعف‌ها و کارنامه غیرقابل دفاع خود را بپوشاند

در ادامه طرح سؤالات پیاپی نمایندگان مجلس از وزرای دولت، روز گذشته هم سؤال از دو وزیر صنعت و کار اعلام وصول شد. روز سه‌شنبه و همزمان با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی در مجلس برای پاسخ به سه سؤال متفاوت، 6 سؤال ملی دیگر از اعضای کابینه اعلام وصول شد. سؤال نمایندگان از وزیر امور خارجه و وزیر کشور هم در همین روز به صحن علنی ارجاع شد تا جهت شاخص سؤال از وزرا همچنان رو به بالا باشد و به مرز 1600 سؤال برسد. اعطای 10 کارت زرد به وزیران دولت طی یک سال و 5 ماه فعالیت یک کابینه بی‌سابقه است. تذکرات به رئیس جمهوری و اعضای دولت هم از همین قاعده پیروی می‌کند. همه اینها در شرایطی است که دولت یازدهم برخلاف دولت سابق - که رویکردی جنجالی و چالشی در برابر مجلس اتخاذ کرده بود- رویه تعامل و همکاری با پارلمان را انتخاب کرده است چه بسیاری از اعضای دولت و از جمله رئیس جمهوری، نشستن بر کرسی‌های بهارستان را تجربه کرده و نسبت به جایگاه مجلس و کارکردهای آن واقف هستند.

با وجود این رویه‌ای که مجلس با میدانداری یک طیف سیاسی تندرو علیه دولت اتخاذ کرده قابل تأمل است چه بسیاری از منتقدان و مخالفان دولت یازدهم جزو طرفداران دولت سابق هستند که در موارد مشابه یا به دفاع از عملکرد دولت برخاسته یا سکوت کرده‌اند. در شرایطی که گفته می‌شود کلیت مجلس همراه دولت است و مواضع علی لاریجانی رئیس مجلس هم تأکید بر همکاری با قوه مجریه است، شدت گرفتن هجمه‌ها و حمله‌ها به دولت در هفته‌های اخیر و بخصوص بلندتر شدن صدای تندروها در بهارستان، محل تأمل است. کارشناسان و برخی نمایندگان در ارزیابی علل وقوع این وضعیت تحلیل‌های مختلفی را بیان کرده‌اند.
تحلیل‌های اشتباه تندروها


از رأی مردم
محمدرضا تابش، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ارزیابی شدت گرفتن تحرکات تندروها، تحلیل‌های اشتباه آنها از رأی و نظر مردم را برجسته دانست و به خبرنگار «ایران» گفت: دولت تغییر کرده است مردم به برنامه‌ها و سیاست‌های آقای روحانی رأی داده‌اند.

تابش افزود: اصولگرایان درباره دوم خرداد و آقای خاتمی تحلیل‌های اشتباهی داشتند و الان هم در مورد انتخابات ریاست جمهوری 92 و انتخاب آقای روحانی هم تحلیل اشتباهی دارند. باید بپذیرند عملکرد 8 سال آنها عامل رویگردانی مردم از شیوه‌های مدیریتی و برنامه‌ها و سیاست‌های آنها شده است. به گفته تابش، تندروهای اصولگرا براساس تحلیل‌های اشتباه نسبت به انتخابات و رأی مردم، می‌خواهند فضای سیاسی و جو عمومی را علیه دولت تحریک کنند تا به زعم خود، بهره آن را در انتخابات مجلس ببرند. به گفته تابش، تندروها با حاشیه‌سازی‌های خود می‌خواهند به طرفداران‌شان پیام بدهند که ما هم هستیم و هنوز قافیه را نباخته‌ایم. نماینده اردکان تحت‌‌الشعاع قرار دادن فسادهای دولت دهم که مورد حمایت همین طیف تندرو بود را نیز بی‌تأثیر نمی‌داند.

او تکرار ادعای برداشت از صندوق توسعه ملی از سوی رسانه‌ها و نمایندگان مخالف دولت را در همین راستا ارزیابی کرد و گفت: هر چند مجلس و دولت در این باره بیانیه مشترک داده‌اند و همه چیز فیصله یافته است اما با فرض اینکه برداشتی صورت گرفته است، این بسیار متفاوت است با آنچه از بیت‌المال سوء استفاده شده است. اینکه پولی برای پروژه‌های عمرانی برداشت شده باشد فرق دارد با آنکه 3 هزار میلیارد تومان اختلاس می‌شود و عامل آن هم از کشور فرار می‌کند.

آیت‌الله موسوی تبریزی، دبیرکل مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم هم پیش از این به «ایران» گفته بود: بسیاری از تندروهایی که این روزها علیه دولت قلم می‌زنند یا اظهار نظر می‌کنند، از جمله حامیان پر و پا قرص دولت گذشته هستند و از شیوه برخورد دولت یازدهم با مفاسد اقتصادی ناراضی هستند. مخالفان با خود فکر می‌کنند اگر همین رویه ادامه داشته باشد، به طور حتم تعداد بیشتری از پرونده‌ها برملا خواهد شد، پرونده‌هایی که به هر حال اسم برخی چهره‌ها و شخصیت‌های مرتبط با دولت قبل در آنها برده شده است.

بحث ارتباط حمله به دولت از سوی تندروها با افشای فسادهای دولت قبل در شرایطی است که اخیراً محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهوری سابق بعد از محکوم شدن در یک پرونده فساد اعلام کرده که در آستانه انتخابات مجلس هشتم به 170 نامزد اصولگرا در سراسر کشور کمک مالی کرده است. همچنین اشرفی اصفهانی رئیس هیأت بدوی رسیدگی به تخلفات کارکنان دولت هم اخیراً اعلام کرده که نام دو نفر از نمایندگان مجلس نهم که جزو مخالفان سرسخت دولت هستند نیز در بین محکومان پرونده‌های تخلف است که هر دو به انفصال از خدمات دولتی و از جمله نمایندگی مجلس محکوم شده‌اند.


نتیجه نامطلوب تندروی

حسین گروسی، نماینده شهریار بیشتر نگران تبعات چنین تندروی‌هایی برای کشور است. تندروی‌هایی که به گفته او، مصداق افراط و تفریط است و در طول سال‌های گذشته بارها تجربه و تکرار شده است. او به خبرنگار «ایران» گفت: انتظار ما از همکاران‌مان این است که با توجه به جایگاه مجلس اظهارات و مواضع بیشتر کارشناسی و معطوف به حل مشکلات اساسی مردم باشد تا معطوف به منافع حزبی و جناحی. گروسی معتقد است تندروی باعث عقب‌ماندگی می‌شود باید فرصت را غنیمت شمرد و فضا را برای جولان حاشیه‌سازان و افراط‌گران مهیا نکرد.

هادی قوامی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم با اشاره به جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس و سؤال از وزیر اقتصاد به «ایران» گفت: گویی برخی در حاشیه‌سازی متخصص هستند. وقتی مجلس و دولت در کمیسیون برنامه و بودجه تشکیل جلسه داده و موضوع برداشت از صندوق توسعه ملی را تمام کرده‌اند، یادآوری آن از سوی عده‌ای خاص چه معنایی دارد؟ به گفته این نماینده مجلس، آنچه در این باره اتفاق افتاده، یک اشتباهی در سند زدن حسابداری بوده و هیچ گونه فسادی در آن محرز نبوده است مضاف بر اینکه مطالبات خیلی از پیمانکاران داده شده است. قوامی تأکید دارد: خوب است به جای تندروی در مجلس صدای مصالح ملت بلندتر باشد.


کلیت مجلس با دولت همراه است
داود محمدی، نماینده قزوین هر چند قبول دارد که صدای مخالفان دولت در مجلس بلندتر شده است، اما معتقد است که در سوی مقابل طرفداران دولت و نمایندگان اعتدالی هم کم نیستند و مواضع خود را بیان می‌کنند. محمدی به «ایران» گفت: با وجود تحرکات منتقدان و مخالفان دولت در مجلس، کلیت پارلمان با دولت همراه است چنانچه آقای ظریف دو بار به صحن علنی آمده و با رأی مثبت اکثریت روبه‌رو شده است. او تأکید دارد که در شرایط فعلی که دولت بار سنگین اجرا را به دوش دارد و فشارهای خارجی هم مضاعف است، باید به آن کمک کرد و فرصت داد تا بتواند برنامه‌های خود را پیش ببرد.
اگر به گفته محمدی کلیت مجلس همراه دولت است و تندروها در اقلیت هستند پس راز 10 کارت زردی که به وزیران دولت داده شده، در چیست؟ نوذر شفیعی، عضو کمیسیون امنیت ملی در این باره معتقد است: نمایندگان لزوماً بر اساس محتوای سؤال همکاران و پاسخ‌های وزیران رأی نمی‌دهند بلکه برخی مسائل دیگر هم در این رأی دادن‌ها دخیل است. نماینده ممسنی افزود: مثلاً نمایندگان ممکن است در حوزه انتخابیه با مسئولان دولتی زاویه داشته باشند یا از عملکرد یک وزیر فارغ از سؤال مطرح شده در مجلس ناراضی باشند، به طور طبیعی این نارضایتی‌ها خود را در صحن علنی نشان می‌دهد.


علی سبحانی‌فر، نماینده سبزوار نیز همین نظر شفیعی را تکرار کرد و اضافه کرد: عــــــــــــلاوه بر این جریان‌های پشت پرده‌ای نیز در هدایت و مدیریت تندروی‌های مجلس وجود دارد.
به گفته عضو کمیسیون صنایع، این جریان سیاسی خاص در مسیر اهداف انتخاباتی خود تلاش دارد با انتقاد از دولت و برجسته کردن برخی حاشیه‌ها، ضعف‌ها و کارنامه غیرقابل دفاع خود را بپوشاند. او افزود: هر چند جریان خاصی میدان‌دار حمله و هجمه به دولت شده است، اما برخی نمایندگان دیگر هم در این میان بهره خود را می‌برند یعنی بدون آنکه همچون تندروها علنی و آشکار دولت را به چالش بکشند، در بزنگاه‌های مهم همچون سؤال از وزرا، منافع جناحی را مد نظر قرار می‌دهند و به وزیر دولت رأی منفی می‌دهند.

این سخن وقتی معنادارتر می‌شود که پیش از این هم برخی نمایندگان از انفعال فراکسیون اکثریت در برابر میدان‌داری تندروها در صحن مجلس انتقاد کرده بودند. به گفته این نمایندگان فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت هر چند در میانه‌روی و اعتدال خود را همراه با دولت می‌داند اما در مقاطعی خاص با سکوت خود این فرصت را به تندروها می‌دهد تا در صحن علنی جولان دهند.

منبع: روزنامه ایران / کد خبر: 52120 تاریخ: 1393/11/16

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

حضور سبحانی فر در سیزدهمین کنگره حزب مردمسالاری

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما