آشنایی با منطقه نفت سبزوار در غرب خراسان

شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه سبزوار با قدمتی ٧٥ ساله در سال ١٣١٨ با ایجاد تاسیسات، نصب مخازن و تاسیس جایگاه عرضه فرآورده های نفتی،مسئولیت توزیع فرآورده های نفتی را در یکی از مهم ترین محورهای ارتباطی و بخش بزرگی از پهناور ترین استان کشور بر عهده گرفت و قرار گرفتن در مسیر حرکت زائران حضرت امام موسی الرضا(ع) ازجمله توفیق های آن محسوب می شود.

در سال ١٣٥٥ انبار نفت جدید در شمال شهر سبزوار با هدف افزایش ذخیره سازی تاسیس شد و با افزایش حجم عملیاتی، در سال ١٣٧٧ ناحیه سبزوار به منطقه ارتقا یافت.

شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه سبزوار شامل دو ناحیه سبزوار و برداسکن است که سوخت رسانی به شهرستانهای سبزوار، برد اسکن، جوین، جغتای، خوشاب، همچنین داورزن و بخشهای تابعه را بر عهده دارد.

این منطقه همچنین تامین کننده ٢٠ درصد نیازهای اسفراین و بخشی از ناحیه مرکزی منطقه خراسان شمالی (بجنورد) به صورت ارسال مستقیم و ارسال فرآورده به انبار نفت منطقه خراسان شمالی است.

منطقه سبزوار شامل ٦ شهرستان، ١٤ شهر، ١٣ بخش و ٦١٦ روستا، ٥٠٠ هزار نفر جمعیت را زیر پوشش خود قرار داده است.
(خبرگزاری شانا)

يادآوري مي شود منطقه سبزوار  يكي  از مناطق 37 گانه شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي  ايران است. (وبسایت شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی سبزوار)

سبزوار همچنین دارای دانشکده نفت و پترویشمی است و اولین موزه صنعت نفت ایران نیز در دهه 1380 شمسی در سبزوار احداث شده است که در نوع خود اقدامی منحصر به فرد و قابل ستایش است.

این در حالی است که  پس از گذشت ده سال از افتتاح موزه نفت سبزوار، هنوز در مناطق نفت خیز ایران موزه صنعت نفت وجود ندارد.

 

منابع:

1- خبرگزاری شانا / یکشنبه 26 مرداد 93 /

2- وبسایت شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه سبزوار / 22 اسفند 91

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

نگاهی به اولین موزه صنعت نفت ایران در سبزوار

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما