امام جماعت باشتین: آرزو داریم استان سربداران به مرکزیت سبزوار تأسیس شود

تعدادی از مسئولان شهرستان داورزن وبه ویژه روستای تاریخی باشتین که خاستگاه اولیه قیام سربداران بوده است، اخیراً در رابطه با برگزاری کنگره بین المللی این نهضت، به شهر سبزوار آمده اند و در دیداری با دکتر حدادنیا رئیس دانشگاه حکیم سبزواری و دبیرکنگره، دیدگاه های خود را در رابطه با برگزاری هرچه بهتر این مراسم عظیم بین المللی بیان کرده اند.

گفتگوهای مطرح شده دراین جلسه در وبسایت کنگره سربداران به شرح زیر منتشر شده است:

 آقای نجفی، بخشدار باشتین با اشاره به اینکه وزارت کشور احترام ویژه ای به این ناحیه از شهرستان داورزن داشته و بخشی را به عنوان بخش باشتین تعیین کرده است، باشتین را زادگاه اولین حرکت شیعی ایرانیان دانست و با ابراز تاسف از مهجور و ناشناخته ماندن تاریخ و منطقه باشتین ابراز امیدواری کرد، این کنگره عاملی برای شناساندن این ناحیه به همگان شود، بخشدار باشتین در ادامه آمادگی بخش باشتین برای همکاری در کنگره سربداران اعلام داشت.
در ادامه این نشست آقای باشتینی، عضو شورای روستای باشتین نیز با ابراز خرسندی از تشکیل این جلسه، عنوان نمود” سربداران حرکتی بود که اسلام ناب را حفظ کرد و توانست روح واقعی اسلام را معرفی کند” وی در ادامه افزود باشتین دارای ابنیه تاریخی و نادری است که متاسفانه در اثر بی توجهی به این آثار، این بناها در حال تخریب هستند ، او از “قلعه باشتین”، “خندق باشتین” و پایاب این روستا به عنوان ابنیه تاریخی نام برد که هم اکنون نیاز به توجه و مرمت دارند و  ابراز نمود، ساخت نماد سربداران در ورودی روستای باشتین در حال بررسی است.
سپس حجت الاسلام ایمانی تبار، امام جماعت روستای باشتین با اشاره به اینکه نام سربداران افتخاری برای دیارسبزوار است، افزود” نیاز داریم که تبلیغ بیشتری در این رابطه در سراسر استان شود و آرزو داریم استانی به مرکزیت سبزوار و با نام سربداران تاسیس گردد”.
در ادامه این نشست دکتر مولوی دبیر علمی کنگره سربداران با اشاره به اینکه استوانه اصلی کنگره سربداران بخش همایش علمی آن است، افزود” منطقه داورزن و باشتین مهد پرورش اندیشمندان و محققان بسیاری بوده و هست و ما از اینکه، این افراد مقالات و پژوهش های خود را در بخش همایش علمی جشنواره شرکت دهند، استقبال می کنیم”.
سپس آقای سید نوراله رضوی، دبیر اجرایی کنگره سربدارن ضمن تبریک دهه فجر به حاضران، از باشتین به عنوان نقطه شروع قیام شیعی سربداران نام برد و ورود این منطقه مهم به بحث اجرای کنگره سربداران را یک نیاز دانست و خواستار این شد که تیم های اجرایی در بخش داورزن و باشتین ایجاد شود، تا با ظرفیت سنجی این مناطق راهکارهای همکاری این نواحی با کنگره تبیین گردد، دبیر اجرایی کنگره سربدارن در ادامه افزود” اولویت اول مورد نظر مسئولین اجرایی کنگره، توسعه شهرستان سبزوار است و برای تحقق این مهم باید کنگره را به نحوه عالی برگزار کنیم، که این خود باعث سرعت گرفتن روند توسعه شهرستان می شود”.
در پایان ، مقرر گردید که ستاد برگزاری کنگره سربداران در آینده نزدیک از روستای باشتین دیدن کنند تا از نزدیک با ظرفیت های این ناحیه آشنا شوند.
این جلسه که با حضور اعضای ستاد اجرایی کنگره سربداران، فرماندار داورزن،بخشدار و اعضای شورای اسلامی باشتین و رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار همراه بود، به همت دانشگاه حکیم سبزواری و در سالن کنفرانس این دانشگاه برگزار شد.

منبع: وبسایت کنگره بین المللی سربداران

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

اتحاد باشتین، داورزن و سبزوار در برگزاری کنگره بین المللی سربداران

نظرت را بنویس
comments

علی مزینانی عسکری

باسلام وعرض تبریک دهه ی مبارک فجر ای خدا من عاشق محمّدم/ شعر حجت الاسلام مزینانی در اظهار ارادت به پیامبر(ص) شاهدان کویرمزینان
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما