معاون وزیر:

وزارت آموزش و پرورش از برگزاری کنگره بین المللی سربداران سبزوار حمایت می کند

وبسایت کنگره بین المللی سربداران خبر داد:

 در نشست مشترکی، که با حضور دکتر کفاش معاون وزیر آموزش و پرورش، و دکتر حدادنیا رئیس دانشگاه حکیم سبزواری و دبیر کنگره برگزار شد، راهکارهای جلب حمایت و پشتیبانی این وزارتخانه در بخش اجرایی کنگره بین المللی سربداران، بررسی گردید.
 درابتدای این نشست، دکترحدادنیا، دبیر کنگره سربداران با اشاره به نقش مهم و تاثیر گذار نهضت تمام شیعی سربداران در ترویج و تثبیت تشیع در کشورمان، مغفول ماندن این برهه مهم، از تاریخ ایران را ظلمی نابخشودنی دانست و تاکید کرد:
 
“برای نشان دادن بزرگی این حرکت به همکاری و همیاری تمامی مسئولین اعم از مدیران کشوری و اساتید دانشگاه نیاز داریم”.
 
دکتر حدادنیا در ادامه صحبت خود، ضمن ارائه گزارشی از مراحل اجرایی این کنگره به نقش مهم و تاثیرگذار، نهاد آموزش و پرورش در تبیین آموزه های شیعی-ایرانی نهضت سربداران برای جوانان امروز کشور اشاره کرد، و خواستار این شد که وزارت آموزش و پرورش در اجرای این کنگره، دانشگاه حکیم را یاری دهد.
 سپس دکتر کفاش، با ابراز خرسندی از اجرای چنین پروژه مهمی توسط دانشگاه به عنوان یک نهاد علمی و آموزشی، از پیگیری و مداومت مسئولین اجرایی کنگره تشکر و قدردانی کرد و بر حمایت این وزارت خانه در بحث اجرای آن تاکید ورزید.

 
در ادامه این نشست، دکتر کفاش، برای عملی شدن حمایت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش و جلب حمایت وزارتخانه ها فرهنگ و ارشاد اسلامی ، علوم تحقیقات و فناوری و سایر نهادها در زمینه اجرای این پروژه بین المللی، پیشنهادات ارزشمندی را به دبیر کنگره سربدارن ارائه نمود. موارد پیشنهادی ایشان که در این جلسه مطرح شد به شرح ذیل می باشد:


 • با توجه به علاقه وذائقه فرهنگی و علمی مردم سبزوار ، ایشان پیشنهاد دادند از ظرفیت سبزواری های مقیم تهران وخارج از کشور که بعضا در مشاغل دولتی وخصوصی دارای جایگاه والا وتاثیرگذاری هستند، استفاده شود و در اولین وقت ممکن، نشست هم اندیشی با این عزیزان در زمینه اجرایی این کنگره برگذار شود.
 • رایزنی با معاون محترم وزیر و رئیس پست کل کشور جناب آقای مهری در خصوص آلبوم ویژه سربداران ( فراتر از تمبر) مذاکره کند، تا بتواند این مهم را در دستور کار این وزارت خانه قرار دهد.
 • همچنین با تشکیل کارگروهی ویژه در آموزش وپرورش، زیر نظر جناب آقای دکتر حسینی مدیر کل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی در قالب بخشنامه وزارتی، اقداماتی از قبیل فراخوان مسابقات هنری – نقاشی- مقاله نویسی – تاتر- نشریه دیواری و استفاده از ظرفیت دانش آموزان و فرهنگیان با موضوع سربداران و زیر موضوع های مرتبط با هدف فضا سازی فرهنگی در جامعه وخانواده ها استفاده شود. همچنین ایشان برای تامین هزینه های مربوط به مسابقات وهدایای آن از سوی وزارت آموزش وپرورش اعلام آمادگی کردند.
 • تشکیل کارگروه ویژه تولید محتوی در آموزش وپرورش ودانشگاهها در سطح کشور و استان خراسان رضوی .

 

• اعلام آمادگی جهت چاپ محتواهای تولید شده علمی در خصوص سربداران جهت طرح در شورای برنامه ریزی کتب درسی بصورت بخش و فصلی از کتاب های علوم اجتماعی و تاریخی با مشخص شدن مقاطع تحصیلی مختلف.
 • آمادگی جهت چاپ تصاویر زیبا و طراحی شده با محوریت تاریخی سربداران در پشت کتب درسی – دفاترو لوازم تحریر مورد استفاده دانش آموزان ( ازهم اکنون طراحی ودر قالب سی دی ارسال گردد تا برای مهر سال آینده آماده چاپ شوند.)
 • پیشنهاد ثبت یک یا دو جایزه ویژه به یاد بود سربداران در حوزه علوم اجتماعی یا تاریخی همانند جایزه جلال آل احمد – فارابی – خوارزمی .
 • چاپ مقالات و مطالب علمی وکارشناسی شده در نشریات آموزش و پرورش ( با توجه به انتشار ۳۰ میلیون نشریات رشد در سال ) به صورتی که تصاویر و مطالب درقالب سی دی ارسال گردد و با انتخاب مسئولین اجرایی کنگره، نشریه تخصصی و سطح آن مشخص شود تا بصورت رایگان مورد حمایت و چاپ قرار گیرد.
 • محتوی علمی تهیه شده در خصوص سربداران بصورت نرم افزاری به پیوست کتب درسی و اتصال آن به منبع درسی امکان پذیر است و می توان تولیدات برای سال تحصیلی ۹۵-۹۴ مورد حمایت قرار گیرد.
 • پیشنهاد برگزاری پیش همایش استانی در خصوص سربداران در ۳۱ مرکز استان با همکاری دانشگاههای و آموزش وپرورش استانها . هر مرکز استان یک همایش علمی در قالب سخنرانی و… اعلام آمادگی جهت تامین بخشی از هزینه های آن در آموزش وپرورش وجود دارد.( خروجی این همایش ها می تواند در کنگره اصلی سربداران مطرح ومورد استفاده قرارگیرد.)
 • برپایی نمایشگاه های پوستر و نقاشی های مدرسه ای در سطوح مختلف در قالب کارگروهی در آموزش وپرورش انجام بگیرد که این کار قابلیت اجرایی خوبی دارد.
 • محتواهای تولیدی نوشتاری علمی و هنری اعم از نقاشی و.. می تواند در قالب کتاب کودک در سطوح مختلف توسط ناشران مورد حمایت و چاپ قرار گیرد.
 • استفاده از گروه های ومحققان کتاب شناسی در خصوص منبع شناسی و منبع یابی( کتب – نسخ خطی – نرم افزاری) داخلی و خارجی ضروری است و انتشار کتابنامه کنگره برای تولیدات و اقدام های فوق مهم است. ( منبع یابی در فعالیت های علمی ونمایشگاهی و فرهنگ سازی ضروری است.) در این خصوص انتشار ویژه نامه در سازمان پژوهشی آموزش و پرورش مورد حمایت قرار می گیرد. همچنین استفاده از ظرفیت و توانایی های دستگاه های دولتی وخصوصی و نهادهایی همچون آستان قدس رضوی – سازمان امور مالیاتی و… را مورد تاکید وقابل توجه دانستند.
 

در ادامه آقای کفاش، ضمن ابراز خرسندی مجدد از تلاشهای وافر و مستمر علمی و فرهنگی مدیران ومسئولان دانشگاه حکیم و شهرستان سبزوار، برای هرگونه مساعدت وپشتیبانی در برپایی موفق این کنگره جهانی اعلام آمادگی کرد.
 
دکتر حدادنیا ، نیز ضمن تشکر از پیشنهادات مفید و ارزنده دکتر کفاش، از حمایت و پشتیبانی وزارت آموزش وپرورش در فرهنگ سازی واطلاع رسانی در رابطه با کنگره سربداران تشکر کرد و بر لزوم انعقاد تفاهم نامه ای در خصوص نکات مطرح شده تاکید نمود.
 
در پایان این نشست، مقرر شد موارد پیشنهادی معاون وزیر آموزش و پرورش در قالب مفاد تفاهم نامه ای جمع بندی و جهت تایید ایشان ارسال گردد و همچنین قرار بر این شد که، برنامه ریزی لازم، جهت سفر دکتر کفاش به سبزوار و حضور ایشان در نشستی با نخبگان و دانشگاهیان شهرستان و اعضای ستاد برگزاری کنگره سربداران در اسفند ماه سال جاری صورت پذیرد.
 گفتنی است این نشست که با حضور دکتر کفاش معاون وزیر آموزش و پرورش ، دکتر حدادنیا رییس دانشگاه حکیم سبزواری، دکتر صیانتی رئیس دانشکده الهیات و رضا مناجاتی پور مدیر طرح و برنامه دانشگاه حکیم سبزواری همراه بود در محل دفتر معاون وزیر و درسه شنبه ۷بهمن ماه برگزار شد.

منبع: وبسایت کنگره بین المللی سربداران

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

همکاری دانشگاه حکیم سبزواری و حوزه علمیه سبزوار در برگزاری کنگره بین المللی سربداران

نظرت را بنویس
comments

همون عامه همیشگی

خدمت شما بینوا دوست از همه جا بی خبر !دوست گرامی به اصطلاح سبزواری ،همانگونه که از سخنانتان بر می آید و به اقرار خودتان حال که از هیچ این کنگره ی کذایی سر در نمی آورید می شود بفرمایید چرا سنگ این همایش را به سینه می زنید؟اگر برای اعتلای فرهنگ دیارتان است به صورت قاطع خدمتتان عارضیم که هیچ نفعی این گونه همایش ها نداشته و نخواهد داشت اگر شک دارید به آنچه تاکنون از قبال این همایش های الکی شامل حال سبزوار شده عنایت بفرمایید البته بدون هیچ گونه نفع یا غرض شخصی تا گوشی دستتان بیاید.ضمنا برگزاری و چندو چون و هزینه های این چنین مراسم پر زرق برقی نه تنها به مردم با فرهنگ این دیاربلکه مستقیما به قشر فرهنگیان نیز مربوط خواهد شد چراکه از آقای کفاش نامی دعوت کرده اید که دست راست وزیر دو کارته ی فعلی آموزش و پرورش می باشند.سئوال ما از شما مدعی و طرفدار این گنکره اینست که خدا وکیلی این همایش های معلوم الحال آیا بازدهی حقیقی به جز آنچه این شبها سوژه سریال شکر آبادشده،داشته است یا خیر؟بسیار متاسفیم که علیرغم این همه گوشه و کنایه و انتقادهای روزافزون به عنوان مثال چرت زدنهای مدعوین در کنگره ها آنهم در جلو چشم دوربین صدا و سیما هنوز بر موضع ناصحیح خویش اصرار می ورزید. ای به اصطلاح همشهری سبزواری !بیایید برای یک بار هم که شده عوض این کنگره های مسخره فقط و فقط برای نجات شهروندانی که هر روز جان بر سر دست می نهند و گذر از جاده ی نا ایمن جوین یا سلطان آباد یا ششتمد را به جان می خرند دغدغه ی خویش سازید و با سپردن بیل و گلنگ یا استفاده از فکر میهمانانتان به فکر جان این مردم باشید و جهانی شدن را در عمل پیاده کنید نه در اوهام و در پس کنگره های آنچنانی!به خدا حرف بس است و مردم فقط انتظار عمل دارند!منطق ما وخیلی های دیگر در این شهر اینست کار با شعار و کنگره پیش نمی رود پس خواهشا از خر شیطان پایین بیایید و برای یکبار هم که شده واقعیت را در یابید.در پایان هم روی سخنمان با شما دوست گرامی همه کاره ی هیچ کاره است که هر چند زحمتتان می شود لطف کنید میزان هزینه ها،تعداد مدعوین و عنوان های جشنواره یا همون هاپولی خانه تان(کنگره) را به صورت صحیح لیست کرده و در معرض دید عموم بگذارید تا ملت بفهمند که چه می خواهید بکنید و چه نتیجه ای عایدشان خواهد شد! در نهایت اینکه ما برعکس شما که سعی دارید با شعار در جاهای گوناگون به توجیه عمل تان بپردازیددر خدمتتان خواهیم بودو به طور قاطع جوابگوی احساساتان در همین جا خواهیم بود و کار را هم به دیگری نخواهیم سپرد مگر قضاوت وجدانهای آگاه.جهت اطلاع شما نیز عارضیم که دعوت نامه های جورواجوری از انواع این کنگره های واپس گرای تجمل مابانه در اختیارمان بوده که بنا به ملاحضات شخصی و تکلیف فردی ترجیح داده ایم از ورود به این مقوله عامدا اجتناب نماییم چون سر جمع از این نشستها هیچ به جز گزافه دستگیرمان نشده است. به امید سربلندی و توانمندی این دیار و با آرزوی اصلاح افکار بعضی به اصطلاح سبزواریهای ذینفع از این همایش ها! مجددا ناگزیر از توضیح ایم که اگر هنوز سرحال نشده اید امشب سریال شکر آباد و پیامدهای برگزاری همایش ها را فراموش نفرمایید که دیدنش خالی از لطف و مزاح نیست.بیست و سی هم در این خصوص خیلی وقتا چشمه می آید و تو حدیث مفصل...! خوش باشید!

همون عامه مورد نظرتون!

سلام مجدد به بینوا هموطن خودمان! اینکه حقوق و منافع مانیز، هم تراز با شمایا دیگر برگزار کنندگان همایش های گوناگون شود آرزوی هر بنی بشری است {منظور همان دردها(کنگره های) دوست داشتنی مرسوم این روزهاست!} دردمان را برای چندمین بار همین حالا هم مطرح کردیم و مثل همیشه هم منتظرپاسخی درخور می باشیم. ماهم مجددا متاسف هستیم که عوض درک وضعیت تاسف بار اقتصادی مردم خاصه فرهنگیان محترم ول کن توهمات و ایضا منافع خاص خویش از قبال همین همایش هاو کنگره های معلوم النتیجه نیستید و بر موضع نا صحیح فکری خویش پای فشارید بدون آنکه نگاهی به واقعیتهای موجود اطراف بیاندازید. شرمنده که نمی توانیم مانند شما به ارقام و آمار فرضی و خیالی تکیه نماییم و مجبوریم واقعیت را به صریح ترین شکل ممکن خدمتتان عرض نماییم. برای آخرین بار این کنگره های نمادین و بدون نتیجه هیچ عایدی برای کسی نداشته مگربرای عده ای خاص با اهداف خاص و البته سودهای خاص. هموطن بینوا !در موضع دفاع ناگزیر از ابرازیم که فرهنگیان محترم بدون نیاز به این گونه کنگره های بی نتیجه تاکنون در حد توان در جهت ارتقای منزلت علمی و همچنین فرهنگ بچه های این مملکت گام برداشته اند نشون به این نشون که همین محاوره و گفتاری که هم اینک بین ما و شما برقرار است نتیجه ی آموزش های فرهنگیانی بوده که روخشان هم از کنگره و همایش بی خبر بوده است! شما مهر به سبزوار و فرهنگ دیارتان را می توانید از راههای گوناگونی بسط دهید و خیلی جای سئوال دارد که به چه سبب پر خرج ترین و بی نتیجه ترین آنرا و آن هم از طریق درخواست و دعوت از افرادی که آزمایش هایی بارها پس داده اند و هیچ نتیجه ای نگرفته اند انتخاب نموده اید. بیایید برای یک بار هم که شده به جای کنگره تصنعی به میان مردم تشریف بیاورید تا با شناسایی مشکل بتوانید قدم واقعی بردارید.کافی لیست مخارج هزینه های برگزاری این کنگره را به درستی و به صورت مستقیم در قسمت آموزش درست هزینه کنید تا به عینه شاهد پیشرفت و اعتلای فرهنگ دیارتان شوید. دوست گرامی :شعار بس استبر عمل تکیه فرمایید. به امید درک واقعیت و موفقیت.

عامی بی نوا !

سلام عامه مورد نظر گرامی دوست دارم بدونم از کجا فهمیدید من تو کنگره نقش دارم و حقوق می گیرم و منافعی دارم؟ خیلی جالبه چون خودمم اینارو نمی دونستم!!!!!! کاش منم مثل شما میتونستم اینقدر قاطع در مورد افکار شما صحبت کنم!!!! اما در موضع ناصحیح فکری من(از نظر شما) سبزوار و سبزواری ها حق اینو دارند که در ایران و دنیا بیشتر شناخته بشن. دوست عزیز نمیدونم این گفت و گوی ما چه ربطی به فرهنگیان محترم داره ؟!!!!! و به اینکه روحشان هم بی خبر بوده که کنگره میخواد برگزار بشه، تا الان بی خبر بودن، حالا دیگه فکر کنم همه مردم سبزوار می دونن که این کنگره می خواد برگزار بشه. پس هر کسی می تونه یه سهمی تو این کنگره داشته باشه هر چند کوچیک. البته از نظر مالی دیگه نمی دونم چه خبره و اونجا چی عاید کی میشه. البته قطعا کسانی هستند که به خاطر زادگاهشون بدون هیچ چشم داشت مالی در این جور مراسمات کار میکنن مثل تمام مراسمات.(باز بگم قطعا حقوق می گیرن اما به اندازه تلاششون نه! باز متهم نشم به شعار دادن). اینطور که شما گفتید که مهر به سبزوار و فرهنگ دیارتان! معلوم میشه سبزواری نیستید؛ اما اگه هستید شما مهری به این دیار ندارید؟! منم نمی دونم واسه این کنگره چقدر قراره هزینه بشه اما قطعا نتایجی خواهد داشت.شما همش از نظر مالی دارید نقد می کنید و معلوم میشه که اصلا تو هیچ همایش و جشنواره و کنگره ای شرکت نکر دید و دقیقا مثل یه فرد بی سواد و تحت تاثیر جو و جامعه اینطور صحبت می کنید. کاش شما که اینقدر اهل عمل هستید یکم منطقی هم بودید. کاش مردم ما اینقدر هر چیز بی ربطی رو به هم وصل نمی کردند. من دیگه مزاحم اوقات دوستان نمی شم. میخوام برم چند جا دیگه شعار بدم!!! قضاوت با همشهریان گرامی و عزیز.... به امید سرفرازی سبزوار و سربلندی سبزواری ها

ھمچنان عامی بی نوا

در پاسخ به «همون عامه قبلی» نظردهنده : 12 بهمن 1393 - ساعت 13:35 جناب ھمون عامھ قبلی گرامی اگھ از درد ھا بخوای بگی کھ ھمھ جا بھش مبتلا ھستند. آقا دردتون رو بگید اما ھر سخن جایی و ھر نکتھ مکانی دارد! متاسفم کھ یھ فرھنگی این جور مراسمات رو بیھودھ قلمداد میکنھ بھ جای اینکھ کمک کنھ تا این مراسم کھ ھویت ماست بھتر برگزار بشھ (البتھ از نظر علمی و فرھنگی) اینطوری در موردش صحبت می کنید؟حیف کھ بھ قول شما آقایون این 270000 تا اعتراض رو نمیشنوند تا بلکھ فرھنگیان ما یکم از فشار مالی شون کم بشھ و یکم بھ فکر ارتقاء فرھنگ بچھ ھامون باشن. دوست عزیز منم امیدوارم مسوولین دردھای70 میلیون جمعیت رو بشنون کھ اون 270 ھزار تای شما ھم جزءش میشھ. اما کاش اینقدر بھ سربداران بی مھر نبودید کھ خودتون و ھمکارانتون نشون دادید کھ از سبزوارید و نسل سربدار..... موفق باشید.

عامه

آخ جون! تو این کنگره ای که می خواهید بزاریداگه از این سیبای قشنگ،صندلی های راحت،ژست های اندیشمندانه و کیک و رولت و گل و سبزه و البته ابلاغ ماموریت هم خبری هستش لطف کنید اسم ما رو هم بنویسید که حضرت عباسی سربدار که هیچ ،آخر سر به شکمی می باشیم و قول می دیم تو بخور بخورهای کنگره پا به پاتون باشیم و کم نیاوریم. از همین حالا قاشق و چنگال به دست بی تابانه منتظر برگزاری این کنگره ی عظیم و فرصتی تکرار ناپذیریم. چه شود و چه مشکلاتی که حل نشود! فراموشمان نکنید!

فرهنگی بینوا

یا رب روا مدار که کفاش ،دکتر شود! این آقای کفاش حدود بیست سال پیش کارش با مداحی و نوحه خوانی در کلاس های درس سکه شدو بعد اینکه بارش را بست اینک وردست اول جناب وزیر فانی تشریف دارند و از آنجایی که وزیر محترم آموزش و پرورش تعلق خاطری به دنیا و ایضا امورات فرهنگیان ندارد کلیه ی مشورتها را با این مداح دیروز و دکتر امروز سپرده و آقای دکتر نیز هر روز با طرحی من در آوردی تمام نظام تعلیم و تربیت را مسحور و مشغول ایده های خود فرموده اند. کافی است بدانید که طرح عدم تعطیلی پنج شنبه های مدارس از دستاوردهای ایشان می باشد که زمین و زمان به آن معترضند که باید پنج شنبه ها تعطیل باشد اما جناب دکتر فقط یک پا دارند. بد نیست بدانید که اسم این طرح ناگوار روز بدون کتاب می باشد یعنی اگر ذره ای این آقای دکتر ،معلمی کرده باشد و به غیر از نوحه سرایی تدریس هم کرده باشد یا حداقل از معلمین بزرگوار پرسیده باشد متوجه می شود که پدر فرهنگی در می آیدتا کتاب و درس ومشق از دست بچه نیافتد آن وقت ایشان می خواهد مدارس راپنج شنبه ها باز کند آن هم بدون کیف و کتاب و درس و به صورت دلخواهی! زهی خیال باطل آقای دکتر،نکنه مدارک دکترا رو هم روز پنج شنبه های بدون کیف و کتاب اخذ فرموده اید. یک کلام ختم کلام جناب دکتر:شما را به اون دریافتی های بی شمار حقوقتان اگر باری از دوش معلمها بر نمی دارید نمک به زخمشان نپاشید.فکر نکنم این خواسته ی خیلی بزرگی باشد.جهت اطلاع کافی است اندکی از منصبتان پیاده شوید و با دو تا پرسش ناقابل از معلمین خدوم و یا دانش آموزان مدارس نظر آنان را هم در خصوص تعطیلی پنج شنبه ها جویا شوید تا متوجه فرسنگها اختلاف نظرتان با دیگران شوید. آقای دکتر آیا سزاوار ترنیست عوض پرداختن به موضوعات نه چندان مهمی مثل عدم تعطیلی مدارس در پنج شنبه ها ،افکار گرانبهایتان را به وضعیت اقتصادی تاسف بار فرهنگیان یا بیمه های بی مسئولیت طرف قرار داد فرهنگیان معطوف دارید تا همدلی و پشتیبانی جامعه ی فرهنگیان را همراه خویش سازید نه انگ بی توجهی به حق و حقوق معلمان را!؟ ببخشید آقای دکتر که بابت ناملایمت روزگار از ته دل یک فرهنگی با شما سخن گفتم و از انجام تعارفات کذایی ،پرزرق و برق و دهان پر کن قاصرم! لطفا به زیر پای خود هم نظری بفرمایید،این ماییم که در زیر چرخ روزگار در حال له شدنیم. خداوند همه را به راست هدایت فرماید.

عامی بی نوا

فرھنگی بی نوای عزیز سلام. این چند وقت بد جور جو گرفتتون.من یھ فردعامی ھستم قبول دارم کھ کارتون با بچھ ھای این دورھ سختھ ولی خیلی دیگھ دارین تند میرین. فقط میخواین یھ نفرو پیدا کنین و بھش بچسبید.ای بابا ول کنید دیگھ مگھ بقیھ کارمندا خیلی وضعشون بھتر از شماست؟ بابا منطقی حرف بزنید الان این موضوعی کھ اینجا مطرح شدھ ھیچ ربطی بھ حرفای شما نداشت .البتھ ایشون ھم پیشنھاد دادند و معلوم نیست اجرایی بشھ یا نھ اما چون عکس ایشون اینجاست و ایشون در مورد یھ سری مسائل صحبت کردند کھ دیگھ ھر چیزی رو نباید بنویسی. در مورد این صحبتایی کھ شدھ نظر بدید لطفا من خوشحال شدم یھ عالمھ خوندم حرفای شمارو اما باز دیدم فرھنگی ھای عزیز نالھ کردن بابا وضع ھمھ اینطوریھ فقط شماھا نیستید کھ این وضعیت اسفناک رو دارید ول کنید دیگھ.........

زاهدی

سلام، خیلی پیشنهادات خوبی دادن آقای کفاش امیدواریم همه این ها عملی بشه ممنون از شما
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما