بناهای تاریخی سبزوار در تندباد بی مهری و سوء مدیریت مسئولان رو به ویرانی می روند

فرو ریختن بناهای تاریخی در انزوا
سبزوار نیوز/شهرستان سبزوار دارای بیش از 900 اثر تاریخی است 80 درصد این بناها موقوفه است.

متاسفانه برخی از بناهای تاریخی سبزوار از جمله آرامگاه بقراط،  کاروانسرای عرب ها، یخدان های تاریخی این کاروانسرای مهر، حوض حاج کریم و ... که قدمت تاریخی و فرهنگی زیادی دارند محلی برای تجمع مصرف کنندگان مواد مخدر و یا محلی برای فروش حیواناتی چون سگ و کبوتر شده این بناهای تاریخی که هم اکنون در گوشه ای از شهر در انزوا بسر می برند متاسفانه مورد بی مهری زیادی واقع شده اند و  یکی پس از دیگری در حال نابودی است و مرگ تدریجی خود را طی می کنند.

کاروانسرای تاریخی حاج عبدالصانع شهر  سبزوار که در میان مردم محلی به واسطه سکونت گروهی از عرب های مهاجر در سال های گذشته ، به کاروانسرای عرب ها شهرت یافته است، پس از تجربه سال ها متروکیت و قرار گرفتن در روند دائمی فرسودگی و تخریب، مدتی قبل با ورود یک گروه سرمایه گذاری از بخش خصوصی، در آستانه احیاء مجدد و تبدیل شدن به یک مجتمع فرهنگی و گردشگری قرار گرفت که متاسفانه بعد از سه سال هنوز امکان اجرای این طرح در این بنای تاریخی به دلایلی به تاخیر افتاده است.


واگذاری غیر قانونی 2 سالن کاروانسرا به بخش خصوصی

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه سبزوار در این خصوص اظهار کرد: این کارونسرا که از آثار تاریخی شهرستان و همچنین از بناهای موقوفی است موضوع نگهداری آن با میراث فرهنگی است و نوع کاربری که به این کارونسرا داده می شود با مجوز شهرداری است متاسفانه طی سالیان اخیر اتفاقاتی در این بنا رخ داده که چهره بنا را تغییر داده است.

حجت الاسلام صفر پور با بیان اینکه اوقاف به دنبال مقصر این جریان نیست افزود: حدود سه سال قبل یک شرکت خصوصی تقاضای سرمایه گذاری در این بنا داشت که متاسفانه به دلایلی به تاخیر افتاد با پیگری هایی که صورت گرفت این قرارداد منعقد شد.

وی افزود: این موقوفه غیر متصرفی است اوقاف تنها نقش ناظر دارد  صحبت هایی با متولی کاروانسرا صورت گرفته قرار است دو سالن این مجموعه که از قدیم الایام در اختیار اداره تربیت بدنی آن زمان بود و این سالن ها را به نام شخص کرده اند این فرد ادعای سرقفلی دارد به لحاظ اینکه این سالن ها برای ورزش ساخته شده تغییراتی در بنا ایجاد شده است.

صفر پور یادآور شد: میراث فرهنگی وظیفه نگهداری بنا را برعهده دارد و از انجایی که کارونسرا در همان زمان در اجاره میراث قرار داشته در جریان تغییرات بنا نیز بوده است که برخوردی که باید همان زمان صورت می گرفته متاسفانه اعمال نشده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه سبزوار ادامه داد: هنگامی که بحث تخلیه سالن ها مطرح شد این افراد مدعی سرقفلی بودند چون بنای کار بر این بود که هر چه سریعتر کاروانسرا در اختیار این شرکت خصوصی قرار گیرد و از این حالت خارج شود قرار شد مبلغی در اختیار این افراد که ادعای سرقفلی دارند قرار گیرد و سالن ها نیز تخلیه شود.

وی بیان کرد: چون بنا بر نگهداری این اثر تاریخی و موقوفه بود اوقاف این ادعای سرقفلی و پرداخت مبلغ به این افراد را قبول ندارد طی جلساتی که برگزار شد قرار است سرمایه گذار طرح این مبلغ را پرداخت کند.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه هر نوع تغییر و کاربری که در هر یک از بناهای تاریخی موقوفه انجام می شود باید با تائید کارشناسان میراث فرهنگی صورت گیرد گفت: در کارونسرای عرب ها نیز اصل قرارداد با اوقاف است عنوان این قرار داد تغییر و مرمت به شرط بهره برداری است نه احداث بنا، موافقت های اصولی این بنا مورد تایید ادره کل میراث قرار گرفته در صورتی که خلافی در این بنا انجام شود میراث فرهنگی نظارت خواهد داشت.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه سبزوار در ادامه تعداد موقوفات سبزوار را 1827 موقوفه  و 456 مسجد بیان کرد و گفت: درآمدی که از محل این موقوفات وصول می شود صرف اجرای نیت های واقفین، حفظ  نگهداری از این بناها می شود.

وی در مورد بحث تخریب مناره مسجد افتخاری که مدتی قبل در سبزوار اجرا شد گفت: این جزء وظایف ما نیست در صورتی که این مسحد تاریخی باشد میراث فرهنگی و شهرداری باید جوابگو باشند تنها موقوفه بودن بنا مد نظر اوقاف است.

درصورت تعلل نظام پزشکی، آرامگاه بقراط به اموزش و پرورش واگذار خواهد شد

وی اضافه کرد: بنای آرامگاه بقراط که از بناهای وقفی و  تاریخی این شهرستان است قرار بود برای ایجاد موزه طب در اختیار نظام پزشکی قرار گیرد طی نشست ها و مذاکراتی که با متولیان این بنا صورت گرفت قرار شد در گوشه ای از این موقوفه بنایی با هماهنگی میراث احداث شود کارهای نماسازی متناسب با این بنای تاریخی انجام شده به لحاظ اینکه این بنا موقوفه است و باید اجاره بها پرداخت شود نظام پزشکی اعلام کرده در قبال آن نمی تواند اجاره پرداخت کند.

حجت الاسلام صفر پور گفت: با توجه به اینکه از محل موقوفه هزینه هایی در این آرامگاه شده فرمانداری دستوری برای بنا صادر کرده در صورتی که سازمان نظام پزشکی موافق با پرداخت اجاره برای ایجاد موزه طب شد که آرامگاه در اختیار این سازمان قرار می گرد در غیر این صورت بنا تحویل آموزش و پرورش قرار داده خواهد شد.

وی با بیان اینکه اولویت بنا با نظام پزشکی است گفت: هدف اصلی خارج کردن آرامگاه بقراط از رکود است که مظلوم در گوشه ای از شهر رها شده است پیشنهاد اوقاف این است که این بنا تبدیل به مرکز فرهنگی شود و به نحو احسن از آن نیز استفاده گردد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه سبزوار در خصوص مرمت گنبد امامزاده یحیی ابن موسی ابن جعفر(ع) در سبزوار نیز گفت: گنبد این امامزاده از 50 سال قبل مرمت نشده پنجره های آن نیز به وسیله موریانه از بین رفته، به لحاظ اینکه این مکان مذهبی در مرکز شهر واقع شده تردد در این مسیر بسیار زیاد است و در روزهای عادی نمی توان کار کرد اگر شرایط جوی اجازه دهد تا اوایل سال آینده مرمت و بهسازی گنبد را شروع خواهیم کرد.

وی افزود: همچنین گلدسته های امامزاده شعیب ابن موسی بن جعفر(ع) نیز در حال ریزش است شرکت کاشی گوهر شاد با بازدید از این بنا هزینه مرمت گلدسته ها را مبلغ 230 میلیون تومان تخمین زد که به زودی اقدامات مرمتی بنا انجام خواهد شد.
کارشناسان اداره کل میراث خسارت دقیق بنا را اعلام خواهند کرد
مدیر عامل شرکت طلوع در ادامه این گزارش با بیان اینکه قرار بود 2 ماه قبل این کارونسرا به سرمایه گذاران تحویل داده شود گفت: سهل انگاری مسئولین شهرستان در تخلیه سالن های ورزشی سبب شد تا کار مرمت این بنای تاریخی یکسال به تاخیر افتد.

معصومه علی آبادی افزود: طی جلسه ای که با اداره کل میراث استان خراسان رضوی برگزار شد به لحاظ خساراتی که مستاجرین سالن ها به بنای کارونسرا وارد کرده اند از ما خواسته شد تا از صاحبان این باشگاه ها شکایت شود.

وی بیان کرد: تاکنون مبلغ 120 میلیون تومان در این بنا که قرار است تبدیل به یک مجتمع گردشگری شود هزینه شده طبق برآورد انجام شده این افراد مبلغ 60 میلیون تومان به بنا خسارت وارد کرده اند تمام تغییراتی که در سالن های این کارونسرا صورت گرفته بدون مجوز میراث فرهنگی بوده این افراد بر روی آجرهایی که از صدها سال پیش است رنگ پاشیده اند و قسمت هایی از بنا را ویران و کاشی کاری کرده اند.

علی آبادی ادامه داد: این افراد که ادعای سرقفلی دارند در قبل تخلیه سالن ها مبلغ 40 میلیون تومان تقاضا دارند بهرحال این پول غیر قانونی است مسئولین شهرستان به جای حمایت از سرمایه گذار، از ما خواسته تا مبلغ تعیین شده را به آن ها پرداخت کنیم تا این افراد هر چه سریعتر سالن ها را تخلیه سازند.
سرمایه گذار طرح مجتمع گردشگری طلوع فجر با ابراز گلایه از اینکه بنایی که قرار بود از آبان ماه سال گذشته در اخیتار ما قرار گیرد تاکنون واگذار نشده گفت: مرمت این اثر تاریخی مبلغ 100 میلیون تومان هزینه در بر خواهد داشت قرار است از اداره کل میراث فرهنگی استان کارشناسانی برای تعیین میزان دقیق خسارت به بنا، سفری به شهرستان سبزوار داشته باشند تا از طریق قانونی اقدام شود./همشهری

منبع: سبزوارنیوز

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

تپه باستانی دلقندی سبزوار ساماندهی می شود

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما