همکاری دانشگاه حکیم سبزواری و حوزه علمیه سبزوار در برگزاری کنگره بین المللی سربداران

دکتر حدادنیا: حوزه علمیه، نقش محوری در کنگره سربداران دارد

 نشست هم اندیشی مسئولین کنگره بین المللی سربداران، با مدیر مدرسه “علمیه اهل بیت” سبزوار، با هدف بررسی و تبیین راهکارهای، همکاری این نهاد دربخش پژوهشی و اجرایی کنگره، در محل این مدرسه برگزار شد. در ابتدای این نشست دکتر حدادنیا، ریاست دانشگاه حکیم و دبیر کنگره سربداران به تشریح اهداف این برنامه و اقدامات انجام گرفته در این  رابطه پرداخت و اظهار داشت: مسلم است ، کنگره ای به این عظمت، دارای ابعاد بسیار گسترده ای است و اجرای موفق آن می تواند، اعتبار بسیاری برای شهرستان سبزوار به همراه آورد. دکتر حداد نیا، انتخاب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را به عنوان رئیس کنگره سربداران، نشان دهنده اهمیت این پروژه دانست و تصریح کرد: با توجه به اینکه سبزوار خاستگاه شیعه در ایران است، و این کنگره براساس اولین قیام شیعی-ایرانی می باشد، نقش و تاثیرگذاری حوزه و حوزویان در این کنگره  مهم و غیر قابل انکار است.

 وی در  ادامه افزود: دانشگاه به عنوان متولی اجرای بخش همایش علمی کنگره، از حوزه و علمای سبزوار می خواهد، که به صورت عملی به این برنامه ورود پیدا کنند و  ما را در مباحث فقهی و دینی آن یاری دهند. دبیر کنگره سربداران افزود: دانشگاه قصد دارد، قسمتی از کار علمی – پژوهشی این پروژه را، به حوزه بسپارد، تا از این طریق بتوانیم از پتانسیل  علمی و انسانی حوزه علمیه در مباحث فقهی و حقوقی این نهضت شیعی استفاده کنیم،دکتر حدادنیا در ادامه صحبت خود، پیشنهاد داد که کارگروهی متشکل از اساتید حوزه و اعضای شورای سیاست گذاری کنگره تشکیل شود، تا با بررسی و تبیین بخش های مختلف کنگره، قسمت هایی که حوزه می تواند به آن ورود پیدا کند، مشخص شود.

در ادامه جلسه دکتر خاتمی، عضو شورای سیاست گذاری کنگره، با بیان اینکه اجرای این پروژه یک نیاز عمومی برای شهر سبزوار است، تاکید کرد: بدون ورود حوزه به بحث کنگره، این پروژه دچار نقص می باشد و ما در بخش  اطلاع رسانی و همچنین درمباحث فقهی و پژوهشی این کنگره، به حضور حوزه نیاز داریم، دکتر خاتمی تصریح کرد: این کنگره می تواند انعکاس خوبی برای تقویت مکتب تشیع علوی در ایران و منطقه باشد.

سپس دکتر وحید، یکی دیگر از اعضای شورای سیاست گذاری این کنگره، با اشاره به اینکه سبزوار، از قدیم الایام یکی از مراکز مهم تشییع در ایران و جهان اسلام بوده و بسیاری از علمای شیعه  برای کسب معارف و علوم به این شهر می آمدند، افزود: سربدارن اولین حکومت شیعی در ایران بود و به همین علت در تاریخ تشیع این نهضت  بسیار مهم و تاثیرگذار است و اطمینان داریم، اگر اطلاع رسانی خوبی در این باره انجام شود و  حوزه ها ی علمیه از برگزاری چنین کنگره با خبر شوند، با اشتیاق به این زمینه ورود پیدا می کنند.

در ادامه این نشست آقای علیمحمدی، مدیر مدرسه علمیه اهل بیت، ضمن خوش آمد گویی به حاضران، از تشکیل جلسات هم اندیشی بین دانشگاه و حوزه استقبال کرد و با اشاره به  برپایی کنگره سربداران، اجرای این برنامه را حرکت خوبی در جهت معرفی توانایی های سبزوار دانست.

مدیر مدرسه اهل بیت سبزوار، با بیان اینکه سربداران، اولین خیزش مردمی در برابر دستگاه ظالم آن زمان بود، این حرکت را دارای دو بعد مهم دانست و اظهار داشت: بعد اول این حرکت، همان قیام علیه حاکمان جبار زمان بود و بعد دوم این قیام مربوط به ارادت راستین مردم سبزوار به مکتب تشیع علوی است ،و می توان گفت که  هر دو این ها برگرفته از مکتب اسلام و اهل بیت«ع» می باشد.

وی  افزود: متاسفانه اطلاعات عامه مردم درباره این نهضت اندک است و ابعاد گسترده این حرکت  به صورت ناقص در اذهان مردم نقش بسته است و می توان گفت حقیقت واقعی آن کمتر دیده شده است، اکنون وظیفه ماست که این حقیقت را بازگو کنیم.

آقای علی محمدی در ادامه تصریح کرد: حوزه علمیه سبزوار، از پیشنهاد  دانشگاه حکیم در بحث همکاری این نهاد با کنگره سربداران، استقبال می کند و به یاری خداوند با تمام امکانات و پتانسیل علمی و انسانی، به این کنگره ورود می یابیم.

در پایان این جلسه، دکتر کشاورز، دبیر کمیته فرهنگی کنگره سربداران، در گزارشی برنامه های فرهنگی این همایش را برای حاضران در جلسه تشریح کرد و اظهار امیدواری نمود که همکاری ویژه ای بین دانشگاه حکیم و حوزه علمیه سبزوار در رابطه با کنگره  بین المللی سربدارن ایجاد شود. دکتر کشاورز اظهار داشت که، این کمیته در حال رایزنی با حوزه های قم و مشهد می باشد، تا در آینده ای نزدیک نشست هایی در راستای همکاری و همفکری  این مراکز در بحث اجرای کنگره سربداران برگزار گردد.

منبع: وبسایت کنگره بین المللی سربداران

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

پیشنهاد خواهرخواندگی سبزوار و سمرقند در آستانه هفتصدمین سال قیام سربداران

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما