گاهنامه ساسویه به جمع نشریات کاغذی سبزوار اضافه شد.


"ساسویه" نام گاهنامه ای کاغذی است که اهالی فرهنگ و مطالعه خطه پرافتخار سربداران در چند هفته اخیر شاهد انتشار چند شماره از آن بوده اند.
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه ، "ساسویه" یکی از نام های قدیم منطقه سبزوار بوده است ، که اینک به عنوان نام یک نشریه محلی در شهرستان سبزوار انتخاب شده است.
نشریه "ساسویه" که توسط اداره فرهنگی شهرداری سبزوار منتشر می شود ، در واقع بیشتر ، وسیله ای برای ارائه گزارش عملکرد اداره نام برده است که در چند شماره نخست با وجود شماری از انتقادات، چهره یک نشریه وزین را از خود به نمایش گذاشته است.
انتشار این نشریه اگر به صورت ادامه دار انجام شود ، یک اقدام فرهنگی و اجتماعی مثبت دیگر از جانب مجموعه شهرداری سبزوار تلقی خواهد شد که جای آن در میان مجموعه فعالیت های متنوع و گسترده شهرداری سبزوار در یک سال گذشته خالی بود.
 مجله اینترنتی اسرارنامه نیز در برخی مطالب قبلی خود پیشنهاد انتشار یک نشریه گزارش عملکرد را به شهرداری سبزوار ارائه داده بود. (منبع)
اینک جای خرسندی است که اداره تازه تأسیس فرهنگی – ورزشی سبزوار به این امر مهم توجه نشان داده است.
در جهان کنونی که عصر رسانه ها و گستردگی اطلاعات است ، داشتن رسانه ای جهت اطلاع رسانی مطلوب از فعالیت های هر فرد ، گروه و دستگاه اجرایی ، اداری بسیار ضروریست.
به ویژه این مهم در خطه سربداران که در سالهای اخیر در زمینه برخورداری از رسانه های دیجیتال به یک  شهر رسانه ای تبدیل شده است ، بسیار ضروریست.
در واقع رسانه ها در جامعه کنونی به یکی از ابزارهای اصلی قدرت و انتقال پیام از جانب افراد و گروه های مختلف تبدیل شده اند.
رسانه هایی که هر یک با انتشار خبر ، تحلیل ، تفسیر و گزارش هایی مطابق با اهداف رهبران خود ، توجه مخاطبینشان را به سمت موضوعات دلخواه سوق می دهند و شاید در نقطه مقابل توجه مخاطبین را از بعضی موضوعات دیگر بازدارند.
در واقع براساس این تحلیل در حال حاضر در دوره ای هستیم که اگر بی طرفی کامل رسانه های گروهی درجامعه امری غیرممکن نباشد ، اما به تدریج در حال تبدیل شدن به پدیده ای نادر است.
در چنین شرایطی بسیار ضروریست که هریک از دستگاه ها و گروه های اجتماعی که به نوعی با افکار عمومی جامعه در ارتباط هستند ، با داشتن یک رسانه معتبر و فراگیر ، تا از منظر خاص خود اطلاع رسانی لازم را برای مردم انجام دهند .
خوشبختانه در حال حاضر در شهرستان سبزوار اکثر افراد حقوقی ، دستگاه های اجرایی و گروه های اجتماعی به این مهم توجه کرده و رسانه هایی برای خود راه اندازی نموده اند.  که اگر نگوییم این رسانه ها منبع کاملاً صحیح و معتبر اخبار و اطلاعات مربوط به آن فرد حقوقی یا دستگاه اجرایی هستند ، اما حداقل یکی از منابع کسب اصلی برای کسب اطلاعات بیشتر محسوب می شوند.
ضمناً از آنجایی که اطلاع رسانی صریح و بی واسطه از عملکردهریک از دستگاه های اجرایی ، یکی از حقوق اولیه مردم در جوامع امروزی است ، لذا راه اندازی رسانه ها نه تنها یک ابزارقدرت برای هر دستگاه محسوب می شود ، در حکم یک وظیفه عمومی آنان نیز می باشد.
دراین زمینه در مدت های اخیر ادارات تبلیغات اسلامی ، فرهنگ و ارشاد اسلامی ، دانشگاه های آزاد و حکیم سبزواری و علوم پزشکی ، موسسه خیریه حضرت علی اصغر(ع) ، اداره ورزش و جوانان و ... فعالیت رسانه ای گسترده و قابل قبولی را از خود به نمایش گذاشته اند.
البته بعضی از دستگاه های پرقدرت یا با اهمیت در شهرستان مانند معاونت استانداری و فرمانداری ویژه سبزوار وفرودگاه بین المللی اداره میراث فرهنگی و ...  هنوز از داشتن یک پایگاه اطلاع رسانی دقیق یا به طول کلی محروم هستند ، یا در وضعیت عدم فعالیت به سر می برند.
اما اکثریت چنانکه گفته شد به بحث مهم اطلاع رسانی توجه خوبی نشان داده اند.
مجموعه شهرداری سبزوار نیز که از زمان روی کار آمدن حسین مقصودی و تیم همراه او همواره یکی از فعال ترین دستگاه های اجرایی غرب خراسان رضوی و البته خبرسازترین این دستگاه ها بوده است ، دراین مدت به امر مهم اطلاع رسانی توجه خوبی داشته است. به طوری که وبسایت خبری شهرداری سبزوار به لطف روابط عمومی قوی شهرداری ،  در ماه های اخیر همواره یکی از منابع مهم تولید خبر وگزارش در فضای رسانه ای سرزمین سربداران بوده است.
اینک نیز اداره فرهنگی – ورزشی شهرداری سبزوار با آغاز به کار نشریه ای با نام ساسویه درحال تکمیل این حرکت مهم و ضروری در مجموعه بزرگ شهرداری  است.خصوصاً اینکه هرچند فضای سایبری شهرستان از رسانه های دیجیتال اشباع شده است ، اما در زمینه رسانه های غیردیجیتال از جمله نشریات کاغذی ، هنوز کمبودهای زیادی درمنطقه احساس می شود و آن دسته از همشهریان سبزواری که به اینترنت دسترسی نداشته باشند ، عملاً نمی توانند از اقدامات شهرداری سبزوار و سازمان های تابعه آن به صورت مستمر و منظم با خبر شوند.
البته در هنگام صحبت از نشریه ساسویه لازم است به یکی از انتقادات مهم اولین شماره های آن اشاره   معضل "کپی برداری" که در حال حاضر در  بسیاری از رسانه های خبری شهرستان به شکل آزارنده ای مشاهده می شود در شماره های اولیه نشریه ساسویه نیز وجود دارد.
کپی برداری در واقع معضلی است که شاید بتوان گفت تقریباً 90 درصد مطالب منتشر شده در بیشتررسانه های گروهی غرب خراسان رضوی مطالبی است که به صورت تکراری با کپی برداری از روی تعدادی منابع معدود تولید خبر ، منتشر می شوند .
این مشکل در نخستین شماره های نشریه ساسویه به شکل نامطلوب تری بروز کرده است به طوری  که نشریه ساسویه در بعضی از این کپی برداری ها ، در ذکر منبع اصلی  خبر ، رعایت امانت داری را نکرده و در حالی که متن بعضی از مطالب عیناً متعلق به رسانه هایی نظیر ایرنا ، ایسنا یا بعضی  دیگر از رسانه های محلی است ، اما سعی شده است ، منبع خبر از دید مخاطبان پنهان نگاه داشته شود.
اما با وجوداین نقطه ضعف که به راحتی و فقط با کمی دقت بیشتر از جانب تحریریه ساسویه درشماره های بعدی قابل حل است ، انتشار این نشریه چنان که در ابتدا نیز گفته شد ، در صورت ادامه دار بودن و نیز به شرط اینکه مطالب آن صرفاً به گزارش عملکرد اداره فرهنگی شهرداری سبزوار محدود نشود و بلکه سعی شود با وجود وابستگی به یک اداره دولتی ، دامنه مطالب  خود را به سمت موضوعاتی عمومی تر بگستراند تا ضمن ارائه گزارش عملکرد اداره فرهنگی – ورزشی شهرداری سبزوار ، خود به عنوان یکی دیگر از فعالیت های فرهنگی اداره نام برده محسوب شود.
این موضوع زمانی اهمیت بیشتر پیدا می کند که بدانیم ، دارالمومنین سبزوار با وجود پتانسیل های فرهنگی فراوانی که از آن برخوردار است ، متأسفانه تا کنون در زمینه نشریات کاغذی شرایط نامطلوبی داشته است.
فعالیت بعضی از نشریات کاغذی نظیر سربداران ، فرهنگ ، خورشید کویر ، بیهق ، وارثان زمین و اسرار در این شهر تا کنون با فراز و فرودهای بسیاری همراه بوده و بعضی از این نشریات تنها پس از مدت کوتاهی فعالیت به طور کل تعطیل شده اند.
نشریات دیگری نظیر "ندای کویر" نیز در همین مدت در شهرستان سبزوار مجوز انتشار گرفته اند ، اما تا کنون  هیچ اثری از آنها مشاهده نشده است.
به نظر می رسد در این اوضاع گرانی کاغذ و عدم حمایت مناسب از جانب مسوولان فرهنگی ، دانشگاهی و اداری شهرستان به ویژه با عملکرد ضعیف اداره فرهنگ وارشاد اسلامی و فرمانداری شهرستان در زمینه مسائل فرهنگی ، فعلاً به هیچ وجه نمی توان از گروه های مردمی انتظار داشت اقدام به انتشار نشریات کاغذی کنند.
اما ادارات و دستگاه هایی نظیر شهرداری سبزوار با پشتوانه درآمدهای خوبی که این نهاد در یک سال اخیر داشته است ، می توانند ، گام های مناسبی در جهت راه اندازی نشریات منظم و معتبر محلی درسطح سبزوار بردارند.
خصوصاً اینکه این گونه اقدامات فرهنگی  می تواند حتی یکی از سرفصل های کاری دستگاهی نظیر اداره فرهنگی – ورزشی شهرداری باشد.
اداره ای که درهمین مدت کوتاه که از تأسیس آن می گذرد ، با انجام چندین اقدام مثبت و ارزشمند فرهنگی و ورزشی خدمات خوبی به مردم خطه سربداران ارائه داده است.
برگزاری چند همایش فرهنگی نظیر بزرگداشت خواجه ابوالفضل بیهقی ، برپایی جمعه بازارکتاب به صورت یک اقدام هفتگی مستمر، برگزاری چند اردوی کوه نوردی در کوه های سنگ سفید سبزوار ، برگزاری جشن رسول مهربانی ، برگزاری جشن بزرگ غدیر ، برگزاری جشن روزجهانی کودک ، برپایی چند نمایشگاه عکس و ... همه بخش هایی از اقدامات صورت گرفته توسط اداره نام برده در همین مدت چندماه اخیر می باشند.
اقداماتی که هرچند از سوی برخی رسانه های محلی و تحلیل گران وابسته به آنها ، انتقادات متعددی را به همراه داشته است ، اما هیچ یک از انتقادات واردآمده بر شیوه اجرای برنامه ها نتوانسته است اصل فعالیت های مثبت اداره فرهنگی – ورزشی شهرداری سبزوار را زیرسئوال ببرد.
خصوصاً اینکه بعضی از فعالیت های اداره فرهنگی و ورزشی شهرداری سبزوار به مدیریت مهدی مقصودی درنوع خود برای اولین بار است که در غرب خراسان رضوی اجرا می شوند. لذا وجود برخی اشکالات دراجرای این برنامه ها طبیعی است و نمی تواند اصل حرکت های مثبت انجام گرفته را زیر سئوال ببرد.
البته بایدد امیدوار بود که اداره فرهنگی – ورزشی شهرداری سبزوار از کنار انتقادات وارد شده به راحتی عبور نکند ، بلکه موارد صحیح آن را پاسخ گفته و در صددرفع آن موارد برآید.
اما در عین حال نباید اجازه داد انتقادات کهگاهی حالت بسیار سخت گیرانه و غیرمنصفانه پیدا می کنند ، مانع ادامه و انجام برخی پروژه های مهمی شوند که انجام آنها جزء وظایف مجموعه شهرداری است.
پیش از این بسیاری از مطالبی که در ارتباط با مجموعه شهرداری سبزوار در این وبسایت منتشر شده ، واکنش های متعددی را از سوی همشهریان سبزواری برانگیخته است. و به ارسال ده ها نظر از جانب موافقان و مخالفان برخی مطالب اسرارنامه منجر شده است.به طوری که بحث میان مخاطبین یکی از این مطالب اینک پس از گذشت چندهفته هنوز به صورتی تخصصی و مفصل تری ادامه دارد.
شما گرامیان می توانید برای مطالعه این مطلب و نظرات ارسال شده برای آن به آدرسی که در بخش کوچه پس کوچه پیوندها قرار گرفته است ، مراجعه نمایید.

کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
استعفای غیرمنتظره شهردار سبزوار
 
نظرت را بنویس
comments