پیشنهاد خواهرخواندگی سبزوار و سمرقند در آستانه هفتصدمین سال قیام سربداران

وبسایت کنگره بین المللی سربداران، در یکی از جدیدترین مطالب خود پیشنهاد جالبی را مطرح کرده است که اگر از جانب شهرداری و شورای شهر به خوبی پیگیری شود، می تواند به گسترش شهرت و آوازه نیک سبزوار دیار سربداران در سطح کشور و جهان منجر شود و همچنین مناسبات فراملی جدیدی را در پیش پای این شهر دیرینه پایدار قرار دهد.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، پیشنهاد برقراری پیوندهای خواهرخواندگی بین سبزوار و تعدادی دیگر از شهرهای همتایش در سطح ایران و در دیگر کشورها، پیشنهاد ارزشمندی است که به نظر می رسد تا کنون شورای شهر و شهرداری سبزوار معمولا نسبت به این زمینه بی توجه بوده اند و به غیر از برقراری یک پیوند خواهرخواندگی بین کاشان و سبزوار در زمان مدیریت عیدی شهردار سابق دیار سربداران دیگر گام موثری در این زمینه برداشته نشده است.

حال آنکه سبزوار یکی از 36 پایتخت تاریخی ایران است که با برخورداری از تاریخ فرهنگ و تمدنی طولانی مدت (حداقل تا بیش از 6000سال قبل) استعداد خوبی برای برقراری پیوندهای خواهرخواندگی و روابط متقابل فراملی با دیگر شهرها و مناطق تاریخی جهان دارد.

البته مدتی قبل مسعود پسندیده  عضو شورای شهر سبزوار در گفتگویی با خبرنگار اسرارنامه (که هنوز منتشر نشده است) از پیگیری های خود برای یافتن شهرهای هم پیوند با سبزوار در طول تاریخ ایران خبر داده بود تا پیوندهای خواهرخواندگی میان آنان برقرار گردد.

اینک باید دید در آستانه هفتصدمین سال قیام سربداران مسئولان شهری سبزوار به ویژه شهرداری و اعضای شورای شهر، تا چه حد می توانند گام های موثری در این زمینه بردارند؟ و به مطرح شدن بیشتر نام سبزوار با خاطره دانشمندان و مشاهیر و رویدادهای ارزشمند تاریخیش در سطح ملی و جهانی یاری رسانند؟

گفتنی است، پیوندهای خواهرخواندگی بین شهرهای جهان، مسئله رایجی است که تا کنون در ایران نیز تعداد زیادی از شهرهای مشابه سبزوار نظیر کاشان، نیشابور، اصفهان و ... به آن توجه نشان داده و پیوندهای خواهرخواندگی متعددی با شهرهای مهم ایران و جهان برقرار کرده اند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره پیوندهای خواهرخواندگی بین شهرهای جهان و فواید و اهمیت آن هم  اکنون روی اینجا کلیک کنید.

در آستانه برگزاری کنگره هفتصدمین سالروز قیام سربداران، فرصت مناسبی فراهم آمده است، تا توانمندی های شهر سبزوار به عنوان یکی از ۳۶ پایتخت تاریخی ایران از جنبه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و … مورد کاوش و رسیدگی جدی قرار گیرد. یکی از پتانسیل های فرهنگی سبزوار که تا کنون مورد غفلت قرار گرفته است، اشتراکات فرهنگی این شهر با برخی دیگر از شهرهای تاریخی ایران و جهان است که می تواند زمینه ساز برقراری پیوندهای خواهرخواندگی بین سبزوار و این شهرها شود.

مسئله مهمی که تا کنون درباره سبزوار مورد غفلت قرار گرفته است اما بسیاری از شهرهای مشابه و یا حتی کوچکتر و کم پیشینه تری نسبت به سبزوار هستند که در این زمینه بسیار قوی عمل کرده و تا کنون پیوندهای خواهرخواندگی متعددی میان آنان با شمار زیادی از شهرهای تاریخی و فرهنگی ایران و جهان برقرار شده است.

اینک اگر قرار باشد این کم کاری و غفلت که تا کنون درباره سبزوار وجود داشته است، به عنوان یکی از تأثیرات عملی برگزاری کنگره بین المللی سربداران برطرف گردد، می توان در گام های نخست، می توان طرح برقراری پیوندهای خواهرخواندگی بین سبزوار و تعدادی از شهرهای داخل و خارج کشور را مد نظر قرار داد که مانند کرمان و سمرقند در پیروی از قیام سربداران در قرن هشتم هجری با سبزوار همراهی کرده اند.

کرمان و سمرقند چنان که در منابع تاریخی ذکر شده است مدتی پس از وقوع قیام سربداران سبزوار به تأسی از این حرکت شکل گرفته در غرب خراسان بزرگ آن روزگار، حرکت های مردمی مشابهی را به راه انداختند که به سربداران سمرقند و سربداران کرمان مشهور شد.

در این مطلب به طور ویژه برقراری پیوند خواهرخواندگی بین سبزوار و سمرقند مد نظر قرار می گیرد.

پیشنهاد خواهرخواندگی بین دو شهر تاریخی سبزوار و سمرقند، از جنبه های مختلف طرحی است که برای سبزوار که خود را آماده برگزاری کنگره بین المللی سربداران می کند، حائز اهمیت است.

در واقع افکار عمومی مردم سبزوار، منتظرند که در این فرصت کوتاه باقی مانده  تا زمان برگزاری این رخداد بزرگ علمی و فرهنگی، از مسئولین شهری خود حرکتی در خور نام کنگره ای بین المللی ببینند.

ازبکستان-هدر-۱

باید گفت، با وجود اینکه سبزوار شهری کهن با تاریخ چندین هزار ساله است، و همواره در دوره های تاریخی مختلف، مناطق و شهرهای زیادی تحت تاثیر فرهنگ و تاریخ این شهر بوده اند، اما متاسفانه، امروزه در سطح جهانی مهجور و ناشناخته باقی مانده، و اهتمام و عزم جدی در مسئولان، برای معرفی این شهر در سطح بین المللی و حتی  منطقه ای دیده نمی شود.

شهری که با استناد به منابع تاریخی و گفته های پژوهشگران و صاحب نظران، توانمندی های فراوانی برای عرضه در سطح جهانی دارد، توانمندی هایی که آن را در ردیف مهمترین و بزرگترین شهرهای تاریخی خراسان بزرگ قرار می دهد.

یکی از داشته های تاریخی و مهم شهر سبزوار، نهضت و قیام شیعی “سربداران” است، حرکتی که زمینه ساز تشکیل اولین حکومت مستقل و مردمی شیعه در ایران شد و راه را برای تثبیت و رسمی شدن مذهبی تشیع ۱۲ امامی، در کل کشورمان هموار کرد.

در واقع این نهضت اولین نافرمانی جدی در برابر سلطه مغولان بود که به صورت  خیزشی مردمی بر محور غیرت ملی و مذهبی ایرانیان نمود یافت، و البته در زمانه خود بازتاب گسترده ای در بسیاری از شهرهای کشورمان و حتی کشورهای همسایه داشت و حرکتهای مشابهی در بسیاری از شهرهای اسلامی به پیروی از این قیام شکل گرفت، که در بسیاری از موارد نیز این حرکت ها به پیروزی و تشکیل حکومت های منطقه ای و محلی ختم می شد.

یکی از بازتاب های واضح سربداران سبزوار، در شهر “سمرقند” رخ داده است، یعنی در زمانه ای که سربداران سبزوار، بیشتر مناطق شرقی ایران را تحت سیطره خود درآورده بودند، در گوشه دیگری از ایران پهناور آن روزگار، شعله های  قیامی برافروخته می شد، که از مکتب سربداران سبزوار الگو می گرفت.



قیام سربدارن سمرقند تقریبا سی سال پس از قیام سربداران سبزوار و در سال ۷۶۶ه.ق شکل گرفت. جالب است بدانید این قیام از بسیاری جهات بسیار شبیه به نهضت عدالت خواهانه و شیعی سربداران خراسان بود، یعنی در سمرقند نیز کانون شروع اعتراضات مسجد بود و دو گروه رهبر مذهبی و نظامی سازماندهی نهضت را برعهده داشتند، رهبران قیام نیز نام خود را “سربدار” و نام نهضت خود را “سربداران” سمرقند نهادند، البته این حرکت به وسعت و گستردگی قیام سربدارن سبزوار نبود، اما توانست به پیروزی هایی هرچند کوچک دست یابد و حتی تشکیل یک حکومت شهری هفت ماهه را نیز در پی داشت. و در نهایت عمر هر دوی این جنبش ها در سبزوار و سمرقند به دست تیمور لنگ خاتمه داده شد.

حال با این تشابهات تاریخی واضح و روشن آیا نباید از این میراث تاریخی و این واقعه فرهنگی کمال استفاده را برای معرفی شهرمان در سطح جهانی کنیم. این در شرایطی است که امروزه و پس از ثبت شهر سمرقند به عنوان میراث فرهنگی  جهانی در سازمان یونسکو، بسیاری از شهرهای دنیا حتی بدون داشتن، چنین پیشینه غنی تاریخی در صدد خواهرخواندگی با شهری کهن و باستانی  مانند سمرقند هستند.

از آن جهت که  در خواست خواهرخواندگی توسط شهردارهای دو شهر هدف  مطرح می شود،اینک انتظار می رود شهرداری محترم و نیز اعضای ارجمند شورای شهر سبزوار که مصوبات آنان بر عملکرد شهرداری تأثیر مستقیم دارد در آستانه برگزاری کنگره سربداران فرصت را مغتنم شمرده و با توجه به پیشینه تاریخی و اشتراکات فرهنگی و اجتماعی دو کهن شهر سبزوار و سمرقند برای حفظ و حراست از زمینه های تاریخی و فرهنگی مشترک این دوشهر، اقدام به ایجاد یک رابطه  دوستانه فرهنگی از طریق انعقاد قراردادی موسوم به “خواهر خواندگی” بکنند.

پر واضح است که چنین اقدامی باعث معرفی چهره شایسته و مهجور مانده سبزوار در سطح جهانی شده و در پی شکل گیری این پیوند خود به خود  پدیده ای به نام “دیپلماسی شهری” شکل می گیرد، و باعث تحکیم پیوندهای فرهنگی دو شهر و ایجاد یک رابطه ی هدفمند بین آنها می شود، که از گذر آن می توان به  تبادل تجربیات و همچنین توسعه مناسبات تاریخی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و شهری میان یک این دو شهر تاریخی  پرداخت.

در پایان باید تصریح کرد که این طرح پیشنهاد بدیع و جالبی است که هم دور از ذهن نیست و هم پیگیری و به ثمر رسانیدن آن شاید چندان نیاز به بودجه خاصی نداشته باشد و در صورت نهایی شدن بی شک با استقبال مردم و اندیشمندان و اساتید دانشگاهی همراه خواهد شد، و نهاد متولی برگزاری این کنگره بین المللی، یعنی دانشگاه “حکیم سبزواری” نیز با سرمایه فکری و علمی و اساتید برجسته خود می تواند، در رایزنی های فرهنگی و تاریخی این مهم به کمک شهرداری سبزوار بیاید.

در این میان  تنها همت، ارتباطات قوی و رایزنی های هدفمند احتیاج است، که با توجه به شناخت نگارنده از توانایی کادر شهرداری سبزوار، در صورت شروع چنین بحثی، این عزیزان توانایی به ثمر رساندن آن را به نحوه  احسنت دارند.

به امید سربلندی شهر کهن سبزوار…

منبع: وبسایت کنگره سربداران

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

پیشنهاد خواهرخواندگی سبزوار، اردبیل، اصفهان و قم شهرهای مهم مرکز تشیع در ایران

خاندان شیخ الاسلام حلقه پیوند سبزوار و اصفهان دو مادرشهر فرهنگی ایران

نظرت را بنویس
comments

علی

سلام خسته نباشید. ممنون از این فکر جالب لطفا فراموش نشود

بی خبر

سلام خسته نباشید ما هنوز نمی دونیم کنگره سربداران چی شد و کی قرار برگزار بشه شما خبر دارید؟

خبردار

بی خبر جان ناراحت نباش چون خود مسئولین کنگره خودشونم نمیدونن داران چکار میکنن فعلا فقط حرف میزنند ما که عملی ندیدیم، اسرارنامه جون دوستت داریم

چرا مشکل سایت رو برطرف نمیکنید خیلی سخت باز میشه و گرافیکش بهم ریخته, الان که اخر شبه بهتر شده میشه مطالبو خوند,از این متن و پیشنهاد هم ممنون و ما جوونای سبزواری به سربداران افتخار می کنیم,به امید اینکه این پیشنهادتون به ثمر برسه

م.ا

چه جالب که ما خودمونم نمیدونستیم چقدر معروف بودیم اون زمانا.حالا سبزوارناشناخته مونده و سمرقند ثبت یونسکو.همش که نمیشه انداخت گردن شهرداری خودمونم باید بخواهیم مث معلم ها که پشت هم بودن تو قضیه نامه اعتراضی ,ما مردم شهر هم باید خودمون استین بالا بزنیم به این مسولان شهرداری امیدی نیست,سربداران یک قضیه حیثیتیه واسه سبزوار و سبزواری

صالح ابادی

سلام و خسته نباشید, مطمنم خیلیا این تشابهات تاریخی رو نمیدونستند,جالب بود و مایه افتخار برای ما سبزواری ها با تاریخ غنی شهرمون, من از سایت شما تشکر می کنم

مینا کوشکی

اگر آن ترک شیرازی به دست آرد دل ما را ....به خال هندوش بخشم سمرقند و بخارا را... به به احسنت عجب شهری رو انتخاب کردید که خواهر سبزوار بشه، پیگیری ها و مطالب سایت شما خیلی خوبه این پیشنهاد هم عالیه به شرطی که در حد تئوری نباشه و عملی بشه که اونم دست شهردار و شورای شهر رو می بوسه تا توانایی شو نو در کارای فرا شهری نشون بدن. در سایه حق برقرار باشید

علیرضا زرقانی

اقا یا خانم دوستدارسبزوار,سلام ما هم از کارای شهرداری راضی نیستیم اما نباید نا امید شد,به نظرم با انتشار این مطالب باید خواسته هامونو اعلام کنیم و از تاریخ و فرهنگ شهرمون محافظت چون سبزوار خداییش تو کشور از نظر تاریخی تکه اما بهش توجه نشده,حیف از این شهر به فکر باشید اقایون مدیران شهری به فکر باشید

سبزواری

امید واریم این حرکت به نتیجه برسه و یک حرکت فرهنگی خوب و بی سابقه ای از مسئولان شهر ببینیم.

دوستدار سبزوار

با سلام، این پیشنهاد خیلی خوبه ولی ما مردم سبزوار نمی تونیم بهش امید داشته باشیم چونکه شهرداریمون از پس کارای کوچیک شهر برنمیاد و همه پروژه هایی که شروع می کنه نصفه نصفه رها می کنه که شاهد حرفام اوضاع نابسامان چهره شهرمونه، حالا با این اوصاف شما چطور می خواهید که کارای به قول خودتون فراملی انجام بده وقتی توی منطقه خراسان کاری نمیتونه انجام بده؟؟ شهرهای شیراز و اصفهان و اینا فرق دارن شهرداری فعال و شورای شهر به فکر دارند مث اینجا همش حرف نمی زنند و عکس نمی گیرند، به عمل کار بر آید وگرنه میدان حرف و سخن گسترده و فراخ است. از سایت خوبتونم ممنونیم که به فکر آبروی سبزواره

موسوی راد

سلام و خسته نباشید، من که خودم سبزواریم نمیدونستم که سبزوار با سمرقند پیوند تاریخی داره خیلی جالبه، لطفا در مورد شهرهای دیگری هم که در متن ذکر کردید مطلب بنویسید. متشکرم

نیما

چه اقدام خوبی! امیدوارم به درستی پیگیری بشه و به ثمر برسه
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما