ساکنان محله کلاته سیفر سبزوار، در برزخ شهر یا روستا؟ / میدان سربداران همچنان بلاتکلیف است!

شهرداری سبزوار، در زمان حضور دکتر محمدعلی طالبی از چهره های شاخص علمی و مدیریتی شهرستان، شاهد آغاز تعدادی پروژه مهم بوده است.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامهف بازسازی و احیای بافت های فرسوده شهری، تبدیل کردن سبزوار به شهر پایلوت توانمندسازی سکونت گاه های غیررسمی درکشور، احداث پروژه هشت بهشت درکمربندی شرق، احداث سایت نمایشگاهی دائمی، شرکت فعال در برگزاری همایش ایینی کنگره بین المللی سربداران، احداث بازارتخصصی طلا وجواهر و ... تعدادی از پروژه های مهمی است که شهرداری در مدت حضور دکتر طالبی، متعهد به انجام دادن آن ها شده است.

با این حال، معلوم نیست چرا مدیر با تجربه ای نظیر طالبی، با وجود پیگیری این پروژه های ارزشمند که البته هنوز معلوم نیست آیا بتواند درمدت حضورش در شهرداری همه آن ها را تحقق بخشد یا نه؟ ظاهرا فراموش کرده است که به اولویت بندی مهمترین پروژه های مورد نیاز دیار سربداران بپردازد؟

چرا که هرچندهمه پروژه هایی که تا کنون شهرداری به دنبال آن ها رفته، پروژه های ارزشمند و مهمی هستند، اما مگر کسی می تواند به ضرورت بازسازی میدان مهمی نظیر سربداران که در ورودی شهر سبزوار قرار گرفته، آن هم در سالی که قرار است کنگره بین المللی سربداران، برگزار شود، شک کند؟!

پس چرا میدان سربداران که از دوران حضور حسین مقصودی تخریب شد تا ظرف مدت کوتاهی با نصب المان مناسب در آن، بازسازی شود، هنوز به صورت یک خرابه به حال خود رها شده است؟

همچنین چرا، محله ای نظیر کلاته سیفر در مجاورت میدان سربداران، که سال هاست به شهر ملحق شده است، هنوز باید شکل و شمایل یک روستا را داشته باشد؟

بنابراین به نظر می رسد، هرچند دکتر طالبی با پروژه هایی که درمدت 10 ماه گذشته از حضورش در شهرداری سبزوار آغاز کرده و یا پیگیری جدی برای به ثمر نشستنشان به عمل آورده، بار دیگر نشان داده از نگاهی وسیع در سبک مدیریتی خود برخوردار است، اما ظاهرا باید به طور جدی تری به اولویت های شهر و شهروندان سبزوار توجه کرده و به آن ها رسیدگی کند.

اینک پس از این مقدمه تحلیلی کوتاه، مناسب است نگاهی بیاندازیم به گزارش مفصل جواد دباغی مقدم از وضعیت این روزهای محله کلاته سیفر و میدان سربداران سبزوار.

دباغی مقدم که در هفته های اخیر نمایندگی روزنامه صدای ملت را ویژه شهرستان سبزوار اخذ کرده و تا کنون سه شماره از این نشریه را به صورت هفته نامه و درست در زمان مقرر منتشر کرده است، در سومین شماره این نشریه، به سراغ چند شهروند سبزواری ساکن محله کلاته سیفر رفته و از خلال صحبت های آنان، درد مردم این منطقه حاشیه ای و محروم از شهر سبزوار را به گوش مسئولان رسانیده است:

 
آقایان مسئول! شما را بخدا ورودی سبزوار در شأن دیار ولایتمدار سربداران نیست
 
جواد دباغی مقدم:
گویا مدیران امروز هنوز کلاته سیفر را به چشم یک روستای همجوار شهر نگاه می کنند! گویا این محله زادگاه بزرگانی همچون سردار کلاته سیفری نیست که چهره ای ماندگار در تاریخ 8 سال دفاع مقدس از خود بر جای گذاشت!گویا این مردم ولایتمدار سالهای سال باید تاوان ندانم کاری یک جوان را بدهند!
از کسی پنهان نیست، از شما چه پنهان، وقتی که پای صحبت غلامعلی صبوری زاده و عباس انصاری نیا نشستیم تا درخصوص مشکلات کلاته سیفر و همچنین ریشه یابی اینکه سرانجام میدان سربداران چه می خواهد باشد، پرسش های متبادر شده ذهنی خود را سروسامان بدهم، متوجه شدم برای ایجاد هر تغییری باید از افراد و رفتاری مدد جست که خواست و اراده ایشان ضمن برخورداری از توانایی و استعداد ذاتی، عزم جدی برطرف کردن معضل باشد!
امروز مشکلات و معضلات این محله با مردمان باصفایش به روشنی روز مشخص و استخراج شده است و اینکه امروز هنوز هم منتظریم یک اتفاق خوب بیفتد اما چنین چیزی روی نمی دهد شاید دلایل دیگری دارد!؟ سبزوار با وجود مجهز ترین و به روزترین دستگاهها و ماشین آلات مهندسی و نیروهای زبده تلاشگر در تیپ مهندسی فنی 47 سلمان، جهادکشاورزی و نیروی مقاومت بسیج، هنوز نمی تواند به خود ببالد که مدیری قبراق و آماده رزم دارد! فرمانده ای مقتدر و دلسوز که برای توسعه شهر خود از هیچ کوششی دریغ نمی کند! مسئولی که درد فرزندان خود در همه جوانب بسنجد و برای رفع و مداوای آن بخش از شهر توانایی بسیج عمومی داشته باشد! امروز ورودی شهرمان در میدان سربداران واقعا اسف بار است و بارها و بارها این مشکلات از سوی مردم، اهالی محل و حتی خبرنگاران نشان داده شده، اما هیچ التفاتی به آن نشده است.
می پرسم چه اشکالی دارد با توجه به وجود زمین هایی که در اختیار شهرداری سبزوار است، نباید مسیر ورودی سبزوار منقش به زیور فضاهای چشم نواز و آرامش بخش طبیعت با درختان حتی مثمر باشد که هر مسافری که از این شهر عبور می کند ناغافل با خود نگوید کجای این شهر سبز است که به آن سبزوار می گویند!؟ در و دیوارها کهنه و فروریخته ای که بارها و بارها همین مسئولان بلندپایه شهرم که عازم مرکز هستند یا در مسیر فرودگاه سبزوار، آن را می بینند و افسوس می خورند که چرا سیمای ظاهری این مناطق این چنین عبوس و سنگین است!؟
جناب آقای مسئول! خداوکیلی چند بار از مقابل کلاته سیفر گذشته ای و این صحنه ها را دیده ای!؟
 
در سال 1378 بود که با ابلاغ طرح جامع، کلاته سیفر به شهر سبزوار متصل شد و روستای کلاته سیفر عملا تبدیل شد به محله ای از شهر سبزوار. این اتصال در کنار مزایایی همچون بهسازی معابر و کوچه ها، جدول گذاری 5هزار متری و آسفالت 22 هزار متر مربعی، سبب بروز مشکلاتی برای اهالی کلاته سیفر شد که از آن جمله می توان به موضوع انتقال دام و رعایت مسایل بهداشتی در قالب بیرون بردن آغل گوسفندان و دام بود که به جهت تغییر کابری محل با جهاد کشاورزی مسایلی را باعث شد. ضمن اینکه این تغییرات برای نوع زیست مردم محله کلاته سیفر سبب بروز پدیده بیکاری شد و در کنار آن موضوع فاضلاب است که بیشترین معضلات را به خود اختصاص داده و گویا سالیان سال نیز باید منتظر چنین مشکلاتی بود.
شهریار محله کلاته سیفر در این خصوص می گوید: با مکاتباتی که با شرکت آب و فاضلاب داشتیم، خط اجرایی طرح اکو بخاطر مشکلات فصل گرما آغاز شد و هم اکنون در دست اجراست که متأسفانه شنیده می شود باز هم به علت کمبود اعتبارات ممکن است مجددا بر زمین بماند.
غلامعلی صبوری زاده می افزاید: کلاته سیفر از هیچ گونه فضای سبز و پارک محله ای برخوردار نیست، هم اکنون و با گذشت 15 سال هیچ خیابانی از این محله بازگشایی نشده است، این محله همچون جزیره ای دور افتاده از شهر است که هیچ راه دسترسی آسان به شهر را دارا نیست و تنها جمله آرامش بخشی که مسئولان شهر می گویند: آرزوی بازگشایی این مسیرهای دسترسی آسان اهالی است.
در سال 92 با پیگیری هایی که به عمل آمد، توقع داشتیم، نظر شورای همتا درباره بازگشایی ترافیکی محله اجرایی شود اما عملا هیچ اتفاقی در این خصوص رخ نداد! بارها و بارها مسئولان شهرستان و نمایندگان مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی از محل دیدن کرده اند و وعده هایی داده اند اما آنچه مشاهده می شود در محلی که باید پیشانی شهرمان باشد و در جایی که باید زیبایی و طراوت سبزوار را در انظار عمومی و مسافران و مجاوران بارگاه ملکوتی ثامن الحجج (ع)را نشان دهد، آنچه می بینیم، چهره فرتوت و خسته ای است که این عزیزان در ابتدای ورودی به سبزوار مشاهده می کنند و میدانی به نام سربداران است که هیچ نمای زیبایی را از دارالمومنین سبزوار به نمایش نمی گذارد!
چندی پیش درباره کلاته سیفر در شورای شهر موارد زیادی را شنیده بودم، دلم می خواست از مصوباتی همچون دور برگردان، تقاطع غیرهمسطح و دیگر مسایل و مواردی که بود و درآرشیو و بایگانی های شهر خاک می خورند! یا گفته می شود شورای همتای استان باید در این خصوص نظر بدهد و از این شعارها پرسشی را مطرح کنم.
عضو شهریاری محله ادامه می دهد: پیشنهاد داده ایم جاده زیرگذر یا همان مسیری که از بخش جنوبی کلاته می گذرد تعبیه شود تا قسمت اعظمی از مشکلات مرتفع شود اما دقیقا مشخص نیست به چه علت هیچ قدمی برای حل این مشکل برداشته نمی شود.
او نمی خواهد بگوید که هر از چندگاهی یکی از مسئولان باتفاق هیأت همراه می آید و سرکشی می کند و با یک سلام صلوات و صرف شیرینی و اهداء گل یک مطلبی برای حل موضوع می دهد و می رود و باز مدیر بعدی و فرماندار بعدی و... خلاصه این چرخه ادامه دارد. شده است شبیه فیلم های تلویزیونی که شیر آب را می بندند به آن تا یکی دو قسمت را در در یکماه به خورد مردم بدهند!
بگذریم! رییس شورای شهرستان و شورای شهر و شواری فلان و دیگر شوراهای فلان هم آمده اند و در این میان تنها آقای کرامت رییس شورای شهر یک بار گفتند: آقا هیچ کس پاسخ نمی دهد!
یکبار استاندار آمدند و گفتند اینجا چرا چنین است!؟ صداوسیما گزارش داد و از میدان سربداران به عنوان چال اسکندرون یاد کرد و دیگران فقط آمدند و افسوس خوردند و رفتند و حتی همین میدان که باید پیشانی سبزوار و آبروی شهر باشد، به مدت 6 ماه از روشنایی نیز محروم بود!
عباس انصاری نیا می گوید: شما بگویید با 2 هزار نیروی جوان زیر 25 سال، چه باید کرد!؟ دریغ از یک زمین و یا سالن ورزشی ویژه و حتی چندمنظوره در کلاته سیفر! همه مسئولان خود را مکلف به رسیدگی به خواست مردم می دانند، اما آنچه که اتفاق نمی افتد رسیدگی به درخواست همین مردم است! چرا جوان ما از اینجا باید برود در توحیدشهر سالن با قیمت بالا اجاره کند تا یکی دوساعت ورزش کند!؟ چرا نوجوان ما برای تحصیل که قصد دارد به مدرسه برود از داشتن سرویس و اتوبوس خدمات شهری و شرکت واحد محروم باشد!؟ اتوبوس می آید در قسمت شمالی میدان می ایستد و کودکان ما را پیاده می کند و در تقاطع یکی از خطرناکترین جاده ها، این کودک باید عرض این جاده ها را طی کند و خود را به منزل برساند!؟ آیا این صحیح است!؟
می پرسم چرا هیچ برنامه ای برای بهسازی محیطی در این قسمت وجود ندارد؟ چرا مسافران باید شاهد چنین صحنه هایی باشند!؟ آقای فرماندار شما چندبار از سمت پلیس راه به مدخل شهر وارد شده اید!؟ نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی شما آیا این صحنه ها را مشاهده نکرده اید!؟ چطور برای شما اهمیتی نباید داشته باشد!؟ باور کنید اصلا درست نیست! چرا نباید حداقل هر سال یک خیابان در این محله بازگشایی نشود!؟ چطور ممکن است یک بار دستور عقب نشینی به مغازه ها داده شود اما مثلا دکه پلیس بیاید در نزدیک ترین طول مسافت به جاده تعبیه شود؟ مگر قانون نباید برای همه یکسان باشد! پرسش دیگر این است که چطور با تغییر شهردار شهر، ناگهان پروژه ها از یک نقطه به نقطه دیگر شهر منتقل می شود!؟ ناگهان طرح ها متوقف می شود انگار با تغییر هر مدیر در این شهر زلزله می شود!؟
آقای صبوری زاده در جمع بندی مطالبات مردمی در کلاته سیفر مواردی را به این شرح از مسئولان جهت توجه و رسیدگی تقاضا دارد:
دور برگردان ویژه اهالی و ساکنان محله، پیگیری جدی موضوع فاضلاب، حل مشکل دامداران و ساخت آغل، بازگشایی خیابان ها، احداث سالن ورزشی، اجرای کمربندی و ساخت پارک محله، موضوع المان ویژه شهدای کلاته سیفر که می تواند در جوار آن فضای سبز مناسبی ساخت، مسیر دسترسی ورودی و خروجی پیرحاجات و ساماندهی میدان تعزیه کلاته سیفر!
 
منبع: صدای ملت / ویژه نامه شماره 3 شهرستان سبزوار / دی 93
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما