دکتر یعقوب آژند دانشمند برتر جهان اسلام و پژوهشگر تاریخ سربداران سبزوار

دکتر یعقوب آژند، متولد ۲۹ خرداد ۱۳۲۸ در شهر”میاندوآب” است، او پس از گذراندن دوره کارشناسی تاریخ در دانشگاه تبریز، کارشناسی ارشدخود را در رشته تاریخ و هنر ایران در سال ۱۳۵۵ از پژوهشکده فرهنگ ایران دریافت کرد و پس از آن در دوره دکتری همین رشته در دانشگاه تهران به تحصیل پرداخت.
آژند که از سال ۱۳۵۸ به تدریس دردانشگاه های کشور می پردازد، در سال ۱۳۸۶ نشان درجه یک پژوهش دانشگاه تهران را دریافت کرد. کتاب “نمایش در دوره صفوی” که در سال۱۳۸۶ به عنوان کتاب برتر سال دانشگاهی کشور برگزیده شد از آثار ایشان است. دکتر آژند در سال ۱۳۸۸به عنوان یکی از ده دانشمند برتر جهان اسلام معرفی شد که در قلمرو هنر بیشترین فعالیت، مقاله، کتاب و ارجاع به آثارش را داشته است.
یعقوب آژند در پی پژوهش هایی که درباره تاریخ سربداران داشت در سال۱۳۶۱ کتاب”خروج و عروج سربداران “نوشته “مانسون اسمیت”را ترجمه و منتشر کرد و پس از آن در سال ۱۳۶۳ کتاب”قیام شیعی سربداران”را از مجموعه پژوهش های تاریخ ایران به چاپ رساند، این کتاب، یکی از مهم ترین و قابل وثوق ترین منابع فارسی می باشد که تا به امروز درباره این حرکت و جنبش آزادی بخش قرن هشتم نوشته شده است.
یعقوب آژند هم اکنون عضو هیات علمی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران می باشد و این در حالی است که تا کنون بیش از هفتاد عنوان کتاب در زمینه های هنر، ادبیات و تاریخ ترجمه و تالیف کرده است و هم چنین ده ها مقاله در نشریات مختلف علمی و فرهنگی کشور از ایشان منتشر شده است.

منبع: وبسایت کنگره بین المللی سربداران

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

تاریخ دقیق هفتصدمین سالروز قیام سربداران چه زمانی است؟

نظرت را بنویس
comments

سلام, ممنون که به موضوع سربداران می پردازید, مطلب مفیدی بود یک سوال ایا از این دانشمند برای شرکت در کنگره سربداران دعوت شده است؟

سلام خسته نباشید. آیا در سبزوار هم نویسندهای داریم که درباره نهضت سربداران کتاب نوشته

بیهقی

مطلب خوبی بود متشکرم

فاطمه

ممنون که در سایت خوبتون به مباحث تاریخی سبزوار هم توجه می کنید,سربداران افتخار ما بودند امیدوارم همایش خوبی در شان سربداران برگزار بشه

مفتح

در این دوره زمانه که اکثر اساتید دانشگاه به دنبال مادیات افتاده اند چنین تلاش وافری از ایشان جای قدرانی ویژه دارد که امیدوارم در کنکره سربداران از ایشان قدر دانی شود
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما