خراسان رضوی دارای بیشترین مراکز غیردولتی بهزیستی در کشور است/سبزوار از بیشترین تعداد سمنهای استان برخوردار است

'تهمینه شکیب' روز سه شنبه در 'کارگاه هم اندیشی مسوولان ستادی و رووسای ادارات بهزیستی شهرستانهای استان خراسان رضوی' در سبزوار افزود: بر این اساس خراسان رضوی دارای بیشترین مراکز غیردولتی بهزیستی در کشور است.

وی در ادامه پیرامون مشارکتهای مردمی و خیرین به عنوان بازوان اصلی بهزیستی گفت: بهزیستی خراسان رضوی پارسال با بیش از 520 میلیارد ریال کمکهای مردمی، بیشترین میزان کمکها را در کشور داشت.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی میزان مشارکتهای مردمی در این استان را در طول شش ماه نخست امسال نیز افزون بر 300 میلیارد ریال ذکر و بیان کرد: ظرفیت استان خراسان رضوی بیشتر از اینها است.

وی با قدردانی از خیران بهزیستی افزود: از دید ما خیر منحصر به کسی نیست که از نظر مادی کمک می کند بلکه افراد خیر و نیک اندیش با یک پیشنهاد و نیت خیر نیز می توانند سازمان بهزیستی را در رسیدن به اهدافش کمک کنند.

شکیب در ادامه همچنین بر اهمیت مقوله پیشگیری و حفاظت از کانون خانواده در برابر آسیبها تاکید و بیان کرد: 'توانمندسازی' رویکرد بسیار مهم سازمان بهزیستی و بنا است که به این فرآیند به معنای واقعی بیش از گذشته پرداخته شود.

معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری سبزوار نیز در این مراسم گفت: این شهرستان با 70 تشکل مردم نهاد بیشترین تعداد سمنها را در استان خراسان رضوی پس از مشهد دارد.

'حسین میردشتی' 55 درصد این سازمانهای مردم نهاد در سبزوار را موسسات خیریه دانست.

رییس اداره بهزیستی سبزوار نیز در این کارگاه آموزشی با اشاره به حجم کار و وظایف گسترده این نهاد گفت: سازمان بهزیستی با 150 نوع فعالیت، به اقشار مختلف مردم از شیرخوار تا سالمند خدمات ارائه می دهد.

'مرضیه کسرائی فر' در خصوص توانبخشی نیز اظهارداشت: بیش از هفت هزار معلول در شهرستان سبزوار تحت حمایت سازمان بهزیستی هستند.

وی همچنین به انتخاب سبزوار به عنوان پایلوت ملی، منطقه ای و بین المللی در امر بهسازی سکونتگاههای غیررسمی اشاره و بیان کرد: بهزیستی به عنوان یکی از دستگاههای اجرایی فعالیت گسترده ای در جهت توانمندسازی گروههای هدف در دو منطقه اجرای این طرح در سبزوار دارد.

قرار است 'دبیرخانه کارگاه تخصصی بهسازی مناطق نابسامان شهری آسیا و اقیانوسیه' به میزبانی سبزوار برپا شود.

سبزوار رتبه دوم حاشیه نشینی را در خراسان رضوی را دارد. شهر سبزوار از جمله شهرهای میانی است که با مساله سکونتگاه غیررسمی مواجه است. نزدیک به 30 هزار نفر از جمعیت این شهر در سکونتگاههای غیررسمی که دور تا دور آن را فراگرفته زندگی می کنند. محدوده شرق کال عیدگاه بزرگترین کانون اسکان غیررسمی شهر سبزوار هم از نظر جمعیت و هم وسعت محسوب می شود. جمعیت حاشیه نشین سبزوار در 220 هکتار از زمینهای حاشیه این شهر سکونت دارند.

اداره کل بهزیستی خراسان رضوی در مجموع 320 هزار مددجو را زیر پوشش دارد. بطور معمول چهار درصد جمعیت هر جامعه را معلولان تشکیل دهند که از این میزان تاکنون یک و نیم درصد معادل 97 هزار معلول در خراسان رضوی توسط سازمان بهزیستی شناسایی شده اند.

در مجموع هشت هزار معلول از 134 مرکز نگهداری معلولان در سطح خراسان رضوی خدمات دریافت می کنند که هفت هزار نفر آنان یارانه می گیرند. از این میان دو هزار معلول شامل سالمندان، معلولان ذهنی، جسمی حرکتی و بیمار روانی مزمن در 71 مرکز شبانه روزی نگهداری از معلولان ادار کل بهزیستی خراسان رضوی نگهداری می شوند.

134 مرکز نگهداری از معلولان در دو قالب روزانه، شبانه و ویزیت در منزل در سطح استان خراسان رضوی فعالیت دارند. 70 درصد معلولان در مراکز شبانه روزی 'بی سرپرست و مجهول الهویه' هستند.

کارگاه هم اندیشی مسوولان ستادی و روسای ادارات بهزیستی شهرستانهای استان خراسان رضوی طی روزهای تا 25 دی ماه در سبزوار ادامه دارد.

 

منبع : ایرنا

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما