سبزوار از بودجه یک میلیارد تومانی شهرهای نمونه گردشگری ایران محروم است

دارالمومنین سبزوار شهر دیرینه های پایدار با همه عظمت تاریخی و فرهنگی و جاذبه های زیبای گردشگری متعددی که دارد، به دلیل عدم آگاهی و عدم تلاش و پیگیری مناسب مسئولان هیچ گاه تا کنون نتوانسته است سهم درآمدزایی و اشتغال آفرینی خود را از صنعت مهم گردشگری به دست بیاورد.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، علاوه بر اداره میراث فرهنگی سبزوار که سابقه ای طولانی دارد، شورای شهر سبزوار نیز در دوره چهارم خود، کمیسیونی با عنوان گردشگری را به ریاست مسعود پسندیده تشکیل داد و همچنین در شهرداری نیز در زمان تصدی دکتر طالبی شهرداری منطقه 3 (ویژه بافت تاریخی) راه اندازی شد. اما به نظر می رسد آن تشکیلات قدیمی یا جدید مربوط به حوزه میراث فرهنگی و گردشگری سبزوار هنوز نتوانسته اند، نقش خود را به درستی ایفا کنند و گامی عملی بردارند.

لازم به ذکر است، انواع ابنیه زیبای تاریخی از دوره های مختلف تاریخ ایران به ویژه دوران بعد از اسلام درداخل شهر سبزوار و اطراف آن وجود دارد.

ابنیه ای نظیر مدرسه فخریه که استاد پیرنیا آن را قدیمی ترین مدرسه ایران که در طول هزارساله گذشته همواره با کاربری آموزشی به کار خود ادامه داده است (منبع1) ، (منبع2) ، و یا ابنیه دیگری مانند مسجد پامنار با مناره جنبان، مصلی تاریخی و مسجد جامع یادگاری از عصر سربداران تشکیل دهندگان نخستین حکومت مردمی و شیعه 12 امامی در ایران، آرامگاه ها یا بناهای یادبود زیبایی نظیر آرامگاه فیلسوف بزرگ شرق حکیم سبزواری، یا بنای یادبود ملاحسین واعظ کاشفی پدر آیین روضه خوانی در ایران، تعداد بسیار زیادی سرا و عمارت قدیمی که هریک می تواند به موزه ای برای معرفی تاریخ و فرهنگ و زندگی اجتماعی مردم سبزوار در دوره های مختلف تبدیل شود، کاروانسراهایی نظیر کاروانسرای حاج عبدالصانع معروف به رباط عرب ها که بعضی رویدادهای تاریخی را به خود دیده و از جمله گل محمد قهرمان بومی مردم سبزوار و غرب خراسان، در نزدیکی آن مدفون است، حتی خیابان تاریخی بیهق که عمری بس طولانی دارد و البته در بسیاری از محلات قدیمی شهر سبزوار با خانه ها و اماکنی که یادگار معماری سنتی ایرانند، می توان هنوز رنگ و بوی یک شهر اصیل ایرانی را مشاهده کرد جلوه های مختلفی از ظرفیت بسیار بالای شهر سبزوار برای تبدیل شدن به یک شهر نمونه گردشگری را نشان می دهد.در واقع می توان گفت سبزوار به خودی خود، به صورت بالقوه یک شهر نمونه گردشگری هست، اما دراین بین تلاش و همت مسئولان و شاید مردم محلی و رسانه ها را کم دارد تا این توان بالقوه را به فعل تبدیل نماید.

علاوه بر همه این ها می توان به امکانات مواصلاتی مناسب سبزوار اشاره کرد که این شهر با قرار داشتن در مسیر جاده آسیایی تهران - مشهد به عنوان یکی از پرترددترین جاده های کشور و نیز با برخورداری از فرودگاه و همچنین نزدیکی به راه آهن سراسری (با تنها 45 کیلومتر فاصله) امکان دسترسی از هر سه روش مواصلاتی درخشکی ها را برای گردشگران دارد.

اما افسوس که برخلاف تصور مردمان یکی از شهرهای خراسان رضوی که خود را در امر توسعه یافتگی رقیب سبزوار می دانند و همیشه خود را با سبزوار مقایسه می کنند (منبع)، اتفاقا اکثر مسئولان سبزواری - و نه همه آن ها - چندان که باید و شاید خلاقیت و نیروی مدیریتی لازم را برای به شکوفایی رسانیدن ظرفیت های واقعی این شهر ندارند و اگر هم پیشرفت های ارزشمندی در سبزوار صورت گرفته، بیشتر از ناحیه بخش خصوصی و توان و تلاش سخت کوشانه مردم این سامان بوه است.

یک نمونه واضح آن، همین محروم شدن سبزوار از اعتبار یک میلیارد تومانی است که دولت برای شهرهای نمونه گردشگری ایران در نظر گرفته است.این اعتبار یکی از گام های اولیه است و چنان که مسئولان قبلا اعلام کرده اند، قرار است در آینده برنامه های بیشتری ویژه این شهرهای نمونه گردشگری تدوین شود.

اما سبزوار، فعلاً از آنجایی که در نتیجه بی خبری یا بی اهمیتی مسئولان نتوانسته درمیان مجموعه شهرهای گردشگری ایران قرار گیرد، از این اعتبار محروم مانده است ، تا ببینیم در آینده چه سرنوشتی در انتظار توانمندی های بسیار بالای گردشگری این شهر کهن به عنوان یکی از 36 پایتخت تاریخی ایران (منبع) قرار خواهد داشت؟

 

اختصاص یک‌میلیارد تومان به شهرهای نمونه گردشگری

مدیرکل مناطق نمونه و زیرساخت‌های گردشگری از اختصاص یک میلیارد تومان اعتبار برای تهیه‌ی طرح جامع شهرهای نمونه گردشگری خبر داد.

جلال تاجیک در گفت‌وگو با خبرنگار گردشگری ایسنا با بیان این‌که این بودجه در ردیف متفرقه‌های بودجه‌ی سال 93 سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پیش‌بینی شده است، افزود: فعلا همین مقدار اعتبار در نظر گرفته شده؛ اما سعی داریم از شهرداری‌ها و استانداری‌ها نیز کمک بگیریم تا طرح جامع شهرهای نمونه گردشگری تا سه چهار ماه آینده تکمیل شود.

وی اضافه کرد: با توجه به سطح اعتبارات‌، شهرهای بزرگی چون ری و شیراز را از تخصیص این بودجه مستثنی کردیم‌، چون آن‌ها نسبت به سایر شهرهای نمونه گردشگری توانمند هستند و فعلا به این اعتبار نیازی ندارند. فکر کردیم بهتر است سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همین مقدار بودجه اندک را برای شهرهای نمونه گردشگری که توانمند نیستند صرف کند، با این حساب این اعتبار به 11 شهر نمونه گردشگری اختصاص می‌یابد.

تاجیک همچنین از آغاز سفرهای نظارتی کارشناسان کارگروه شهرهای گردشگری به این شهرها خبر داد و افزود: این سفرهای نظارتی با هدف بازدید تخصصی از تاسیسات گردشگری شهرهای نمونه صورت می‌گیرد که نخستین سفر در 27 دی‌ماه از شهر نیشابور خواهد بود و دومین بازدید در بهمن‌ماه به استان یزد که سه شهر نمونه گردشگری را در خود جای داده انجام می‌شود تا نقطه نظرات درباره‌ی این شهرها دقیق‌تر دریافت شود.

مشهد، شیراز، ری، نیشابور، بسطام، رامسر، لاهیجان، تفت، ابرکوه، میبد، سرعین، ماهان و دماوند، 13 شهری هستند که از دولت قبل مصوبه‌ «شهر نمونه گردشگری» را گرفتند و کاشان نیز به عنوان شهر نمونه‌ چهاردهم در فهرست انتظار گرفتن مصوبه از دولت است تا به این فهرست اضافه شود، این شهرها با وجود آن‌که مصوبه هیات دولت را گرفته‌اند؛ اما تا کنون هیچ اعتبار خاصی برای‌شان تعریف نشده است.

سعید شیرکوند معاون سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز 19 آذرماه در جمع فرمانداران و شهرداران شهرهای نمونه گردشگری به آن‌ها اولتیماتوم داد که تا آخر سال فرصت دارند تا با مرور برنامه‌های گذشته، نقشه سه سال آینده را ارائه دهند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

جای سبزوار در میان شهرهای نمونه گردشگری ایران همچنان خالی است

نظرت را بنویس
comments

آقایان مسئول در خواب بسر می برند رئیس اداره میراث فرهنگی برو جاتو بده به یه نفر لایق تر... آقای پسندیده کجایی که منتظر جواب شما هم هستیم؟ کمیسیون گردشگری همین بود؟ شما میدونید چقدر به این مردم مدیون هستید؟ واقعا سبزوار با این همه ظرفیت باید بازم منتظر شعارهای تحقق نیاقته ی شما باشه... واقعا حیف... لطفا رزومه ای از کارهایی که تو این مدت انجام دادین ارائه کنید؟ شاید ما نمیدونیم!!!

سلام قرار است هيئتي از ميراث فرهنگي براي بازديد از شهرستان ها بروند و شهرهاي نهايي را انتخاب کنند، اگر مسئولان شهري بويژه ميراث فرهنگي سبزوار بجنبند و عرضه داشته باشند هنوز هم مي توانند سبزوار را هم در اين فهرست بگنجانند. هم چنانکه کاشاني ها اين کار را کرده اند. آيا مسئولان سبزواري هم اين عرضه را دارند؟ اين انتخاب کمک زيادي مي تواند به پيشرفت شهر بويژه در زمينه گردشگري بکند.

مفتح

سخن بجای گفتید در سبزوار همواره مسئولین از مردم در امر توسعه عقب تر حرکت می کنند ولی این موضوع برای شهر تاریخی سبزوار بسیار گران تمام خواهد شد و ما جوانان از مسئولین این خواسته را داریم که پیگیر مو ضوع باشند
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما