بجستانی ها ارزش کویرهای خود را دریافتند / کویرهای زیبای سبزوار با قابلیت گردشگری ادبی همچنان مهجورند

کویرها هر چه قدر خشک و بی آب و علف هم که باشند، اما خیلی وقت است که دیگر زمین هایی بی فایده و بی ارزش محسوب نمی شوند.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، سال هاست که بسیاری از مردم جهان پی برده اند، که سبز نبودن به معنای زشت بودن و یا بی استفاده بودن، کویرها نیست. بلکه برعکس در کشورها و شهرهایی که از هوش گردشگری مناسبی برخوردار بوده اند، همین زمین های خشک و بی آب و علف کم کم به جاذبه های مهمی تبدیل شده است که همه ساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به خود جذب می کند.

یک نمونه نزدیک خارجی این موضوع، امیرنشین دبی است. که تورهای گرانی شامل گردش با ماشین یا شتر و نیز بعضی دیگر از ورزش های کویری را در بیابان های خود برای توریست های خارجی راه انداخته است. البته علاوه بر دبی ، در همین ایران خودمان هم به گفته سلطانی فر رئیس سازمان مراث فرهنگی، وقتی اروپایی ها سفر می کنند، در میان جاذبه های مختلف طبیعی، بازدید از کویرها را به کوه و جنگل و دریا ترجیح می دهند.(منبع)

شاید به همین دلیل است که برخی شهرهای کشورمان، مدت هاست به این مزیت نواحی کویری آگاه شده اند. مانند کرمانی ها که منطقه گردشگری شهداد را در دل کویر لوت، ایجاد کرده اند و یا در همین خراسان خودمان، بجستانی ها که اخیراً تور گردشگری کویر را در کویرهای اطراف خود با شرکت چند شهرستان خراسان رضوی راه انداخته اند.

اما متأسفانه، منطقه غرب خراسان رضوی هرچند کویرهای با ارزشی نظیر کویر مزینان که با یاد و خاطره دکتر علی شریعتی فرزند شایسته کویر عجین شده است، و یا کویرهای حارث آباد، خاستگاه خواجه ابوالفضل بیهقی پدر نثر فارسی را دارد و در نتیجه از بهترین فرصت ها برای ایجاد گردشگری ادبی در دل چشم اندازهای فراخ کویر در زیر درخشش یک پارچه روز و یا آسمان ستاره باران شب برخوردار است، اما از این نعمت های خود غافل مانده است.

اینک اسرارنامه برای یادآوری ارزش کویرها و انواع تورهایی که می توان در آن ها به راه انداخت گزارشی مختصر از تور گردشگری اخیری که در شهرستان بجستان برگزار شده، به نقل از وبسایت بجستان نیوز منتشر می کند:

همایش کویرنوردی با حضور بیش از دویست گردشگر از شهرهای مختلف خراسان رضوی از جمله کاشمر ، تربت حیدریه ، گناباد ، مشهد ، سبزوار ، قوچان و… در شهر یونسی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بجستان نیوز: برنامه این همایش بازدید از آثار تاریخی شهر یونسی، اقامت در کاروانسرا و اجرای برنامه های فرهنگی در قالب همایش و نیز بازدید از جاذبه های گردشگری یونسی از جمله کویر ریگ بلند  یونسی و دریاچه کال شور بود.

مجری این همایش هیئت کوهنوردی ترنم باران شهرستان تربت حیدریه با همکاری بخشداری ،شهرداری، شورای اسلامی شهر، ادارات میراث فرهنگی و ورزش و جوانان و فعال حوزه گردشگری شهر یونسی  جناب آقای عباس عشقی بودند.

با توجه به وجود جاذبه های گردشگری شهرستان بجستان و بویژه شهر یونسی و روستاهای تابعه این بخش و همچنین قرار گرفتن آن در حاشیه جاده آسیایی و مسیر عبور زائران حضرت امام رضا(ع) امید است  با استمرار اینگونه مراسم شاهد تحول صنعت گردشگری شهرستان بجستان باشیم.

سید کاظم نظام ، بخشدار یونسی با اعلام این خبر به وجود غارهای بلور ، تک سرا و آغول سوخته دربخش و حضور کوه نوردان و غارنوردان استانی و کشوری در منطقه اشاره نموده و افزود :این ظرفیت های گردشگری می تواند ایجاد هیئت کوهنوردی شهرستان بجستان و تعامل بیشتر این هیئت در توسعه فعالیت های مرتبط با هیئات کوهنوردی شهرستانهای مجاور و مرکز استان را بدنبال داشته باشد.

منبع: بجستان نیوز

 

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

جذابیت کویرهای مرکزی ایران برای گردشگران اروپایی

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما