نمایندگان باید بکوشند تا اقتصاد خراسان رضوی را از کشور مستقل کنند

محسنی ثانی:
قانون خوب نوشته می شود اما بد اجرا می شود
سبزوارنیوز/ رئیس مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی گفت: یکی از مسائل اصلی مملکت این است که قانون خوب نوشته می شود اما بد اجرا می شود.
محمد رضا محسنی ثانی در گردهمایی روسای اتحادیه های صنف طلا و جواهر استان خراسان بزرگ  که در محل هتل کاملیا برگزار شد افزود: اصناف خصوصا بخش خدمات در زمینه اشغال و کارآفرینی سهم بیشتری از صنعت و معدن دارد در شهرستان سبزوار بیش از 45 درصد اشتغال در بخش خدمات است که بر همین اساس باید مورد توجه و اهمیت قرار گیرد.

وی با بیان اینکه تاکنون نتوانسته ایم در فرهنگ اقتصادی و اجتماعی خود به سرمایه گذار و کارآفرین به عنوان یک ارزش نگاه کنیم بیان کرد: هر چند این موضوع در حال اصلاح است ولی بایستی همه کسانی که می خواهند در عرصه فعالیت های اقتصادی سالم و کارآمد و ارزشی کار کنند باید بر مبنای معیارهای اسلامی در این فعالیت حرکت کنند. 

محسنی ثانی با توجه به منویات مقام معظم رهبری گفت: چندین سال است که اصل 44 قانون اجرا شده قرار بر این بود تحولی در انقلاب اقتصادی بوجود آید و کارآفرینی به کاردان سپرده شود و  دولت از بنگاه داری خارج و به سیاست گذاری و برنامه ریزی معطوف شود.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی با ابراز تاسف از اینکه ما با قانون و قانون گذار مشکلی نداریم مسئله اصلی مجریان هستند گفت: قانون اگر  بد نوشته شود بهتر از قانونی که بد اجرا شود چذا که سبب بروز ناهنجاری های بیشتری در اجتماع می شود عموما مجریان تفاسیر خودشان را اعمال و قانون به درستی انجام نمی شود و از مسیر اصلی خود منحرف می شود.

محسنی ادامه داد: متاسفانه در بخش اصناف از مسائل کلان گرفته تا مسائل جرئی بحث ناهماهنگی تفاسیر به رای، بدسلیقگی برخورد کردن و عدم اجرای صحیح قانون از مسائلی است که در این حوزه وجود دارد.

وی با اشاره به ناهنجاری بوجود آمده یکی از  مدیران اقتصادی در استان افزود:  ما کار به صحت و سقم این مطلب نداریم بحث مهم عدم اجرای صحیح قانون و عدم برنامه ریزی و سیاست گذاری درست است.

 وی ادامه داد: چندین سال است در مجلس تصویب شده که وزارت خانه می تواند 600 میلیارد تومان اوراق مشارکت صادر کند ولی وقتی می بینیم که توان فروش آن از رقم تعیین شده کمتر است و یک شرکت در کمتر از بیست روز 700 میلیارد تومان نقدینگی را جمع آوری می کند این نشان می دهد که واقعاً نتوانسته ایم از ظرفیت بخش خصوصی استفاده مطلوب را ببریم.

رئیس مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی بیان کرد: دولت باید این فرد را با همان برنامه ای که در تکلیف است هدایت کند تا نقدینگی جمع آوری شده را در راه رفع مشکلات اقتصادی کشور هزینه کند.

وی بیان داشت: در مقابل، دولت حاضر به ارائه تسهیلات و مجوزهایی به این فرد است حال که دولت توان جمع اوری نقدینگی را ندارد این فرد کار را به نیابت از دولت انجام دهد تشویقات این کار در قانون دیده شده اما وقتی دولت با مخالفت این مدیر اقتصادی روبرو می شود چاره ای جز پلمب و تعطیلی آن ندارد.

محسنی ثانی تصریح کرد: این نشان دهنده ضعف و ناهماهنگی ها است ما باید از توان بخش خصوصی به بهترین نحو برای برنامه ریزی و کار راهبردی استفاده کنیم.

وی تورم، بیکاری و رکود را از مهمترین مشکلات دولت بیان کرد و گفت: این تهدید جدی برای کشور است 53 سال است که کشور در تحریم قرار دارد و هر سال نیز تشدید می شود صنعت نفت ایران در زمان طاغوت از 6 میلیون بشکه در روز  هم اکنون به یک میلیون بشکه با قیمت 54 دلار رسیده تنها راه حل عبور از این معضل به حداقل رساندن امکان صادرات نفت است.

 محسنی با تاکید بر اینکه برای نخستین بار سهم نفت از بودجه امسال را یک سوم اعلام کرد و افزود: دو سوم باقیمانده بودجه به منابع دیگر بر می گردد که عمده آن به مالیات برمی گردد با همه این اوضاع  باید بگوییم ایران با محدودترین امکانات در مقابل ابرقدرت ها خواهد ایستاد ایران اسلامی امروز استکبار جهانی را به چالش کشانده و امریکا توان ایستادگی در مقابل ایران را ندارد.

وی با ابراز گلایه از اینکه افزایش درآمدهای مالیاتی در سطح کشور در بودجه 25 درصد و در استان خراسان 31 درصد است بیان کرد: یکی از گلایه های ما در سال جاری همین موضوع است میزان تورم، بیکاری و رکود استان از متوسط کشوری بالاتر است اما منابع نفت و گاز، صنعت و معدن در شهرهای دیگر بیشتر است چرا استان خراسان باید منابع مالیاتی بالاتری را نسبت به دیگر استان ها بپردازد.

نماینده مردم سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب و داورزن در مجلس شورای اسلامی گفت: استان خراسان باید 6/8 درصد سهم اعتبارات کشوری را داشته باشد که هم اکنون به 8/5 درصد رسیده  است نمایندگان خراسان باید دنبال باشند تا اقتصاد استان را از کشور مستقل کنند اگر قرار باشد دو هزار و 500 هزار میلیارد مالیات از مردم جمع اوری و 640 میلیارد اعتبارات عمرانی می شود با این مبلغ استان در طول سال به خوبی اداره می شود.

محسنی ادامه داد: سهم سرانه ما 60 هزار تومان است در حالیکه معدل کشوری 80 هزار تومان است سهم استان را از اعتبارات ملی و عمرانی کم می دهند اما مالیات بیشتر می گیرند دولت متوازن عمل نمی کند باید عدالت رعایت شود.

 منبع: سبزوارنیوز

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما