پیرغلام سبزواری اهل بیت:

برخی مداحان برخلاف نظر رهبری عمل می کنند.

 خبرگزاری شبستان _ قرآن و معارف: سخن که می گوید گویا سر کلاس درس اخلاق و عرفان نشسته ای و همه این ها باعث شده لحن و بیان این پیر غلام سینه سوخته اهل بیت (ع) اینگونه گرم و دلنشین باشد. حاج یدالله بهتاش متولد سال ۱۳۲۹ یکی از روستاهای سبزوار، بیش از 50 سال صاحب سبک مداحی اهل بیت و پیرغلامی اباعبدالله الحسین (ع) می باشد. وی در گفت و گو با خبرنگار قرآن و معارف خبر گزاری شبستان به بیان نکاتی در مورد ویژگی های مداحی و مداحان پرداخت.

ویژگی های مدح اهل بیت در شادی و مصیبت چیست؟

مقام معظم رهبری بسیار خوب در سخنان خود در جمع مداحان این ویژگی ها را تبیین کرده اند. مداحی در اصل باید با محتوا باشند ولی متاسفانه شاهدیم بعضی از همین مداحان که اعتبار جلسات خود را نیز از حضور در مراسمات بیت رهبری می گیرند و سخنان رهبر را نیز می شنود، بر خلاف آراء رهبری عمل می کنند. مجالسان از هدف فاصله دارد و وقتی معترضشان می شویم در پاسخ می گویند این افراد در بیت رهبری می خوانند و این حضور را مهر تایید رفتارهای خود می دانند در حالی که رفتارشان برخلاف مسیر سخنان مقام معظم رهبری است.

برخی از ما فراموش کرده ایم که مداحی هم احکام دارد. فقط یاد گرفته ایم که گفته اند با شادی اهل بیت شاد باشید و با عزاداری آنها عزادار! ولی مواظب نیستیم که شادی اهل بیت احکام دارد و اشتباه است که به اسم شادی، هر کاری را انجام بدهیم. امام رضا عليه السلام می فرمایند: «إن سرك أن تكون معنا في الدرجات العلى من الجنان، فاحزن لحزننا و أفرح لفرحنا» یعنی اگر مي خواهي فردا در بهشت همسايه و در جوار ما باشي، در ايام حزن ما، محزون باش، و به هنگام شادماني ما، شاد باش، که در توضیح این روایت باید گفت شادی و عزا حدود دارد. شادی اهل بیت یعنی همان کارهایی که اهل بیت را شاد می کند و نه شادی کردن با هر قیمت. به خاطر دارم روز تولد امام زمان (عج) دختر خانومی با آرایش فراوان در حال پخش کردن شربت صلواتی در خیابان بود، این باعث شادی اهل بیت می شود؟

داوود رقی می گوید که من به خدمت امام صادق (ع) رفتم، ایشان خیلی با خوشحالی با من برخورد کردند. تعجب کردم که کدام عمل من باعث خوشحالی امام زمان من شده است! در ذهن خود به نماز شب و مکه رفتن خود فکر می کردم. از ایشان پرسیدم چرا امروز اینقدر با روی گشاده با من برخورد کردید؟ آقا فرمودند: این پنجشنبه که اعمال تو را نزد ما آوردند، دیدم به پسر عموی خود سر زدی و و کمکی هم به او کردی و این عمل تو مرا خوشحال کرد. صله رحم اهل بیت را خوشحال می کند نه دست زدن ها و آهنگ های آنچنانی و ...

خدا در آیه 35 سوره انفال می فرماید: «وَ ما کانَ صَلاتُهُمْ عِنْدَ الْبَيْتِ إِلاَّ مُکاءً وَ تَصْدِيَةً فَذُوقُوا الْعَذابَ بِما کُنْتُمْ تَکْفُرُونَ» نمازشان در خانه خدا جز سوت کشیدن و کف زدن نبود. پس به سزای آنکه کفر می ورزیدید، این عذاب را بچشید! اگر یادتان باشد چند سال پیش ایرانی ها در مسجدالحرام هنگام تحویل سال کف و سوت زده بودند که اعراب علیه ایرانی ها همین آیه را خوانده بودند و گفته بودند ایرانی ها کف و سوت را عبادت می دانند و در مجالس خود نیز این کارها را بسیار انجام می دهند، پس کافرند!

علاوه بر دقت داشتن در شادی ها باید در عزاداری ها هم دقت بیشتری شود. دروغ و غیبت و تهمت و گناه باعث ناراحتی اهل بیت می شود و نباید به اسم عزاداری این آفات وارد مجالس شود.

مقام معظم رهبری طی سال های اخیر با سخنان خود فضا را تا حدی تعدیل کردند ولی یک سنت بد تا بخواهد از بین رود زمان می برد و اگر کسی سنت بدی بگذارد در گناه افرادی که در آینده به این سنت عمل می کنند نیز شریک است. براساس روایات داریم «من سن سنتا حسنه فله اجرها و اجر من عمل بها الى يوم القيامه ومن سن سنتا سيئه فعليه وزرها و وزر من عمل بها الى يوم القيامه» يعني منظور از آثار، چيزي است که انسان براي بعد از مرگ خود بگذارد. خواه عمل خيري باشد که بعد از او ادامه يابد مثل آموزش علم وحرفه اي که پس از او ديگران از آن سود ببرند، يا ساختن مسجدي که درآن نماز گزارده شود،يا ساختن وضوخانه اي که در آن وضو گرفته شود. و همچين عمل شري که پس ازوفات او بدان عمل گردد مثل ابداع سنتي ناپسند که پس از او بدان عمل گردد.

باید بتوان حد وسط را در مداحی ها و هیئات بدون افراط و تفریط نگه داشت و کارهایی مثل مشکی پوشیدن در شب تولد اهل بیت و یا رضه خوانی در چنین شب هایی افراط است.

آیا مداحی شغل و صنف است؟

بعضی ها خیلی کاسبانه به بحث مداحی نگاه می کنند، کسی نمی گوید مداحان هدیه و صله نگیرند چراکه اهل بیت نیز به مداحان صله می دادند ولی اگر ما نیتمان پاکت گرفتن باشد و یا حتی بدتر از آن، قبل از مجلس نرخ تعیین کنیم، کاملا این مشکل دارد. مداح کاسب نیست، اگر صله ای داده شود گرفته می شود و اگر داده نشود هم مشکلی نیست کار مداحی یک کار معنوی است و نباید به گونه ای عمل شود که معنویت آن از بین برود و اثر سوء بر روی افکار مردم بگذارد. ما نوکر امام حسین (ع) هستیم نه کاسب امام حسین (ع).

من وقتی خود را مدح کننده اهل بیت و خود را به نوعی منتسب به اهل بیت عنوان می کنم باید مراقبت داشته باشم، در هر مجلسی حاضر نشوم و هر کاری را انجام ندهم و نباید بگذارم ذهنیت منفی از مداح اهل بیت در بین مردم شکل بگیرد. مداح در موقعیت اجتماعی قرار دارد که بایستی حتی از برخی کارهای حلال نیز اجتناب کند چراکه کار بد از هرکسی بد است و از ما مداحان که می خواهیم مدح کننده اهل بیت باشیم بدتر است.

منبع: خبرگزاری شبستان

 

کوچه پس کوچه پیوندها

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما