مسئول کانون هنرمندان سبزوار: موسیقی زبان روح است

در اولین شماره از مجله فرهنگی اجتماعی مورب که به تازگی در سبزوار منتشر شده است، یک صفحه به هنر موسیقی اختصاص یافته که در آن محمدامیر استیری مسئول کانون هنرمندان سبزوار، درباره ارزش و اهمیت موسیقی در زندگی بشر توضیحاتی ارائه داده است.

اسرارنامه در ادامه متن کامل این مطلب را به نقل از مجله مورب منتشر می کند:

زبان روح انسان

موسیقی زبان روح انسان ، وسیله ای برای بیان احساس ،برقراری ارتباط ورساندن پیام .بی گمان بشر پیش از آنکه برای انجام این سه مقصود به کلمات دست یابد ، برای بیان  احساس خویش ، برقراری ارتباط با دیگران واخطار واعلام رساندن هرگونه پیام دیگران واخطار واعلام ورساندن هرگونه پیام دیگر از آوا استفاده می کرده  وشاید بتوان از این نظر موسیقی راپیشگام زبان دانست .آوای موسیقی ،موهبتی است الهی وآواز خوش پرندگان ،نغمه های جویبار وزمزمه ی نسیم ،آشکارترین جلوه های این نعمت است .

یکی از موهبت های الهی که در اختیار انسان قرارگرفته ، حنجره ی انسان است؛ که کامل ترین دستگاه آواسازی می باشد.

موسیقی رایج در بین جوانان کشور ما عمدتاً موسیقی وُکال یا آوازی یا بطور کلی موسیقی با کلام است. چرا؟ این سوالی است که باید تمام متولیان فرهنگی وهنری کشور از خود داشته باشند ! و هم چنین تمام اولیائ کودکان ونوجوانان وسپس مربیان مدارس. چرا موسیقی با کلام در میان جوانان ونوجوانان از استقبال بیشتری برخوردار است ؟ پاسخ این سوال مستلزم بررسی ریشه ای وعمقی در رفتار والدین، ابتدا در محیط خانواده وسپس مربیان وآموزگاران مدارس می باشد.

یکی از مهارتهایی که هیچ گاه مورد توجه قرار نگرفته است، مهارت گوش کردن دقیق به صداها به خصوص صداهای طبیعت می باشد. صدای آب، باد، باران، پرندگان، موسیقی اجتماعی ، همهمه محیط وصدای فروشندگان دوره گرد !

در مرحله بعد برای ایجاد مهارت بیشتر در گوش کردن، باید از موسیقی بی کلام که در واقع موسیقی ناب می باشد استفاده کرد. معرفی سازهای مختلف که در ارکستر (کلاسیک جهانی یا ایرانی ) مورد استفاده قرار می گیرد ویا ارکستر های متفرقه مانند : جاز، راک ، پاپ و.... اولین قدم ، جهت ترغیب کودکان ونوجوانان برای گوش کردن دقیق به موسیقی است . در قدم بعدی با استفاده از موسیقی بی کلام به هنرجویان کمک می کنیم سازهای مختلف را جداگانه در ارکستر پیگیری وگوش کنند. آشنایی با خطوط مختلف ارکستر وشنیدن سازهای مختلف به شکل مجزا مانند آشنا شدن با رنگ های مختلف نقاشی است. کسی که آگاهی بیشتری از رنگ ها و ویژگی های آن داشته باشد؛ مسلماً لذت بیشتری از تابلوهای نقاشی خواهد برد.

در قدم بعدی آگاهی واطلاع مقدماتی از فرم های موسیقی وانواع مختلف ارکستر برای نوآموزان، کمک بسیار زیادی در جهت انتخاب آگاهانه ی موسیقی باب طبع خواهد بود .

بسیاری از جوانان ما تحت تاثیر جو حاکم بر جامعه وگروهای دوستان خود قرار می گیرند وبدون این که حق انتخابی برای خود قائل باشند به موسیقی گوش می کنند .

بدون شک جای خالی آموزش مقدماتی موسیقی در مدارس، نه به عنوان تربیت موسیقی دان ؛ بلکه به عنوان نیاز روانی انسانی، تاثیر بسیار زیادی در این روند فزاینده ی سردرگمی جوانان در زمینه ی موسیقی داشته ؛ این در حالی است که امروزه، موسیقی از حد یک سرگرمی یا هیجان فراتر رفته وتاثیرات شناختی آن در افزایش توان ذهنی، تمرکز، مهارت های حرکتی وهماهنگی وهماهنگی حواس به اثبات رسیده است . هر چند در مدارس کشور ما ، هنر به شکل کلی مورد بی مهری قرار گرفته است وچندان توجهی به وضعیت آموزش دروس هنری نمی شود. کلاس هنر به عنوان یک نوع زنگ تفریح یا فوق برنامه تلقی گردیده که اغلب جهت جبران سایر دروس مورد استفاده قرار می گیرد.

ایران سرزمینی است با پیشینه فرهنگی غنی در زمینه کلیه ئ هنرها ، آیا می توان ازین پیشینهی غنی برای رشد واعتلای هنری نوجوانان وجوانان سود برد ؟   

منبع: مجله فرهنگی اجتماعی مورب / شماره 1 / آذر 93 / صفحه 24

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

بیست و چهارمین نشست پژوهشی موسیقی سبزوار با تجلیل از کاظم کرامت عاشورایی شد

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما