یادداشتی پیرامون انتشار اولین شماره مجله استانی مورب در سبزوار

 اولین شماره از مجله فرهنگی - اجتماعی مورب در هفته ای که گذشت طی مراسمی مفصل با حضور شماری از مسوولان شهرستان و چهره های آشنای فرهنگی و هنری دیار سربداران در سبزوار رونمایی شد.

به گزارش مجله  اینترنتی اسرارنامه، مورب که به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی حسین دانش مهر منتشر می شود، قرار است درگستره استان خراسان رضوی توزیع شود و از این بابت اولین نشریه کاغذی شهرستان سبزوار است که از ابتدا با چنین افق دید وسیعی نسبت به سایر نشریات کاغذی و حتی بسیاری از سایت های خبری سبزوار، فعالیت خود را آغاز می کند و البته می طلبد که با محتوایی درخور این چشم انداز وسیع منتشر شود.

البته براساس مشاهده خبرنگار اسرارنامه که پنجشنبه شب گذشته، در مراسم رونمایی از مجله مورب حضور یافته بود، یکی از بیشترین تحلیل هایی که میهمانان از راه اندازی این مجله و تدارک چنین میهمانی مفصلی برای رونمایی از آن ارائه می دادند ، تحلیل های انتخاباتی بود با این مضمون که مدیرمسئول مجله مورب قرار است یکی از کاندیداهای احتمالی انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی در سال 94 باشد و یا با حمایت جدی از یکی دیگر از کاندیداها، در این عرصه فعالیت چشم گیری داشته باشد.

این تحلیل البته در حال حاضر کاملا در حد یک فرضیه است و معلوم نیست که در آینده چه قدر به حقیقت بپیوندد؟ اما به نظر می رسد، حتی اگر کاندیداتوری حسین دانش مهر در انتخابات آینده مجلس تحقق یابد، لزوما نمی توان انتشار مجله مورب را مقدمه ای تبلیغاتی برای آن فعالیت سیاسی به حساب آورد. چرا که همه کسانی که با روندهای طولانی اخذ مجوز چاپ برای نشریات کاغذی آشنایی داشته باشند، می دانند که معمولا چندین ماه و گاه چندین سال زمان لازم است تا مجوز یک نشریه صادر شود و بنابراین شاید صحیح نباشد که ایده زمان بر اخذ مجوز و فعالیت پرهزینه چاپ یک مجله کاغذی را فقط از منظر دلایل انتخاباتی مورد بررسی قرار داد.

و از همه مهم تر این است که حتی اگر چاپ مجله مورب از نوعی جنبه های انتخاباتی نیز برخوردار باشد، از بهترین و سازنده ترین روش هایی است که نامزدهای هر انتخاباتی می توانند از آن استفاده نمایند.

در ایام برگزاری هر انتخابات مردم ایران در شهرها و حتی روستاهای مختلف شاهد برگزاری مراسم های فشرده شام و ناهار و پخش ده ها و صدها هزار کاغذهای تبلیغاتی هستند که از شعارهای رنگارنگ پر می شوند و عملا مورد باور اکثر رای دهندگان قرار نمی گیرند. اما اگر هر یک از کاندیداها حداقل یک سال مانده به فرصت برگزاری انتخابات دست به اقداماتی سازنده بزنند تا طرز فکر، توانایی مدیریت و سماجت و پیگیری خود در پیشبرد بعضی امور را در عمل به مردم نشان دهند این نه تنها روش مناسبی برای معرفی یک نامزد انتخاباتی بلکه صرف نظر از هر نتیجه ای که برای آن نامزد به همراه بیاورد، به درد شهر و جامعه نیز می خورد و در پایان علاوه بر اشتغال زایی تمام وقت و یا پاره وقت برای تعدادی از جوانان، یک فعالیت فرهنگی نیز جامعه شکل گرفته که ممکن است حتی بعد از دوران نیاز به تبلیغات نیز ادامه پیدا کند.

فعالیت های سازنده انتخاباتی می تواند انواع مختلفی داشته باشد اما چاپ نشریات وزین و پرمحتوا در سبزوار که همواره در زمینه کمبود نشریات کاغذی مناسب از ضعف هایی رنج می برده است، یکی از بهترین روش هاست.

با این حال چنانکه در ابتدا نیز عنوان شد ، درباره هیچ کار مفید و سازنده دیگری که این روزها با فاصله بیش از یک سال از انتخابات آینده مجلس در هر نقطه ای از کشور شکل می گیرد، نمی توان با قاطعیت دلایل انتخاباتی را انگیزه اصلی دانست.

آنچه مهم است این است که در طول ماه های آینده و انتشار شماره های بعدی مجله مورب شهروندان سبزواری و خراسانی مشاهده کنند که این نشریه تا چه مدت دوام خواهد یافت؟ ، سطح مطالب مختلف آن از چه کیفیتی برخوردار خواهد بود؟ ، آیا تحریریه ای منسجم و هدفمند پشت سر آن فعالیت خواهند کرد و یا مطالب و عکس های آن به صورت پراکنده و اتفاقی از این طرف و آن طرف جمع و جور خواهد شد؟ ، آیا دامنه انتشار این مجله حقیقتا بر طبق نامش، در سطح تمام و یا حداقل نیمی از شهرستان های استان خراسان رضوی گسترده خواهد شد؟ و خلاصه اینکه آیا آنچه از مورب روی دکه های فروش مطبوعات خراسان قرار می گیرد، درخور نام شهر خاستگاه آن سبزوار ریشه فرهنگی خراسان و نیز درخور قیمت 3000 تومانی درج شده در روی جلد این مجله خواهد بود و یا این مجله نیز پس از مدت کوتاهی به همان سرنوشتی دچار خواهد شد که پیش از آن نشریات کاغذی دیگری نظیر خورشید کویر، ندای کویر ، فرهنگ و ... در سبزوار دچار شدند و بعد از یک ظهور نسبتاً موفق به سرعت، ستاره اقبال آن ها افول کرد؟

با این حال از آنجایی که هنوز این اولین شماره از مجله مورب است که با تحریریه ای عمدتاً جوان منتشر شده است، صحیح نیست که با دیده انتقادی به سراغ نقد و بررسی مطالب منتشر شده در آن برویم. بلکه باید اجازه داد گذر زمان در شماره های آینده نشان دهد که خط فکر و روش فعالیت موربی ها چگونه خواهد بود؟

اینک برای حسن ختام این یادداشت، مناسب است به انتشار یکی از مطالب این شماره از مورب بپردازیم تا مخاطبان گرامی اسرارنامه خودشان بتوانند به ارزیابی و قضاوت اولیه ای از فعالیت این رسانه نوظهور محلی خراسان رضوی داشته باشند.

برای این منظور اسرارنامه در ادامه به انتشار یکی از مطالب منتشره در اولین شماره از مجله مورب می پردازد:

سرگذشت یک معلم

مرحوم حاج ابوالقاسم شریفان شریفان معروف به دانش پیشکسوت فرهنگی واز علمان بزرگ آموزش وپرورش سبزوار بوده است .

ایشان در سال 1298 شمسی در خانواده ای مذهبی ومتقی متو.لد شد .پدرش مرحوم میرزا محمد حسین از تجار معتبر شهر بود ومادرش جمیله خاتون از خانواده ای سرشناس قابل احترام به شمار می آمد .

دوران کودکی ونوجوانی را به تحصیل در مکتب ومدرسه گذرانید وهنگامی که به سن بازی رسید جهت پرداختن به خدمت زیر پرچم خود را معرفی نمود وپس از پایان دوره با دختر عموی خود ازواج نمود ومدت کوتاهی را به شغل عطاری که می توان گفت شغل خانوادگی محسوب می شد پرداخت اما چون به امر آموزش وپرورشعلاقه بسیاری داشت با سعی وتلاش در ارداره ی فرهنگ استخدام شد.

مدتی آموزگاری کرد وسپس مسئولیت مدرسه را برعهده گرفت وی در تعلیم وتربیت نونهالان وجوانان سبزوار سعی وافر وهمت عالی داشت وشاگردانش را همچون فرزندان خود می دانست وبا دلسوزی ومهربانی در تربیت وهدایتشان می کوشید وهمچنین روحیه ی ایشان باعث شد که عضو سازمان پیشاهنگی شود وبه زودی ریاست این سازمان راتحت نظر آموزش وپرورش عهده دارند واز هیچگونه تلاش در زمینه پیشبرد اهداف سازمان که تربیت نوجوانان وجوانان بود فرو گذار ننمود.

در مدت خدمتش در این سازمان به کارهای عمرانی نیز پرداخت ودر زمینه هایی که در اختیار سازمان قرار داشت ساختمان هایی بنا نمود برای استفاده جوانان این ساختمان ها در فلکه کارگرودر مجاورت آرامگاه حاج ملا هادی اسرار قرار دارد .

این مجموعه شامل ساختمان پیشاهنگی – آمفی تاتروچند باب مغازه است که اکنون تحت عنوان دارالقرآن وکتابخانه مورد استفاده است .همچنین اردوگاه شهید مطهری واقع در روستای ابارش با همت ایشان وبا مساعدت خیرین ساخته شد زمین اردوگاه را یکی از ملاکین بنام آقای فرهادی اهدا نمودند مخارج احداث ساختمان مذکورواردوگاه توسط آقای دکتر بنایی ریاست سازمان پیشاهنگی ونیز استفاده از حق عضویت پیشاهنگان تامین گردید.

وی زندگی راکه موهبتی الهی می دانست ومعتقد بود که باید با توکل به خدا وهمت خود وبدون احساس نیاز به خلق در سادگی وسربلندی بگذرد. سرانجام در سن هفتادسالگی در تاریخ 3/8/68 در مشهد مقدس دارفانی را وداع گفت ودر زادگاهش سبزوار به خاک سپرده شد .

روحش شاد

منبع: مجله فرهنگی اجتماعی مورب / شماره 1 / پاییز 93

 

نظرت را بنویس
comments

مزخرف بود
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما