رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی

استانی شدن انتخابات مجلس، نگرش نمایندگان را از سطح شهرستانی به ملی ارتقاء می دهد

محمدرضا محسنی ثانی نماینده دو دوره مجلس شورای اسلامی و مدیر پر سابقه ای که در 4 دهه اخیر، سمت های مختلفی را در سطوح بالای استانی و کشوری تجربه کرده است، به تازگی طی گفتگویی با خبرگزاری فارس ضرورت برگزاری انتخابات مجلس به شکل استانی را تشریح کرده و گفته است این کار می تواند نگاه نمایندگان را چنانکه شایسته جایگاه قانونی آنان است، از سطح شهرستانی به سطح استانی و ملی ارتقاء دهد.

این نماینده مردم منطقه سبزواربزرگ که در ماه های اخیر نیز ریاست مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی را برعهده گرفته است، در بخش دیگری از سخنانش به یکی از آفت هایی که باعث اتلاف بیش از حد وقت نمایندگان مجلس و منحرف شدن آنان از مسیر اصلی وظایفشان می شود، پرداخته و گفته است:« 80 درصد وقت یک نماینده صرف بررسی درخواست‌های افرادی است که یا به دنبال کار، ازدواج و وام هستند، اما باید دانست که وظیفه نمایندگان قانونگذاری و نظارت عالیه بر قانون است و خواسته‌هایی که مردم مطرح می‌کنند مربوط به حوزه اجرایی و دولت است و بررسی همین امور سبب شده تا نمایندگان از کار اصلی خود باز بمانند.»

اینک اسرارنامه متن کامل گفتگوی خبرگزاری فارس با محسنی ثانی را منتشر می کند:

رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی:
استانی شدن انتخابات برای توسعه کشور ضروری است

رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی گفت: بررسی طرح استانی شدن انتخابات برای توسعه کشور ضروری است.

به گزارش خبرگزاری فارس از سبزوار، محمدرضا محسنی‌ثانی ظهر امروز در جمع اعضای شورای اسلامی شهرستان سبزوار بابیان اینکه شوراها حلقه اتصال بین مردم و مسئولان هستند، اظهار داشت: این حلقه ارتباطی باید به صورت نزدیکتر باشد و باید بتواند در حوزه پیگیری مطالبات مردمی نیز ایفای نقش کند.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی با بیان اینکه شوراها در حقیقت نزدیک‌ترین پل ارتباطی بین مردم و مسئولان در دورترین روستاهای کشور و محروم‌ترین آنها هستند، تصریح کرد: این نهاد مدنی از مترقی‌ترین مجموعه‌هایی است که در جمهوری اسلامی نماد دموکراسی و احترام به آرا و نظر عمومی شناخته می‌شود و می‌تواند مطالبات مردمی را به خوبی پیگیری کنند.

نماینده مردم شهرستان‌های سبزوار، جوین، جغتای،خوشاب و داورزن در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شورا ها امروز دارای تاثیرگذاری خوبی در سطح منطقه خود هستند، خاطرنشان کرد: در حال حاضراین مجموعه‌های مدنی توانسته‌اند توفیقات خوبی در حوزه عمران و مدیریت شهری داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه این مجموعه‌ها در حال حاضر براساس وظیفه ذاتی خود ناظر برامور شهرداران هستند، گفت: شورا ها باید مانند مجلس در همه ابعاد مختلف در حوزه اختیارتشان برامورات شهری نظارت کنند و به مسئولان نیز تذکرات لازم را دهند.

وی افزود: شوراها نمایندگان مردم هستند و در حقیقت نظارت آنان، نظارت مردم برامورات جاری در حوزه زندگیشان است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شورا ها عامل تعاملات مستقیم و موثر بین مردم و مسئولان هستند، یادآورشد: شوراها باید اختیاراتی داشته باشند که بتوانند پاسخگوی نیاز مردم باشند.

وی با اشاره به اینکه در سطح کشور بی‌عدالتی‌های زیادی در حوزه توزیع امکانات کشور وجود دار،د اضافه کرد: متاسفانه سطح انتظارات عمومی از دولت‌ها افزایش یافته و در کنار آن در بخش‌های مختلف نیز شاهد اتلاف انرژی و منابع مالی هستیم.

وی با اشاره به سهم هفت درصدی استان از راه و جاده ادامه داد: متاسفانه برخی از استان‌ها و شهرهایی که ظرفیت داشتن آزاد راه را ندارند امروز دارای آزاد راه هستند.

وی با اشاره به بررسی طرح استانی شدن انتخابات نمایندگان مجلس با بیان اینکه یک فوریت این طرح در قبل از تعطیلات مجلس مورد بررسی و به تصویب رسیده است، اظهار کرد: از مزیت‌های طرح تغییر نگرش نمایندگان از سطوح شهرستانی به استانی و ملی است و می‌تواند در جلوگیری از بی‌عدالتی موثر باشد.

وی با بیان اینکه نمایندگان در حقیقت کسانی هستند که باید در حوزه قانونگذاری و براساس قانون گام بردارند، بیان کرد:  80 درصد وقت یک نماینده صرف بررسی درخواست‌های افرادی است که یا به دنبال کار، ازدواج و وام هستند، اما باید دانست که وظیفه نمایندگان قانونگذاری و نظارت عالیه بر قانون است و خواسته‌هایی که مردم مطرح می‌کنند مربوط به حوزه اجرایی و دولت است و بررسی همین امور سبب شده تا نمایندگان از کار اصلی خود باز بمانند.

محسنی ثانی با بیان اینکه یکی از مشکلات کشور وضع قوانینی است که از انسجام خوبی برخوردار نیستند، ادامه داد: متاسفانه 80 درصد قوانین مصوب شده کشور باز در پروسه‌ای زمانه‌ای نیاز به تغییر و بازنگری دارد که این مسئله سبب بروز مشکلاتی می‌شود.

محسنی ثانی با اشاره به مشکلات بخش‌های سه‌گانه سبزوار در حوزه راه روستایی، مراکز درمان بستر، سالن ورزشی، آبرسانی به بخش ششتمد سبزوار احداث پل در محدوده دهستان قلعه میدان تصریح کرد: برای اتمام این پروژه‌ها و بخش زیادی از پروژه‌های شهرستان اعتبارات ویژه‌ای  از ماده 180 در اختیار نمایندگان و اعتبارات شهرستانی، ملی و استانی در نظر گرفته شده که با تحقق آنها این پروژه‌ها نیز به پایان می رسد.

وی با اشاره به مشکل تعطیلی مدارس در چند روستای سبزوار نیز گفت: در قانون بودجه 94 برای حل این معضل طرح خرید خدمت توسط سازمان‌ها و ارگان‌ها در بودجه دیده شده و به آموزش و پرورش نیز دراین حوزه مجوز داده‌ایم تا بتوان برای تامین آموزگار و ادامه تحصیل دانش‌آموزان در مناطقی که آموزگار ندار و نمی‌تواند تامین از این طرح استفاده کند.

منبع: خبرگزاری فارس

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

اگر سهم خراسان رضوی از بودجه تحقق نیابد، استقلال اقتصادی استان را اعلام می کنیم.

نظرت را بنویس
comments

سبزوار کیلویی چند؟

اقای محسنی شما همین الانشم برای استان بیشتر زحمت کشیدید تا برای سبزوار برای همینه که نورچشمی واعظ طبسی شدی پس دیگه چه غمی داره؟ شما تا هر زمان بخوای واسه مجلس سهمیه داری
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما