با حضور 20 دانشگاه علوم پزشکی شرق کشور

نشست منطقه ای پیشگیری، کنترل و درمان تب مالت در دانشگاه علوم پزشکی سبزوار

کنترل و پیشگیری از تب مالت عزم جدی همه سازمان ها را می طلبد

به گزارش خبرنگار فراسخن ، «محمد مهدی گویا » در حاشیه نشست منطقه ای و کارگاه تربیت مربی سلامت پیشگیری ، کنترل و درمان بیماری تب مالت در سبزوار طی گفت و گو با خبرنگاران افزود : سال گذشته حدود ۱۹ هزار نفر مبتلا به بیماری تب مالت در کشور داشته ایم که این تعداد برای کشور ما بسیار زیاد است.

وی با بیان اینکه بیماری تب مالت بیماری بسیار مهم و پیچیده در بین بیماری های واگیر است که از حیوان به انسان منتقل می شود، اظهار کرد: کنترل این بیماری بسیار سخت و نیاز به هماهنگی جدی بین سازمانهای مختلف دارد.

وی ادامه داد : این بیماری بسیار پر خسارت است که هم خسارت آن در دام قابل توجه است و هم بیماری که در انسان ایجاد می کند بسیار طولانی مدت و پیچیده می باشد.

وی بیان کرد: در یکی دو سال اخیر موارد ابتلا به بیماری تب مالت در کشور بویژه استان های شمال غرب، غرب و در استان هایی از جمله خراسان روبه افزایش گذاشته است.

وی با تاکید بر وجود برنامه ریزی منسجم مبتنی بر افزایش آگاهی مردم، تجمیع امکانات کشور و نیز همت همه مسوولان گفت: با این موارد و پیشگیری می توانیم موارد بروز بیماری را کاهش دهیم.

وی مهمترین راه پیشگیری از تب مالت را واکسیناسیون دانست و افزود: معدوم سازی دام های مبتلا و نیز پرداخت خسارت در زمان مناسب به دامداران از جمله مواردی است که از گسترش بیشتر بیماری می کاهد.

گویا همچنین استفاده از لبنیات پاستوریزه، بهسازی مراکز جمع آوری شیر، مراقبت های بهداشتی از مراکز جمع آوری شیر و بهسازی محیط زندگی دام ها و نظارت بیشتر بر این محیط ها را از جمله موارد پیشگیری از تب مالت عنوان کرد.

وی برگزاری نشست منطقه ای و کارگاه تربیت مربی سلامت پیشگیری، کنترل و درمان بیماری تب مالت در سبزوار را فرصت خوبی برای آموزش و پیشگیری دانست و گفت: در این کارگاه آموزشی سعی بر این داریم که با هماهنگی سازمان های ذیربط بویژه استانداری ها، مراکز بهداشتی، ادارات دامپزشکی و سازمان های دیگر با برنامه ریزی منسجم و فشرده از روند گسترش این بیماری بکاهیم.

مدیر کنترل بیماری های مشترک بین انسان و دام سازمان دامپزشکی کشور نیز در حاشیه این نشست طی گفت و گو با خبرنگاران از بدهی یکصد میلیاردی دامپزشکی به خاطر کشتار دام های آلوده به تب مالت خبر داد.

«کریم امیری » با بیان اینکه این انباشت بدهی مربوط به امسال و سالهای ۹۱ و ۹۲ است، افزود: پرداخت خسارت بویژه در سال های اخیر با توجه به افزایش قیمت دام و محدود بودن اعتبارات دامپزشکی بوجود آمده است.

وی با اشاره به پرداخت غرامت ۷۵ درصدی به دامداران به خاطر دام کشتار شده براثر آلودگی به تب مالت اظهار کرد: امسال تاکنون ۲۰ میلیارد ریال غرامت به دامداران پرداخت شده است.

وی با تاکید بر کنترل و پیشگیری از بیماری تب مالت گفت: درصورت اختصاص اعتبار از اعتبارات بخش سلامت وزارت بهداشت به دامپزشکی در راستای تسهیل پرداخت غرامت به دامداران می توانیم در کنترل این بیماری موفق تر باشیم.

وی با بیان اینکه دامپزشکی ارتباط تنگاتنگ با سلامت جامعه دارد و منشاء بسیاری از بیماری ها در دام است افزود: برخی دامداران به خاطر پرداخت نکردن غرامت توسط سازمان دامپزشکی همکاری مطلوب با گروههای دامپزشکی ندارند.

امیری همچنین از کاهش بروز تب مالت در دام های سنگین صنعتی در سال جاری نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: از ابتدای امسال تاکنون از هر یک میلیون دام سنگین ۷۰۰ راس دام آلوده شناسایی و کشتار شده اند که این رقم در سال گذشته ۸۸۰ راس دام در هر یک میلیون راس دام سنگین بوده است.

نشست منطقه ای و کارگاه تربیت مربی سلامت پیشگیری، کنترل و درمان بیماری تب مالت با حضور ۲۰ دانشگاه علوم پزشکی شرق کشور، نمایندگانی از ادارات کل دامپزشکی ۱۰ استان و مدیران توسعه روستایی استانداری های بیش از ۱۰ استان کشور به مدت دو روز در سبزوار ادامه دارد.

سبزوار در ۲۳۷ کیلومتری غرب مشهد مقدس واقع است.

منبع: فراسخن

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی سبزوار آغاز شد

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما