جزئیاتی در خصوص راه اندازی پردیس دانشگاهی حکیم سبزواری


رسانه های خبری کشور و استان دیروز وامروز از آغاز پذیرش دانشجو در پردیس دانشگاه حکیم سبزواری از بهمن ماه سال جاری خبر دادند.
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه ، خبر راه اندازی  پردیس دانشگاه حکیم سبزواری ، پیش از این با نام پردیس بین المللی در رسانه های منتشر شده بود.  (منبع)
اما اخیراً به دنبال تصمیم وزارت علوم ، تحقیقات و فن آوری کلیه پردیس های بین المللی دانشگاه های کشور با حذف نام بین المللی بانام پردیس های دانشگاهی به کار خود ادامه می دهند که پردیس بین المللی دانشگاه حکیم سبزواری نیز به همین دلیل از همین ابتدا با نام پردیس دانشگاهی شروع به کار خواهد کرد.(منبع1) ، (منبع2)
این تغییر نام تنها بدان جهت است که علاوه بر دانشجویان خارجی و دانشجویان ایرانی تحصیل کرده در دانشگاه های خارج از کشور ، دانشجویان داخلی نیز بتوانند وارد این پردیس های دانشگاهی شده و به  تحصیل مشغول شوند.
گفتنی است طبق اظهارات دکتر کامران دانشجو وزیر آموزش عالی کشور ، پردیس های دانشگاهی در دانشگاه های مادر تأسیس می شوند که این  دانشگاه ها از پتانسیل علمی کافی برخوردار باشند.(منبع)
لازم به ذکر است که در حال حاضر در استان های سه گانه خراسان تنها دو دانشگاه فردوسی مشهد و حکیم سبزواری سبزوار دارای پردیس های دانشگاهی (واحدهای بین الملل) هستند. (منبع1) ، (منبع2)
راه اندازی پردیس  های دانشگاهی که تنها در مقاطع کارشناسی ارشدو دکترا دانشجو می پذیرند ، گام موثری در راستای گسترش تحصیلات تکمیلی در منطقه و ارتقاء دانش علمی است.
گفتنی است به مکان فعلی قرارگیری دانشگاه حکیم سبزواری که در مساحتی بیش از 220 هکتار واقع شده و شامل مجموعه دانشکده ها ، خوابگاه ها ، سلف سرویس ، مهدیه ، کتابخانه ، سالن های همایش ، سالن های ورزشی ، بازارچه و بانک و ... می باشد ، نیز پردیس دانشگاه گفته می شود ، اما این موضوع با پردیس دانشگاهی دانشگاه حکیم سبزواری کاملاً متفاوت است .
دکتر عباس محمدیان رئیس دانشگاه حکیم سبزواری روز گذشته در گفتگو با خبرنگاران در خصوص جزئیات پردیس دانشگاهی حکیم سبزواری اطلاعات مفصلی ارائه داده است که در ادامه به انتشار گزارش خبرگزاری ایرنا از سخنان دکتر محمدیان خواهیم پرداخت :

آغاز پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد در پردیس دانشگاه حکیم سبزواری
سبزوار- ربیس دانشگاه حکیم سبزواری از آغاز پذیرش دانشجو کارشناسی ارشد در پردیس دانشگاه حکیم سبزواری از ترم بهمن سال جاری خبر داد.

به گزارش ایرنا ،دکتر عباس محمدیان ، امروز در یک نشست خبری در محل سازمان مرکزی این دانشگاه گفت : این دستاورد پس از پیگیری های مداوم و رایزنی های گسترده ای که در چند ماه اخیر با وزارت علوم ، تحقیقات و فنآوری انجام گرفت ، تحقق یافته است.

وی افزود: در تابستان گذشته نیز مدیرکل دفتر برنامه ریزی و گسترش وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری از محل دانشگاه حکیم سبزواری بازدید نمود و ضمن ابراز رضایت از عملکرد مجموعه این دانشگاه ، آن را برای راه اندازی پردیس دانشگاهی مناسب ارزیابی کرد.

دکتر محمدیان در ادامه اظهار داشت : پردیس دانشگاه حکیم سبزواری تنها در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا اقدام به جذب دانشجو خواهد کرد که از بهمن ماه امسال حدود 120 دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد در 8 رشته جذب این پردیس خواهند شد.

محمدیان افزود: رشته های مهندسی برق، الکترونیک ، مهندسی مکانیک ،مهندسی‌مواد، شناسایی انتخاب مواد مهندسی ، مهندسی معماری ، مهندسی عمران- سازه ، آموزش زبان انگلیسی ، فیزیولوژی ورزشی ، مترجمی زبان عربی از هشت رشته ای هستند که در مقطع کارشناسی ارشد در پردیس دانشگاه حکیم سبزواری به زودی پذیرای دانشجویان خواهند بود.

رییس دانشگاه حکیم سبزواری همچنین ابراز امیدواری کرد که در نتیجه رایزنی های انجام شده با وزارت علوم ، پردیس دانشگاه حکیم سبزواری بتواند از مهرماه 92 در رشته های دکترا و نیز در چند رشته دیگر کارشناسی ارشد نیز دانشجو بپذیرد.

این مسوول سپس در مورد شیوه کار پردیس های دانشگاهی توضیح داد و گفت : پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد در پردیس های دانشگاهی به دو شکل بدون آزمون و یا در صورت فراوانی متقاضیان با انجام آزمون داخلی و البته با بررسی سوابق علمی دانشجویان ثبت نام کننده است.

وی همچنین بیان کرد : پردیس های دانشگاهی به لحاظ سازمانی زیر مجموعه وزارت علوم ، تحقیقات و فن آوری محسوب می شوند ، اما وزارت علوم بابت دانشجویان این دانشگاه هیچ یارانه ای نمی پردازد ، لذا تحصیل هر فرد در این دانشگاه در کل مقطع کارشناسی ارشد در حال حاضر حدود 15 تا 17 میلیون تومان هزینه دارد.

وی افزود : در شرایط کنونی که نرخ ارز بالارفته ، بسیاری ازدانشجویان ایرانی که دردانشگاه های خارج از کشور مشغول به تحصیل هستند با مشکلات مالی متعددی روبرو شده اند.

وی گفت : در قانون پیش بینی شده است که آنان بتوانند تقاضای تبدیل وضعیت داده و تحصیلات خود را با حدودً یک سوم هزینه تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور ، در یکی از پردیس های دانشگاهی داخل کشور ادامه دهند.

دکتر محمدیان همچنین به یک قانون درمورد پردیس های دانشگاهی اشاره کرد که مکان راه اندازی این پردیس ها باید بطور الزامیً در جایی خارج از مجموعه اصلی دانشگاه باشد.

وی ادامه داد : به همین دلیل پردیس دانشگاهی حکیم سبزواری فعالیت خود را در ساختمانی واقع در خیابان 24 متری انقلاب سبزوار آغاز خواهد کرد که این ساختمان متعلق به دانشگاه حکیم سبزواری است و از این پس با تغییر کاربری به محل پردیس دانشگاهی تبدیل خواهد شد.

وی افزود : برای تغییر کاربری ساختمان مذکور مبلغی بالغ بر یک میلیارد و 200 میلیون ریال هزینه شده است.

این مسوول گفت : متقاضیان و علاقه مندان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پردیس دانشگاه حکیم سبزواری به وب سایت اینترنتی این دانشگاه مراجعه کنند.

دکتر محمدیان در ادامه به توضیحاتی در مورد دانشگاه حکیم سبزواری پرداخت.

وی در این راستا گفت : دانشگاه حکیم سبزواری از سال 1366 به عنوان دانشگاهی زیرمجموعه وزارت علوم در سبزوار راه اندازی شده است.

رییس دانشگاه حکیم سبزواری افزود :این دانشگاه به مرور به یکی از قطب های علمی شمال شرق کشور و بزرگترین دانشگاه های خراسان تبدیل شد.


وی ادامه داد : دانشگاه حکیم سبزواری در مکانی به مساحت 220 هکتار در 10 کیلومتری شمال شهر سبزوار واقع شده است و در حال حاضر با برخورداری از 220 عضو هیات علمی تمام وقت ازدرجه مربی تا استاد تمامی و داشتن 10 دانشکده پذیرای 7700 دانشجو است که این تعداد در حال افزایش است.

وی همچنین گفت : در دانشگاه حکیم سبزواری در مقطع کنونی 142 کد رشته وجود دارد که 13 کد آن مربوط به رشته های دکتری ، 40 کد مربوط به کارشناسی ارشد و بقیه مربوط به رشته های کارشناسی است.

محمدیان میزان فضاهای آموزشی ، کمک آموزشی ، رفاهی و فرهنگی و ورزشی دانشگاه حکیم سبزواری را در حال حاضر بالغ بر 80 هزار مترمربع عنوان کرد و گفت: با توجه به تعداد زیاد دانشجویان و نیازی که احساس می شود مجوز احداث 17 هزار متر مربع فضای دیگر نیز برای دانشگاه گرفته شده است که این فضاها در صورت واریز اعتبارات موردنیاز در آینده نزدیک احداث خواهد شد.

وی به تغییر نام دانشگاه از تربیت معلم به حکیم سبزواری نیز که در بهمن ماه سال گذشته انجام گرفت اشاره کرد و گفت : از آنجایی که پذیرش دانشجو در رشته های دبیری در دانشگاه های تربیت معلم کشور متوقف شده بود و در عمل بسیاری از دانشجویان آن ، مربوط به رشته های غیردبیری بودند، این دانشگاه سرانجام پس از مدت ها پیگیری توانست نام خود را از تربیت معلم به حکیم سبزواری تغییر دهد.

محمدیان همچنین گفت : همزمان با تغییر نام دانشگاه تربیت معلم سبزوار به دانشگاه حکیم سبزواری، دانشگاه های تربیت معلم تهران و آذربایجان نیز به ترتیب به اسامی خوارزمی و آیت الله شهید مدنی تغییر نام پیدا کردند.

رییس دانشگاه حکیم سبزواری همچنین گفت : یکی از اقداماتی که توسط این دانشگاه انجام شده است برقراری ارتباطات علمی و فرهنگی با دانشگاه هایی در کشورهای منطقه است که از آن جمله می توان به عقد تفاهم نامه همکاری های علمی ، فرهنگی و ورزشی با دانشگاه ˈملاکند پاکستانˈ و دانشگاه های دیگری در برخی کشورهای منطقه اشاره کرد.

وی اظهار داشت : علاوه بر دانشگاه های خارجی در داخل کشور نیز دانشگاه حکیم سبزواری چندی پیش تفاهم نامه هایی بادانشگاه های بین المللی امام رضا ، تربیت مدرس تهران ، دانشگاه بیرجند و تعدادی دیگر از موسسات و شرکت های علمی و پژوهشی و وزارتخانه های مرتبط امضا کرده است که همه این اقدامات می توانند به توسعه هرچه بیشتر دانشگاه حکیم سبزواری بیانجامند.

این مسوول سپس به موفقیت های دانشگاه حکیم سبزواری در زمینه های فرهنگی نیز اشاره کرد و گفت : برگزاری چندین همایش و برنامه متعدد فرهنگی توسط دانشگاه حکیم سبزواری در سطح ملی و منطقه ای در همه سالهای گذشته موجب شده است که این دانشگاه درحال حاضر در ردیف یکی از 10 دانشگاه برتر فعال فرهنگی کشور قرار بگیرد.

وی افزود : آیین نکوداشت ملی استاد حمید سبزواری شاعر آرمانگرای انقلاب یکی از برنامه های فرهنگی مهم این دانشگاه بود که در مهرماه گذشته با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دانشگاه برگزار شد.

محمدیان همچنین ابراز امیدواری کرد در آبان ماه 92 این دانشگاه بتواند میزبان برگزاری همایش ملی خواجه ابوالفضل بیهقی باشد که این مهم هم اکنون در بخش فرهنگی و پژوهشی دانشگاه در حال پیگیری است.

وی همچنین به برگزاری برخی برنامه های مذهبی و دینی نیز در سطح دانشگاه حکیم سبزواری اشاره کرد و گفت : در این دانشگاه به اجرای برنامه های فرهنگی و مذهبی توجه خوبی شده است.

(منبع : ایرنا)

شهرستان سبزوار به عنوان یکی از شهرهای تاریخی و اصیل خراسان درطول چندهزارسال حیات تاریخی خود ، همواره یکی از مراکز علمی و فرهنگی خراسان و سرتاسر ایران اسلامی محسوب می شدده است.
به ویژه در برخی از دوره ها از جمله دوره حیات پربرکت حکیم حاج ملاهادی سبزواری (منبع1) ، (منبع2) ، دوره ظهور و بروز نهضت پرافتخار سربداران (منبع)، دوره مهاجرت سادات علوی در صدر اسلام به منطقه بیهق (نام قدیم سبزوار) و  این شهر پذیرای شمار زیادی از علما و دانشمندان دینی و علمی زمان از  دیگر مناطق ایران بزرگ بوده است.(منبع)
دردهه های اخیر نیز با تأسیس چندین دانشگاه بزرگ این شهر توانسته است نقش علمی ودانشگاهی خود را در منطقه شمال شرق کشور تثبیت کند و بعد از شهر مشهد به اولین قطب دانشگاهی منطقه تبدیل شود.
از همین رو امیدمی رود با ادامه روند تأسیس پروژه های علمی و دانشگاهی در این شهر از جمله تأسیس واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی ، تأسیس مرکز رشد پارک علم و فن آوری که هم اکنون در برخی شهرستان های خراسان از جمله گناباد راه اندازی شده است (منبع) و ... جایگاه برجسته علمی و دانشگاهی سبزوار در منطقه هرچه بیشتر تقویت گردد.

کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
دانشگاه حکیم سبزواری ، دانشگاهی پویا و با پتانسل بالاست.

نظرت را بنویس
comments

سارا

سلام در سال جاري اميدي هست كه رشته هايي مثل مديريت اجرايي يا بازرگاني را بياوريد

زهرا (الف)

با امید پیشرفت رو ز افزون برای دانشگاه شهرمان که واقعاً به افتخاری برای شهرمان تبیدل شده است وآرزوی موفقیت برای دکتر محمدیان که سالهای سال با تدبیر و درایت بر این دانشگاه مدیریت کرده و امروز شاهد بازشدن عرصه های جدیدی پیش پای دانشگاه حکیم سبزواری هستیم.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما