کاروانسرای تاریخی مهر در ورودی غربی خراسان رضوی قابلیت تبدیل شدن به یک مکان گردشگری را دارد

نجات رباط تاریخی مهر داورزن نیازمند تغییر کاربری آن است

 سبزوار - ایرنا - کاروانسرای تاریخی مهر واقع در ورودی غربی خراسان رضوی و فاصله 287 کیلومتری مشهد، به منظور احیاء و ممانعت از تخریب فرسایشی نیازمند تغییر کاربری است.

 این کاروانسرا که با شماره ‎3/1660 در فهرست آثار ملی ثبت شده با استفاده از آجر، ملات گل و گچ با تزیینات آجری نیم دایره، طاقها و قوسهای جناقی و هلالی و برخوردار از شاه نشین، هشتی، حیاط مرکزی و اصطبلهای شرقی و غربی در دوره قاجار بر سر راه کاروانهای عازم مشهدالرضا ساخته شد.

رباط تاریخی مهر در حاشیه روستایی به همین نام در شهرستان داورزن از بهترین و زیباترین کاروانسراهای بین راهی در مسیر شاهرود - سبزوار - مشهد محسوب می شود که با شهر سبزوار 50 کیلومتر فاصله دارد.

برخی از مسوولان و کارشناسان می گویند این کاروانسرای واقع در مسیر اصلی زمینی تهران - مشهد که روزگاری استراحتگاه کاروانیان جاده ابریشم بوده هم اینک از نظر بنا و موقعیت قابلیت تغییر کاربری به 'مجتمع رفاهی و خدماتی بین راهی' را دارد.

عضو شورای اسلامی خراسان رضوی در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: سالانه میلیونها مسافر و زائر حرم نورانی حضرت ثامن الحجج(ع) از کنار این کاروانسرا عبور می کنند.

'علی قاسمی کیا' افزود: به همین خاطر این بنا محل مناسبی برای ایجاد مجتمع خدماتی و رفاهی به منظور ارائه خدمات به مسافران و زائران است زیرا هم اینک در طول جاده جنوبی سبزوار - شاهرود در حالی که کاروانسرای تاریخی در حال تخریب است کمتر مکان مناسبی برای استراحت رانندگان دیده می شود.

رییس جمعیت هلال احمر سبزوار هم می گوید جاده سبزوار- شاهرود در مسیر اصلی زمینی تهران - مشهد یکی از جاده هایی است که بیشترین سانحه واژگونی خودروها بخاطر طولانی بودن مسیر و خواب آلودگی رانندگان در آن رخ می دهد.

'رضا شهرآبادی' افزود: بر این اساس ایجاد مجتمع خدماتی و رفاهی در جاده جنوبی سبزوار - شاهرود به منظور استراحت رانندگان و مسافران بسیار ضروری است.

یک کارشناس تاریخ نیز می گوید: کاروانسرا تاریخی مهر بخاطر موقعیتش قابلیت تبدیل به یک مکان گردشگری و نیز محلی برای پذیرایی سنتی و اقامت را دارد تا از انزوا درآمده و از خطر تخریب فرسایشی برهد.

'حمید دلاوری هروی' به خبرنگار ایرنا گفت: در این چارچوب مردم و مسوولان باید دست به دست هم دهند و از تخریب این بنای ارزشمند و هویتبخش تاریخی جلوگیری کنند.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سبزوار هم به خبرنگار ایرنا گفت :برای تغییر کاربری برخی از بناهای تاریخی به ویژه کاروانسرای تاریخی روستای مهر اقداماتی انجام شده است.

'حسنعلی حبیب پور' افزود: این کاروانسرا از نظر موقعیت در حاشیه جاده تهران - مشهد واقع شده و یکی از بناهای تاریخی شاخص در غرب خراسان رضوی است.

وی در خصوص واگذاری و تغییر کاربری این بنا به بخش خصوصی گفت: مزایده واگذاری کاروانسرای مهر در قالب تشریفات قانونی به منظور سرمایه گذاری و واگذاری حق بهره برداری، توسط صندوق احیاء در حال اقدام است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما