از حال و روز معلولان غافل نمانیم / تلنگری برای مسئولان

شهناز دیواندری:

"دستانی که کمک می کنند پاکتر از دستانی هستد که رو به آسمان دعا میکنند"

این سخن را عده ای به بزرگ مرد ایران باستان کوروش کبیر منتسب می دانند که خدمت را والاترین ارزش انسانی می داند.

3 دسامبربرابر با12 آذرمصادف با روز جهانی معلولین در سراسر دنیا است.گاه نگاه مردم به معلولین ترحم آمیز و درد آور است

درصورتی  که آنان نیازی به چنین نگرشی ندارند.

معلولیت هرگز به صورت صد در صد مترادف با محدودیت نیست، بلکه دشواری هایی ایجاد می کند که احتمالا پیمودن مسیر زندگی طبیعی را کمی دستخوش تغییر و یا کندی نماید. چه بسا که هر کدام از ما اگر خدای ناکرده بنا به دلایل مختلفی در شرایط معلولیت قرار بگیریم، ممکن است، در ابتدا ندانیم چه طور باید با زندگی جدید کنار بیاییم.

اما کسانی که با شرایط معلولیت های مادرزادی یا اکتسابی خود کنار می آیند، انسان هایی هستند که در برابربسیاری از دشوارها، استوار ایستاده اند.

روز جهانی معلولین شامل حال سبزوارهم می شود چرا که در شهرما نیز هریک از انواع معلولیت های موجود در جهان، شماری از همشهریان ما را نیز گرفتار کرده اند و از همین روی، موسسات خیریه ای نیز جهت نگهداری معلولین وجود دارد که متأسفانه اغلب از آنها غافلیم.

تصور کنید امروز سالروز تولد شماست چه احساسی دارید؟ چقدر منتظرید دوستان، خانواده وعزیزانتان به دیدارتان بیایند و حتی با پیامی ویا شاخه ی گلی یا دآوری نمایند که روز شما را فراموش نکرده اند؟

همه ی ما نیاز داریم گاهی مورد توجه قرار بگیریم این یک نیاز طبیعی برای تمام انسانهاست.عزیزان معلول نیز از این دایره ی نیاز خارج نیستند.معلولیت چیزی از احساس را کم نمی کند.

12آذر در سراسر دنیا روز جهانی معلولین است.انسانها با هر مذهب و سیاست و ژست کاری کانون توجه شان را معلولین قرار میدهند.

اما در سبزوار متأسفانه گاهی غفلت هایی از جانب مسئولان صورت می پذیرد که انگار ذهن و مسئولیت صاحب منصبان شهر ما و حتی برخی از همشهریانمان به دور از این واقعه ی سراسری است.

 امسال هم موسسه های خیریه معلولین سبزوار چشم انتظار حضور سبزخیلی ها بودند. افسوس که مانند سال های قبل بازهم بسیاری از معلولان عزیز و موسسات نگهداری آنان از توجه و دقت  بسیاری از ما محروم ماندند.

در این بین موسسه ی خیریه ی معلولین ذهنی امیرالمومنین دختر با 106مددجو، 12 آذر طی اقدامی قابل ستایش وظیفه ی انسانیت را به مردم شهرو مسئولین یادآوری کرد.

معلولین آسایشگاه با شاخه های گل به استقبال شهروندانی رفتند که از جلوی آسایشگاه عبور می کردند و به همشهریانشان بی صدا میگفتند:" منتظر شما بودیم نیامدید، ما به دیدارتان شتافتیم."

گاهی اوقات جای سوال است که چطور وظیفه ی انسانی را در قبال بعضی موارد از یاد می بریم؟

طی صحبتی که با آقای عابدی نیا مسئول روابط عمومی آسایشگاه صورت گرفت.ایشان خاطر نشان کردند که "مراسم 12 آذر به مدت 3 سال است که در آسایشگاه به منظور روز جهانی معلولین برگزار می شود.اما هر سال هیچ کدام از صاحب منصبان و کسانی که ادعا می کنند مسئول شهر هستند به دیدن این عزیزان برای عرض تبریک این روزخاص نیامده اند.

3سال است به مناسبت روز شورا بچه های آسایشگاه برای شورای شهر گل می برندو بایدخاطر نشان کرد که به کجای دنیا بر میخورد که شما آقایان یک سال در این روز به دیدن ما بیایید!؟

عابدی نیا اشاره کرد که بعضی از مسئولان و صاحب منصبان شهر حتی نمی دانند در آسایشگاه از کدام طرف باز می شود!!

چرا بعضی از آقایان فکر میکنند اگر برایشان دعوت نامه و یا فراخوان فرستاده می شود به این معناست که می خواهیم  برای آسایشگاه از آنها کمک مالی بگیریم!چرا از حضوردرموسسات خیریه میگریزید؟!

از همین جا اعلام میکنیم که گاهی یک حضور ساده از سوی مردم و مسئولان دلگرمی و شادی لازم را به پرسنل وحتی معلولین آسایشگاه هدیه می دهد."

"عابدی نیا از فرماندار شهرنیزدرخواستی داشت با این عنوان که شما مسئول شهر هستید و تمام ادارات، زیر مجموعه ی  فرمانداری هستند چه خوب می شود گاهی نگاهی به تقویم روی میز بیاندازید و مناسبت هایی که شامل موسسات و ادارات شهر میشوند مثل روز سالمند، روز معلولین و ...را با دادن پیام هایی از طریق سامانه به مدیران ادارات یادآور شوید تا تعامل و روابط بهتری بین همه برقرار شود. چند بار،چند سال وبا هر حرکت و فکری که توانسته ایم سعی کردایم به یاد مردم و مسئولان بیاندازیم که ما هم هستیم کمی از پشت میزهایتان جا به جا شوید و سری به چشمان منتظر این عزیزان بزنید."

بله، آقای فرماندار،آقای شهردار،آقایان شورای شهرو تمام صاحب منصبان ادارات، شما که مسئول شهر ومردم هستید گاهی عمیق تر به بعضی روزهای تقویم نگاه کنید.

12 آذر 93هیچ کدام از شما سری به این عزیزان نزدید! کجا درگیر بوید که حتی نتوانستید نیم ساعت بین این عزیزان قدم بزنید و به آنها این روز را تبریک بگویید امسال هم آنهابه دیدار مردم و شما آمدندو بازهم عقب افتادید!!

و سخن دیگر ما با شما صاحبان رسانه های محلی شهر از نشریه و هفته نامه و گاه نامه گرفته تا سایت های محلی خبری است، لطفا گاهی صفحه ای از مطالبتان  را بی هیچ چشم داشت مالی به این عزیزان اختصاص دهید وبه یاد داشته باشید که :"تونیکی کن و در دجله انداز – که ایزد در بیابانت دهد باز ..."

موسسه ی امیرالمومنین در روز جهانی معلولین طی حرکتی دیگرپارچه ای سفید رنگ به طول40 متر را در پیاده رو موسسه نصب کردند تا همشهریان ما احساس خود را در این روز برای معلولین عزیز به تصویر بکشند. خبرنگار افتخاری اسرار نامه هم برای شما عزیزان به یادگار نقشی کشید تا یادآوراستواری شما در برابر زندگی باشد....

معلولین عزیز و خانواده ها و مددکاران و خیران ارجمندی که به اشکال مختلف به جامعه معلولین یاری می رسانید، ما این روز و این هفته را به همه ی شما بزرگواران تبریک میگوییم و امیدواریم تبریک مارا پذیرا باشد...

 


شهناز دیواندری

خبرنگار افتخاری مجله اینترنتی اسرارنامه

 

برای مطالعه مطالب بیشتر از شهناز دیواندری هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

موجود نیست! / یادداشتی طنز به مناسبت 12 آذر روز جهانی معلولان

نظرت را بنویس
comments

امید

ممنون
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما