از بین تمام شاعران و نویسندگان ایرانی تنها تصویر ابوالفضل بیهقی واقعی است

محمد جعفر ياحقي:
تصاوير شاعران قدیم بر اساس خیال است

رئیس فرهنگسرای فردوسی گفت: تمامی عکس‌های شعرای قدیم از جمله حافظ، سعدی و سایر بزرگان تمامی خیالی است که کشیده شده است به طوری که حتی بر اساس شاهنامه هم نیست.

به گزارش خبرگزاري دانشجویان ایران(ایسنا)– منطقه خراسان، محمد جعفر یاحقی با حضور در محل کتابکده نردبان آسمان کاشمر با بیان این که تنها چهره‌ای که اخیرأ بر اساس اصول،  معرفت و چهره شناسی و از روی متون مربوطه با کمک استادان و روانشناسان دانشگاه فردوسی ترسیم شده مربوط به بیهقی است که اخیرأ عکس جدید بر روی دوجلد از اشعار این شاعر به چاپ رسیده است.

وی با بیان اینکه این تنها تصویری است که بر اساس اصول علمی استخراج شده است به طوری که تا 95 درصد نزدیک به تصویر واقعی است، ابراز کرد: تاریخ بیهقی این ظرفیت را دارد که جملات و پیام‌های کوتاه وی به صورت شعار و جملاتی زیبا در تابلوها نگاشته شود.

یاحقی با بیان این که اگر با بیهقی آشتی کنیم خواندن کتاب‌های وی بسیار راحت است، کتاب این شاعر بزرگ را یک کتاب معمولی ندانست و گفت: اشعار وی برای مقالات علمی، رساله و پایان نامه‌های تحصیلی ظرفیت‌های بسیاری دارد.

عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اعلام اینکه اشعار بیهقی تنها مربوط به تاریخ 10 ساله دوران مسعود غزنوی نیست، عنوان کرد: کتاب‌های بیهقی کتاب مناسبی از نثر فارسی است که سرشار از اطلاعات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی است.

وی همچنین از کتاب طعنه و طنزهای تاریخ بیهقی که اخیرأ در هندوستان به چاپ رسیده خبر داد و گفت: در تاریخ بیهقی به تاریخ بست و ترشیز که مربوط به شهرستان کاشمر است اشاراتی شده است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه اخیرأ رییس فرهنگستان قول داده اند تا با دفاع از نام گذاری اول ابان ماه  به نام بیهقی در در انقلاب فرهنگی به نام این شاعر نامگذاری شود گفت: اگر این اتفاق نیفتد از سال آینده خودمان در خراسان رضوی این روز را رسمأ برگزار خواهیم کرد.

وی از کتاب های بیهقی به عنوان یک دائره المعارف دوران خودش نام برد و افزود: سزاوار است که به این شاعر بزرگ بیشتر توجه شود.

یاحقی با بیان اینکه هیچ کدام از کتابهای که در قرن پنجم نوشته شده اند از نظر مسائل مختلفی که در آنها نوشته شده است نمی توانند با تاریخ بیهقی رقابت کنند، ادامه داد: به جای استفاده از اشعار بیگانه باید روی بیاوریم به اینگونه کتابها

عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی در پایان از کاشمر به عنوان یک شهر نمونه فرهنگی نام برد و گفت: این شهر در کارهای فرهنگی بسیار موفق تر از شهرهای بزرگتر عمل کرده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

شب تاریخ بیهقی به عنوان کتاب اثرگذار در ادبیات فارسی برگزار می شود

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما