احداث مجموعه تفریحی و گردشگری در کاروانسرای عرب های سبزوار از سر گرفته می شود

وبسایت شهرداری سبزوار نوشت:

مستاجرین کاروانسرای عرب ها را ترک کردند، مرمت آغاز می شود

اسفند ماه سال گذشته بود که عملیات مرمت و احیای کاروانسرای تاریخی شهر سبزوار معروف به پادگان عرب ها آغاز شد و مقرر گردید در فاز نخست در مدت زمان 4 ماه براساس اصول فنی کار مرمت اصل اثر و در فاز دوم احیا و بهسازی بام و سالن ها صورت بگیرد. اما اکنون پس از گذشت چند ماه باخبر شدیم نه تنها عملیات مرمت این کاروانسرا به پایان نرسیده که متوقف شده و گویا سرمایه گذار هم از سرمایه گذاری خود در این کاروانسرا پشیمان شده است.

به گزارش واحد خبر روابط عمومی شهرداری سبزوار، مردادماه امسال که علت این توقف را از مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری سبزوار جویا شدیم که وی در این رابطه گفت: مشکل به آنجا برمی گردد که تحویل کامل بنا از طرف اداره اوقاف به سرمایه گذار انجام نگرفته و 3 بهره بردار دیگر از مکان های این بنا در حال تصرف و بهره برداری هستند.

برزویی ادامه داد: در این رابطه سرمایه گذار تلاش های فراوانی در خصوص مذاکره با اداره اوقاف و دیگر ادارات ذی ربط جهت حل این مشکل و تحویل کامل بنا انجام داده که متاسفانه علیرغم قول های مساعد موفق نشده و با اجبار راسا اقدام به طرح دعوی نموده است.

اما اینک بعد از گذشت 3 ماه از انتشار این خبر دوباره موضوع را از نماینده تیم سرمایه گذاری مجموعه گردشگری خورشید جویا شدیم، وی در این رابطه گفت: از 20 اسفند ماه که کار مرمت و احیای کاروانسرای عرب را آغاز نمودیم قرار بود در مدت زمان یک ماه کار نمای بیرونی و 27 غرفه آن به اتمام برسد.

خانم علی آبادی ادامه داد: اما کار مرمت 2 اصطبل و چند غرفه بدلیل در اختیار بودن سالن های ورزشی و کبوترخانه معطل ماند چراکه طبق قرارداد اداره اوقاف نتوانست اثر را به طور کامل به ما تحویل دهد.

وی با اظهار اینکه هشتی بنا بیشترین صدمه را از تاخیر مرمت و بهسازی دیده است، تاکید کرد: 8 ماه است که کار مرمت و بهسازی کاروانسرای عرب ها به تاخیر افتاده، در صورت ادامه این روند و بارندگی های اخیر در سبزوار این هشتی تخریب خواهد شد.

با احمد برادران معاون استاندار و فرماندار سبزوار این مشکل را مطرح کردیم که وی در این رابطه گفت: بعد از پیگیری های صورت گرفته و برگزاری جلسات متعدد با سرمایه گذار، مالک، اداره اوقاف و حتی مراجع قضایی، مشکل حل و فصل و مستاجرین کاروانسرای عرب ها را تخلیه کردند.

دکتر محمد علی طالبی شهردار سبزوار هم بر همراهی و همدلی شورای اسلامی شهر، شهرداری و فرمانداری برای رفع این مشکل تاکید کرد و گفت: شهرداری تمام توانایی های بالفعل و بالقوه شهر را برای خدمت به انجام این امور بکار خواهد گرفت.

گفتنی است کاروانسرای عرب ها که متعلق به دوران صفوی است توسط حاج عبدالصانع فصیحی سبزواری مرمت و ساخته شده و با شماره 1661 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منبع: شهرداری سبزوار

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

در کاروانسرای تاریخی حاج عبدالصانع سبزوار خیر عمومی فدای خیر شخصی می شود

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما