با حضور همسر دکتر شریعتی در سبزوار 10 واحد آموزشی افتتاح شد

پوران شریعت رضوی همسر دکتر علی شریعتی دیروز و امروز به سبزوار زادگاه خاندان شریعتی سفر کرده است تا چند مدرسه که به نام پدرهمسرش استاد محمدتقی شریعتی احداث شده بود، با حضور وی به بهره برداری برسد.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، هرچند فرزندان دکتر شریعتی تا کنون بارها به زادگاه پدری خود سفر کرده اند، اما پوران شریعت رضوی سال هاست که به سبزوار سفر نکرده است و این بار حضور وی در دیار سربداران در آستانه 2 آذر سالروز تولد دکتر شریعتی اتفاق خجسته ای است که می توان آن را به فال نیک گرفت.

دکتر علی شریعتی در دوم آذر سال 1312 در روستای کاهک از توابع داورزن که در آن سال ها یکی از بخش های شهرستان سبزوار بود متولد شده است. خاندان پدری او نیز اصالتا متعلق به روستای تاریخی مزینان هستند. دکتر شریعتی در دوران اختناق رژیم ستم شاهی هنگامی که مجبور شد بعضی کتاب هایش را با نام های مستعار به چاپ برساند، از نام های مستعاری نظیر علی سبزواری، علی مزینانی، علی سبزوارزاده، علی سربدارای و ... استفاده کرده است. (منبع1) ، (منبع2)

گفتنی است مدارسی که همسر دکتر شریعتی در افتتاح آن ها حضور یافته بود، با سرمایه و نیت نیک تعدادی از خیران سبزواری و با همکاری جامعه یاوری و ستاد نکوداشت استاد محمد تقی شریعتی  احداث شده است.

پایگاه خبری و اطلاع رسانی آموزش و پرورش سبزوار گزارش حضور بانو پوران شریعت رضوی و افتتاح ده واحد آموزشی خیرساز در سبزوار را به شرح زیر منتشر کرده است:

طی آئینی که با حضور جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی برگزار شد مراسم افتتاح همزمان 10 واحد آموزشی دو کلاسه در شهرستان سبزوار آغاز شد.



10 واحد آموزشی در سبزوار به بهره برداری رسید

معاون پشتیبانی و توسعه مدیریت آموزش و پرورش سبزوار در ابتدای  این مراسم با تقدیر از حضور گروه جامعه یاوری فرهنگی از بهره برداری از ده باب فضای آموزشی در این شهرستان ابراز خرسندی کرد

حسن محرابی در همایش خیرین مدرسه ساز که با عنوان دستان آسمانی  در محل تالار فرهنگیان برگزار شد ا گفت: این مدارس در کهنه آب، باغجر، فسنقر، حارث آباد، استیر، رباط سرپوش، قلعه نو روداب، کلاته میرعلی، و صالح آباد با هزینه 600 میلیون تومان  با همکاری جامعه یاوری و اهالی این روستاها طی امروز و فردا به بهره برداری خواهد رسید.

وی با بیان اینکه این مدارس به همت جامعه یاوری و ستادنکو داشت استاد محمد تقی شریعتی  انجام  شده افزود: تجهیزات این مدارس توسط اداره کل نوسازی خراسان رضوی تامین و در اختیار مدارس قرار خواهد گرفت.

محرابی گفت: شهرستان سبزوار دارای بیش از 48 هزار نفر دانش اموز و 8500 پرسنل شاغل و بازنشسته است این منطقه با جمعیت 319 هزار نفر دومین شهر استان خراسان به لحاظ جمعیتی است که با این پهنه جمعیتی متاسفانه فضاهای آموزشی آن دچار مشکلات عدیده ای است.

این مقام مسئول میانگین سرانه آموزشی در سبزوار  را 3 متر بیان کرد و گفت: طبق استاندارد کشوری سرانه هر دانش آموز در دوره ابتدائی باید 4 و نیم، راهنمایی 5 و نیم و دوره متوسطه 7 متر باشد در حالیکه در برخی مدارس ابتدائی سرانه حدود 60 سانتیمتر است.

محرابی با ابراز تاسف از اینکه قدمت برخی مدارس در این شهرستان به 50 سال قبل برمی گردد تاکید کرد: حضور دانش آموزان در این فضاها بسیار خطرناک است به لحاظ فرسودگی که موجود است این فضاها با حداقل ریشتر زلزله دچار آسیب خواهند شد.

وی افزود: 40 درصد مدارس شهرستان فرسوده است خطر در کمین جامعه دانش آموزان است که 12 باب از مدارس دارای عمر بیش از 40 سال هستند.

معاون پشتیبانی و توسعه مدیریت  آموزش و پرورش سبزوار ادامه داد: این مدارس از نظر مهندسی شرایط استاندارد را ندارند با توجه به دستور العمل دولت سیستم گرمایشی تمامی مدارس باید تغییر داده شود که متاسفانه به لحاظ فرسودگی برخی فضاها سیستم گرمایشی مقرون به صرفه نیست.

محرابی با بیان اینکه برخی مناطق سطح شهر نیاز مبرم به فضای آموزشی دارند بیان کرد: دانش آموزان باید برای رسیدن به اولین مدرسه فاصله 4 کیلومتری را پیاده روی کنند و این شرایط برای دانش آموز دوره ابتدائی بسیار سخت است.

وی با بیان اینکه سبزوار از لحاظ حاشیه نشینی شهر اول استان خراسان رضوی است گفت: با بازدیدهایی که از مناطق فرسوده شهر در سفر مدیر کل نوسازی کشور از سبزوار انجام شد 8 هزار متر مربع برای احداث یکسری فضای آموزشی پیش بینی شد که امیدواریم این امر به زودی محقق شود.

در ادامه این مراسم پوران شریعت رضوی همسر اندیشمند بزرگ دکتر علی شریعتی در مورد تصاویری از مدارس شهرستان که به مهمانان حاضر در جلسه ارائه شد گفت: کشور بر روی ثروت اما فضای فیزیکی مدارس سبزوار بسیار نامساعد است.

همسر دکتر شریعتی در این مراسم  گفت: وجود چنین مدارسی در  شهر بزرگی چون سبزوار که  بر روی ثروت خوابیده جای بسی تاسف است در این فضاها دانش آموزانی تحصیل می کنند که در آینده به بالاترین مدارج علمی در بهترین دانشگاه های ایران و جهان خواهند رسید.

خانم رضوی مشارکت خیرین در ساخت مدارس تخریبی و نیمه کاره را مایه دلگرمی بیان کرد و افزود: این جای تاسف است که ثروت ما در حال از دست رفتن است بدون اینکه در جایی به مصرف برسد.

وی ضمن تقدیر از جامعه یاوری که تمامی این مدارس را به نام دکتر علی شریعتی نامگذاری کردند اظهار کرد: دکتر شریعتی تنها اندیشمند بزرگ جامعه ایران نبود بلکه همه جهان به وجود چنین فردی از دیار سبزوار افتخار می کنند وی دارای 36 اثر نافذ است که امروز به زبان های مختلف این آثار چاپ و و در دسترس همه مردم در داخل و خارج از کشور قرار گرفته است.

خواهر دو شهید قبل از انقلاب ادامه داد: دکتر شریعتی یک معلم بود اما 2 اردیبهشت ماه (روز معلم) هیچ کس اسمی از دکتر شریعتی نمی آورد کشورهای خارجی به مفاخر ایران غبطه می خورند اما کشور قدر بزرگان خود را نمی داند.

همسر دکتر شریعتی از مردم دیار بیهق که هر ساله بزرگداشت دکتر شریعتی را در مزینان با افتخار برگزار می کنند تشکر کرد و گفت: متاسفانه زادگاه این اندیشمند هیچگونه امکاناتی برای پذیرایی از کسانی که می خواهند با محل تولد این استاد آشنا شوند ندارد زادگاه دکتر شریعتی باید در شان خودش باشد.

نماینده جامعه یاوری فرهنگی نیز با بیان این موضوع که طرح احداث مراکز اموزشی در سرارسر کشور در حال انجام است گفت: 750 واحد آموزشی توسط این جامعه ساخته شده که تا کنون قریب به 650 واحد آن به بهره برداری رسیده است .

حیدری ادامه داد: این جامعه یاوری فرهنگی در تلاش است ضمن قدردانی از خدمات استاد محمد تقی شریعتی  با احداث این مراکز آموزشی یاد آنان را در اذهان زنده نگه دارد.

وی اظهار امیدواری کرد احداث این واحدهای آموزشی در مناطق محروم باعث حذف نیازهای آموزشی دانش اموزان به فضاهای فیزیکی شود .

شایان ذکر است این برای احداث هر یک از این واحدهای آموزشی مبلغ 400 میلیون ریال اعتبار هزینه شده است که مبلغ 100 میلیون ریال آن از محل کمک های مردمی خواهد بود.

منبع: پایگاه خبری و اطلاع رسانی آموزش و پرورش سبزوار

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

سارا شریعتی: به زودی در یکی از دانشگاه های سبزوار سخنرانی می کنم

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما