سبزوار با داشتن 18 کتابخانه عمومی ، درجایگاه دوم خراسان رضوی قرار دارد.


سبزوار- رییس اداره كتابخانه های عمومی سبزوار گفت : سبزوار با برخورداری از 18 كتابخانه عمومی در جایگاه دوم استان خراسان رضوی و پس از مشهد مقدس قرار دارد.

زیبا باغانی روز دو شنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا افزود: از تعداد 18 كتابخانه عمومی شهرستان هشت مورد كتابخانه های عمومی نهادی و 10 مورد كتابخانه های عمومی مشاركتی هستند.

وی در ادامه افزود : تفاوت 'كتابخانه های عمومی نهادی' با 'كتابخانه های عمومی مشاركتی' در این است كه كتابخانه های عمومی نهادی مستقیماً توسط نهادكتابخانه ها تأسیس شده و مدیریت می شوند و كلیه مخارج جاری آنها برعهده نهاد كتابخانه هاست.

وی افزود : در نقطه مقابل كتابخانه های عمومی مشاركتی ، به آن دسته از كتابخانه ها اتلاق می شود كه توسط یك یا چند شخصیت حقیقی یا حقوقی تأسیس شده و با نهاد كتابخانه های عمومی وارد قرار داد می شوند.

باغانی اظهار داشت : در این شرایط نهاد كتابخانه های عمومی تنها به لحاظ تأمین كتاب ها و ارائه نرم افزار كتابخانه ها با كتابخانه های عمومی مشاركتی همكاری می كند و سایر امور این كتابخانه ها نظیر تأمین كتابدار و پرداخت حقوق وی و نیز تهیه تجهیزات و لوازم مربوطه به عهده خود تأسیس كنندگان كتابخانه است.

این مسوول كتابخانه های عمومی نهادی سبزوار را كتابخانه های حاج ملا هادی سبزواری ، شریعتی ، امام زاده شعیب ، امام زاده حسن كوشك ، بیت الهدی مرحوم حاج آقای مقیمی ، ولی عصر داورزن ، شهید مصطفی خمینی روداب و بیهقی ششتمد نام برد.

وی افزود : كتابخانه هایی نظیر مرحوم فرامرز ناوی ، كیاسبزبیهق ، آیت الله فقیه و كتابخانه تخصصی دكتر علوی مقدم و ... از نوع كتابخانه های عمومی مشاركتی این شهرستان هستند.

رییس كتابخانه های عمومی سبزوار همچنین به تعداد كتب موجود در كتابخانه های این شهر اشاره كرد و گفت : در مجموع 180 هزار نسخه كتاب در كتابخانه های سبزوار موجود است كه به لحاظ تعداد كتب موجود نیز سبزوار در استان خراسان رضوی از جایگاه مناسبی برخوردار است.

وی همچنین تعداد اعضای فعال كتابخانه های عمومی شهرستان را 13 هزار نفر عنوان كرد و افزود : قدیمی ترین كتابخانه عمومی سبزوار ، كتابخانه شریعتی است كه در سال 1332 تأسیس شده و تا به امروز به فعالیت خود ادامه می دهد.

این مسوول گفت : در حال حاضر در تمامی كتابخانه های عمومی نهادی سبزوار بخش كودك ، بخش مرجع و بخش اینترنت نیز راه اندازی شده است.

وی افزود : علاوه بر اینها كتابخانه حاج ملاهادی سبزواری مجهز به بخش نابینایان است كه این بخش دارای دو دسته منابع گویا و منابع بریل می باشد.

باغانی همچنین اظهار داشت : بخش نابینایان كتابخانه حاج ملاهادی سبزوار توانسته است به لحاظ خدماتی كه برای روشندلان ارائه می دهد در استان خراسان رضوی مقام اول را كسب كند و در كل كشور از رتبه بالایی برخوردار باشد.

رییس كتابخانه های عمومی سبزوار اظهار داشت : در حال حاضر نیاز به تأسیس كتابخانه مركزی در سبزوار به شدت احساس می شود و درخواست تأسیس این كتابخانه با وسعت مناسب مدتی قبل از نهاد كتابخانه های عمومی شهرستان به فرمانداری ارائه شده و این درخواست از فرمانداری به استانداری ارسال شده است .

وی افزود: تنها مشكلی كه باعث شده هنوز كار احداث كتابخانه مركزی سبزوار به سرانجام نرسد ، بحث كمبود بودجه است.

وی بیان كرد : برای احداث كتابخانه مركزی سبزوار در مساحتی حدود پنج هزارمتر مربع حداقل نیاز به 60 میلیارد ریال هزینه است و از انجایی كه نهاد كتابخانه های عمومی خود هیچ منبع درآمد مستقلی ندارد و تنها به نیم درصد درآمدهای فرهنگی شهرداری وابسته است لذا نمی تواند دراین زمینه اقدام خاصی انجام دهد.

وی گفت : باید منتظر باشیم تا بودجه مورد نظر از طریق فرمانداری و استانداری برای ساخت كتابخانه مركزی سبزوار اختصاص داده شود.

باغانی با اشاره به مشكل كمبود كتابدار در برخی كتابخانه های عمومی شهرستان سبزوار گفت : اختصاص نیروی كتابدار به كتابخانه ها براساس درجه بندی كتابخانه ها ، زیربنا و تعداد اعضای آن ها انجام می گیرد.

وی همچنین اظهار داشت : هم اكنون تمامی كتابخانه های عمومی نهادی سبزوار مجهز به سیستم جستجوی كامپیوتری هستند و دیگر نیازی به استفاده از سیستم قدیمی برگه دان نیست.

وی افزود : همچنین با استفاده از نرم افزار 'پیام مشرق' در حال راه اندازی سیستم جستجوی اینترنتی هستیم كه با راه اندازی این سیستم ، اعضای كتابخانه می توانند حتی از داخل خانه خود كتاب های موجود در كتابخانه را جستجو كنند و پس از انتخاب و سفارش آن ، كتاب خود را از طریق فردی تحت عنوان 'پیك كتاب' ، دریافت كنند.

باغانی همچنین افزود : طرح 'كتاب من' نیز در تعدادی از كتابخانه های عمومی شهرستان سبزوار درحال اجراست و با استقبال مناسبی از جانب مردم مواجه شده است.
منبع : ایرنا

مجله اینترنتی اسرارنامه بدین وسیله هفته کتاب و کتاب خوانی به همه همشهریان عزیز به ویژه کتابداران و سایر  دست اندرکاران کتابخانه های سطح شهرستان صمیمانه تبریک عرض می کند .
ضمناً به اطلاع می رساند ، به مناسبت هفته با اهمیت کتاب وکتاب خوانی مجله اینترنتی اسرارنامه چند گزارش ویژه و مطلب مرتبط با این هفته را تهیه کرده که این مطالب به تدریج در ساعات و روزهای آینده به اطلاع شما گرامیان می رسد.
با ما همراه باشید...

کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
حمایت از فرهنگ مطالعه در سبزوار قطب فرهنگی شمال شرق کشور ضروریست.
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما