آیا 2 آذر سالروز تولد شریعتی با برنامه های مناسبی در زادگاهش سبزوار گرامی داشته می شود؟

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر سبزوار در روزهای اخیر، از دو تصمیم مهم کمیسیون تحت مدیریت خود در حوزه مسائل فرهنگی سبزوار خبر داده است.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، مهدی مقصودی تدوین تقویم فرهنگی سبزوار و نیز موضوع برگزاری بزرگداشت دکتر شریعتی را در این شهر در حالی مطرح کرده است که هریک از این پروژه ها به تنهایی حایز اهمیت فراوانی برای دیار سربداران هستند.

اما یادداشت پیش رو قصد دارد، به مناسبت نزدیک بودن 2 آذر سالروز تولد دکتر علی شریعتی نویسنده و متفکر بزرگ سبزواری ایران در دوران معاصر، روی موضوع بزرگداشت شریعتی و ضرورت برگزاری آن در سبزوار متمرکز شود.
هنگامی که از دکتر علی شریعتی سخن می گوییم، باید به خاطر داشته باشیم که او
نویسنده و متفکری است، که هرچند انتقاداتی بر برخی آثار و نوشته هایش وجود دارد، اما معمولا مورد احترام و پذیرش عموم مردم و بسیاری از بزرگان سیاسی و فرهنگی کشور بوده است.

دامنه شهرت و محبوبیت شریعتی حتی از مرزهای ایران نیز گذشته و در کشورهایی نظیر ترکیه، کشورهای اروپایی حوزه بالکان و کشور مصر نیز می توان رد پای شهرت و محبوبیت او را پیدا کرد.

با این حال وی همواره در ایران از جانب دو گروه افراطی مورد ظلم واقع شده است، یک گروه طرفداران افراطی و دیگری مخالفان تندرو که عمدتاً نیز در مخالفت ها و یا موافقت های اغراق آمیز خود با شریعتی، برخی اهداف و اغراض سیاسی را در سر می پروانیده اند.
با این حال این موضوع باعث نشده است اهل خرد و  انصاف عظمت فکری و علمی شریعتی را با وجود برخی نقاط ضعف، از یاد ببرند و خواستار حذف نام و یاد او در کشور شوند.
شاید مهمترین حجتی که بر ما ثابت می کند، شریعتی از بزرگانی است که هنوز باید روی نقد و بررسی آثار و اندیشه هایش کار کرد و وی را به عنوان یک نویسنده متفکر و معلم انقلابی مورد احترام قرار داد، اظهارات روشنگرانه و منصفانه ای است که مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای سال ها قبل درباره شریعتی بیان داشته و فرموده اند:
به نظر من شريعتي به‌خلاف آنچه كه همگان تصور مي‌كنند، چهره‌اي همچنان مظلوم است و اين به‌دليل طرفداران و مخالفان اوست؛
يعني از شگفتي‌هاي زمان و شايد از شگفتي‌هاي شريعتي اين است كه هم طرفداران و هم مخالفانش نوعي هم‌دستي با هم كرده‌اند تا اين انسان دردمند و پرشور را ناشناخته نگهدارند و اين ظلمي به اوست.
مخالفان او به اشتباهات دكتر شريعتي تمسّك مي‌كنند و اين موجب مي‌شود كه نقاط مثبتي كه در او بود را نبينند. بي‌گمان شريعتي اشتباهاتي داشت و من هرگز ادعا نمي‌كنم كه اين اشتباهات كوچك بود؛ اما ادعا مي‌كنم كه در كنار آنچه ما اشتباهات شريعتي مي‌توانيم نام گذاريم، چهره شريعتي از برجستگي‌ها و زيبايي‌هايي هم برخوردار بود. پس ظلم است اگر به خاطر اشتباهات او برجستگي‌هايش را نبينيم.
(منبع)

آری شریعتی به قول مقام معظم رهبری ، همچنان چهره ای مظلوم است و یکی از جلوه های مظلومیت او را می توان در سالروز وفات یا تولدش درشهر زادگاهش سبزوار مشاهده کرد. چرا که نه تنها معمولا کمترین اقدام خاصی از سوی مسئولان فرهنگی و سیاسی سبزوار برای بزرگداشت این نویسنده و معلم انقلابی انجام نمی شود، بلکه حتی اگر بعضی گروه های مردمی به صورت خودجوش بخواهند وارد میدان شوند و در راستای بزرگداشت و شناخت و بررسی آراء اندیشه های شریعتی برنامه ای برگزار کنند، ممکن است با سنگ اندازی از سوی مسئولان مواجه گردند.

نظیر آنچه در  خرداد 93 در جریان برگزاری نمایشگاه شمع در محل پارک فاطمی سبزوار مشاهده شد که هرچند در نهایت این نمایشگاه برپا شد، اما گفته می شد ، یکی از معاونان وقت فرماندار، بدون هیچ دلیل موجهی تلاش زیادی کارشکنی و ناکام ماندن برگزاری آن نمایشگاه کرده بود!

اینک اما در دوران دولت اعتدال گرای تدبیر و امید با حضور فرمانداری که از سوی همین دولت برای سبزوار معرفی شده است، قرار داریم و از طرفی در شهرداری و شورای شهر نیز چهره های موجهی بر سر کارند که این انتظار را در دل قشر جوان، تحصیل کرده و آگاه سبزواری ایجاد می کند، که دیگر شریعتی مانند گذشته در هاله فراموشی و انکار قرار نگیرد.

در این بین به خصوص سبزواری ها نباید فراموش کنند، که شریعتی همان کسی است که در روزگاری که به دلیل اختناق رژیم ستم شاهی مجبور بود،  کتاب هایش را با نام مستعار منتشر کند، بعضی از فامیل های مستعارش را از نام و صفت های شهر زادگاهش سبزوار اقتباس کرده بود. (منبع1)، (منبع2)

نام های مستعاری نظیر علی سبزواری، علی سبزوار زاده، علی سربداری و ... بر روی جلد بعضی کتاب های دکتر شریعتی نشان می دهد که او علاوه بر اینکه یک متفکر آزاداندیش و دارای دغدغه های والای سیاسی  و اجتماعی بود، در عین حال به عنوان یک سبزواری فرهیخته، هرگز اصالت سربدارای خود را فراموش نکرده و در حالی که می توانست هزاران اسم و فامیل مستعار برای خود انتخاب کند، نام سبزوار را یکی از گزینه های مورد استفاده خود قرار داده است.

اینک باید برای سبزواری ها بسیار جای تأسف باشد اگر همایش های بزرگداشت دکتر شریعتی در دیگر شهرها و نقاط کشور و حتی خارج از کشور برگزار شود، و نظیر آنچه سال 91 در ترکیه انجام شد، ده ها و صدها اندیشمند و پژوهشگر کشورهای اسلامی برای بحث و بررسی پیرامون تفکرات شریعتی گردهم آیند(منبع1) ، (منبع2) ، اما در شهر زادگاهش سبزوار در ایام وفات یا ولادتش هیچ برنامه خاصی اجرا نشود.

این موضوع می تواند، نشان دهنده جدا افتادن سبزواری ها از ریشه های اصیل فرهنگی و تاریخی خود باشد که اگر ادامه پیدا کند روند بسیار خطرناکی است. چرا که جوانان شهر و کشور باعظمتی که در زمینه علوم مختلف بزرگانی نظیر دکتر علی شریعتی، ابوالفضل بیهقی، حکیم سبزواری، محمود دولت آبادی، محقق سبزواری، سیدعبدالاعلی سبزواری و ... دارند، اما کم و بیش آنان را به دست فراموشی و بی اعتنایی می سپارند هیچ تعجبی ندارد اگر به بزرگان فکری ، علمی و ادبی سایر ملل نظیر دکارت و مارکس و انگلس  و کنفوسیوس و فروید و شکسپیر و ... روی آورند.

اینک در حالی که کمتر از دو هفته دیگر تا فرارسیدن 2 آذر هشتاد و یکمین سالروز تولد دکتر علی شریعتی باقی مانده است، مردم سبزوار به ویژه قشر جوان و تحصیل کرده این شهر می خواهند ببینند احمد برادران فرماندار دولت اعتدالگرای روحانی، دکتر محمدعلی طالبی چهره شناخته شده سیاسی و اجتماعی سبزوار که مدتی است سکان شهرداری را به دست گرفته، جلال تعصبی رئیس شورای شهرستان که همواره شخصیتی فرهیخته و جوان پسند از خود به نمایش گذاشته، کاظم کرامت رئیس شورای شهر که از شخصیتی فرهنگی و هنری برخوردار است و دیگر مسئولان و دست اندرکاران امور فرهنگی دیار سربداران نظیر محبوبه طبسی اولین بانوی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسعود پسندیده عضو جوان و پرانرژی شورای شهر، مهدی مقصودی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر، اسدالله نورنهنگ نایب رئیس شوراو چهره های جوان دیگری نظیر حسن زارعی، محمدرضا قلعه نوی و ... چه برنامه برای مناسبت مهم پیش رو دارند؟

به خصوص امسال که حداقل دو تن از  اعضای شورای شهر آقایان مهدی مقصودی و مسعود پسندیده در روزها و ماه های گذشته رسما وعده برگزاری مراسم بزرگداشت شریعتی را مطرح کرده اند و سایرین نیز اگرچه وعده ای در این زمینه نداده باشند، اما یقینا به واسطه انتظار مردم، این مهم خود به خود جزء وظایفشان قرار گرفته است.

بنابراین آیا مدیران اجرایی دولت تدبیر و امید و نیز نمایندگان برخاسته از رأی اعتماد مردم سبزوار در شورای شهر و شهردار منتخب شوراییان امسال این جرأت، درایت و همت را خواهند داشت تا در سالروز تولد نویسنده و متفکر انقلابی دیار سربداران برنامه درخور شأنی برای تجلیل از مقم وی برگزار نمایند و به خواسته بخش زیادی از مردم و جوانان سبزواری پاسخ مناسبی بدهند؟

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:


طرحی برای بزرگداشت دکتر شریعتی در زادگاهش سبزوار

نظرت را بنویس
comments

سبزواری

دکتر شریعتی هیچ گونه اشتباهی در اثارش نداشته و انانی که می گویند ایشان اشتباه داشته به خاطر .... خودشان است ما سبزواریها از این همشهری فرهیخته و بلند نظر حمایت میکنیم و نخواهیم گذاشت مظلوم واقع شود

سبزواری دیگر

پس شما یکی از همون طرفداران دو آتیشه ای هستید که به فرموده رهبری با تعصب های بی جاتون روی شریعتی باعث مظلوم واقع شدنش شدید. همین حرف که با این اطمینان می گید دکتر شریعتی هیچ گونه اشتباهی در اثارش نداشته بزرگترین اشتباه و ظلم امثال شما درباره شریعتیه .اونی که هیچ اشتباهی نداره خداست و کتاب خداست.اگه ادعا کنید شریعتی بی اشتباه و بی اشکال بوده یعنی دارید به مقام خدایی می رسونیدش که همین حساسیتا رو روش بیشتر میکنه
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما