سبزوار، اولین شهر الگوی اجتماعی در ایران است

مدیرکل دفتر توسعه مشارکت های مردمی و سازمان های مردم نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر در جلسه ای در استان کرمان از سبزوار به عنوان اولین شهر الگوی اجتماعی یاد کرده است.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، این اظهارات مثبت سیدحسن موسوی چلک درباره سبزوار در حالی ابراز شده است که شهرستان سبزوار مدتی است از جنبه های مختلف مورد توجه مسئولان کشوری قرار گرفته است و مثلا همین اواخر در زمینه سکونت گاه های غیررسمی به عنوان شهر پایلوت ایران انتخاب شد تا برنامه های کاهش معضلات حاشیه نشینی در سبزوار به اجرا در بیاید و در راستای همین موضوع پای نماینده دفتر اسکان بشر سازمان ملل متحد نیز به سبزوار باز شد.(منبع) و یا چندی قبل که نام سبزوار در ردیف ده شهر پاک و سبز ایران مطرح شد (منبع1)، (منبع2) یا در مسابقات ورزشی آتش نشانان در تهران سبزوار در ردیف 10 کلان شهر کشور دسته بندی شد (منبع) و ...

سبزوار البته برای دریافت چنین توجهاتی و حتی برای بیشتر از آن، شایستگی ها و همچنین نیازمندی های لازم را دارد. اما در مورد اخیر که یک مقام کشوری سبزوار را شهر الگوی اجتماعی معرفی کرده است، سئوالات زیادی را به ذهن مخاطبان متبادر می نماید.

زیرا از طرفی این سخن را نمی توان یک تعریف و تمجید تبلیغاتی درباره یک شهر، از سوی مسئولان محلی و یا ملی در مقابل مردم همان شهر دانست. چرا که نه مکان عنوان این اظهارات سبزوار بوده است و نه مسئول عنوان کننده ربطی به سبزوار داشته است. بنابراین این اظهارات اخیر سیدحسن موسوی چیلک از جهات مختلف کنجکاوی برانگیز و نیازمند توضیح و تشریح بیشتر است.

اما متأسفانه درمتن خبری که در خبرگزاری موج منتشر شده، توضیحی بیشتر از این ارائه نشده است. اما از آنجایی که واژه «الگو» یک عبارت دارای بار معنایی مثبت است، می توان حدس زد این اظهارات مدیرکل دفتر توسعه مشارکت های مردمی و سازمان مردم نهاد مبارزه با مواد مخدر کشور درباره سبزوار اظهاراتی مثبت بوده است.

این مطلب در خبرگزاری موج به شرح زیر منتشر شده است:

سبزوار، اولين شهر الگوي اجتماعي است

خلق شادي در جامعه، برنامه ريزي رسانه ملي، تغيير رويه شهرداري از خدمات شهري به سمت خدمات اجتماعي و مطالبه گري راه هايي براي تقويت حوزه سلامت اجتماعي است.
به گزارش خبرگزاري موج، سيدحسن موسوي چلک مديرکل دفتر توسعه مشارکت‌هاي مردمي و سازمان‌هاي مردم‌نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر در نشستي با مسوولان بهزيستي و NGOهاي استان کرمان با بيان اينکه متاسفانه در دهه اخير سرريز در حوزه اجتماعي مشهودتر شده است، گفت: اگر براي آسيب‌هاي اجتماعي موجود تدابيري انديشه نشود با مشکلات جدي روبرو خواهيم شد.
مديرکل دفتر توسعه مشارکت‌هاي مردمي و سازمان‌هاي مردم‌نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر، افزود: بحران سالمندي، مشکلات خانوادگي، تغيير نقش‌هاي افراد در دنياي امروز، جابجايي ارزش‌ها و بسياري از مسائل ديگر اجتماعي موجب شده تا در کلان‌کشورها براي ورود به مسائل اجتماعي هراس داشته باشيم و عدم مطالبه‌گري در حوزه اجتماعي موجب شده تا سازمان‌هاي اجتماعي سازمان پرسش‌گري نباشند.
وي ريزش آسيب‌هاي اجتماعي به سمت کودکان را نگراني امروز کشور در بحث مسائل اجتماعي برشمرد و گفت: عدم تسلط بر فضاي مجازي و جذابيت‌هاي اين فضا موجب شده است تا کودکان و زنان ما دچار تهديد جدي در مسائل جنسي شوند؛ لذا يکي از راه‌هاي مبارزه با آسيب‌هاي اجتماعي خلق شادي در جامعه است.
موسوي‌چلک برنامه‌ريزي رسانه ملي در مواجهه با رسانه‌هاي بيگانه را يکي ديگر از راه‌هاي مقابله با مشکلات اجتماعي برشمرد و عنوان کرد: تغيير رويه ارائه خدمات شهرداري از خدمات شهري به سمت خدمات اجتماعي راهي ديگر براي تقويت حوزه سلامت اجتماعي است که بايد هزينه صرف کرد و با استفاده از تمام ظرفيت‌ها و حضور مردم به سمت سلامت اجتماعي پيش رفت.
مديرکل دفتر توسعه مشارکت‌هاي مردمي و سازمان‌هاي مردم‌نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر با تأکيد بر تمرکز بر مسووليت‌هاي اجتماعي و مطالبه‌گري براي کاهش آسيب‌ها، در پايان يادآور شد: سبزوار اولين شهر الگوي اجتماعي است؛ لذا با وجود شهري اجتماعي، شهروندي سالم، مسووليت‌پذير و مطالبه‌گر خواهيم داشت و در نهايت حقوق اجتماعي در جامعه نهادينه خواهد شد.

منبع: خبرگزاری موج

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما