سبزوار در فاز دوم پروژه انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی ایران

 انتقال آب خزر به فلات مرکزی سال آینده هم در فاز مطالعاتی می‌ماند
خبرگزاری تسنیم: مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: اعتبار طرح انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی کماکان در سال آینده هم اعتباری مطالعاتی خواهد بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اجرای پروژه انتقال آب خزر و خلیج فارس به استانهای مرکزی و جنوبی کشور با هدف تأمین آب شرب و صنعتی حاشیه فلات مرکزی، توسعه صنایع و معادن، رشد اشتغال، توسعه کشاورزی و صنعت با استفاده از پساب های حاصل از اجرای طرح و تعادل بخشی به سفره های زیر زمینی آب که در برنامه دولت دهم قرار داشت، در دولت یازدهم در حال پیگیری است.

طرح انتقال آب خزر به فلات مرکزی ایران به سالهای پیش از انقلاب باز می گردد. این طرح که در گذشته به صورت احداث کانال قابل کشتیرانی آب از خزر تا خلیج فارس پیگیری می شد بعدها به صورت کانالی بن بست از خزر تا مناطق مرکزی ایران تغییر استراتژی داد. این هدف نیز با گذر زمان دستخوش تغییر شد و در نهایت انتقال آب با استفاده از خطوط لوله در برنامه قرار گرفت.

مطالعات این پروژه ملی در سالهای پس از پیروزی انقلاب، در دولت های مختلف به اجرا در نیامد تا اینکه فروردین ماه سال گذشته کلنگ اجرای آن در ساری بر زمین زده شد.
اجرای این پروژه ملی که نیازمند 30 هزار میلیارد ریال اعتبار مالی در فاز اول بوده، عملا در گروی تأمین اعتبار باقی ماند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه بودجه سنواتی کشور در سال 92، برای این طرح به اندازه ادامه مطالعات اعتبار مالی تعیین کردند و بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق عملا اجرای این پروژه تا پایان مطالعات منتفی است.

زمان مورد نیاز برای تکمیل مطالعات طرح انتقال آب خزر به استانهای مرکزی 3 سال تعیین شده، اما به گفته معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو این پروژه از مجموعه طرح هایی است که با توجه به اتمام مطالعات پایه، امکان اجرای همزمان با تکمیل مطالعات را دارد.

علیرضا دائمی – معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو - در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم در این خصوص اظهار داشت: قطعا یکی از راهکارهای تأمین آب شرب و صنعت استفاده از آب های غیرمتعارف است که در همین راستا درحال حاضر 4 طرح انتقال آب در دست مطالعه و اجرا داریم.

دائمی با بیان اینکه مطالعات پروژه انتقال آب از خزر به فلات مرکزی در حال تکمیل است، تصریح کرد: این پروژه از مجموعه طرح هایی است که با توجه به اتمام مطالعات پایه امکان اجرای همزمان با تکمیل مطالعات را دارد.

طبق مطالعاتی که تاکنون انجام شده قرار است طرح انتقال آب شیرین شده خزر به مناطق مرکزی ایران در دو فاز اجرا شود که اولین پروژه از ساری شروع شده و آب دریای خزر با استفاده از خطوط لوله به شهرهای سمنان، قم، کاشان و اصفهان منتقل می شود. سبزوار، بیرجند، خراسان جنوبی و یزد از دیگر مناطقی هستند که در فاز دوم این پروژه ملی، آب مصرفی مورد نیازشان تامین می شود.



محمدرضا رضازاده –مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران - در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در خصوص آخرین وضعیت مطالعات پروژه انتقال آب خزر به مناطق مرکزی ایران اظهار داشت: اعتبار طرح انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی کماکان در سال آینده هم اعتباری مطالعاتی خواهد بود.

وی افزود: مطالعات قطعا باید در سال آینده نیز ادامه داشته باشد اما برای اجرا، آنچه در تنظیم لایحه بودجه آمده، بحثی که اعتبار اجرایی برای طرح انتقال آب خزر به فلات مرکزی به ما بدهند به صورت جدی مطرح نشده است.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران خاطرنشان کرد: اگر اعتبار اجرایی بدهند، می توانیم اجرای بخش هایی از طرح را که تاکنون مطالعاتش تکمیل شده آغاز کنیم.
مشاور وزیر نیرو در پاسخ به اینکه "چه بازه زمانی نیاز است تا مطالعات این پروژه ملی تکمیل شود، گفت: بخش قابل توجهی از مطالعات این طرح باقی مانده و قطعا سال آینده هم باید مطالعات را ادامه دهیم.

منبع: خبرگزاری تسنیم

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی ایران و ساخت دو دریاچه مصنوعی

نظرت را بنویس
comments

حسن نوری

سلام خسته نباشید این طرح با کمترین هزینه عملیه من یه پیمانکار عمرانی هستم با تحصیلات دانشگاهی و رتبه 2 کنکور تحصیلات تکمیلیnمن با یه برنامه ریزی دقیق و یه طرح اقتصادی جهت تامین بودجه این طرح می تونم این طرح رو نهایتا ظرف 5 سال تکمیل کنم. فقط دولت تاسیسات و زیر ساخت هاشو همراهی کنه حله!بحث اختلاف سطح هم براحتی حل میشه! ارتفاعات البرز هم مشکلی پیش نمیاره، چون ما میخایم فقط اندازه یه ناو کانتینر بر داخلشو سوراخ کنیم. برا بقیش هم فکر دارم.likeland.pershianblog.ir
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما