در صورت ادامه تخریب جنگل های تاغ، آسمان سبزوار دیگر صاف نخواهد بود!

مشهد/ واحد مرکزی خبر/ اجتماعی
.محیط زیست سبزوار نیازمند حفظ تاغ زارها

با توجه به آب و هوای خشک و نیمه خشک خراسان رضوی معدود جنگل های موجود در این استان با پوشش گیاهی ویژه این مناطق اهمیت زیادی دارد و یکی از این عرصه ها، جنگل های تاغ منطقه ای سبزوار است که جزو بزرگ ترین عرصه های جنگلی استان بوده اما چندیست روند تخریب جنگل های حارث آباد در جنوب سبزوارشدت گرفته است و با ادامه روند تخریب شاید تا چند سال دیگر اثری از آن باقی نماند. این منطقه،زیستگاه حدود 12 گونه خزنده است که با توجه به روند تخریبی ، امید اندکی به آینده حیات آن ها وجود دارد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی در مورد اهمیت و مزایای درخت تاغ میگوید: با توجه به مقاومت حیرت آور تاغ در برابر نامساعدترین شرایط بوم شناختی مانند خشکسالی و هجوم آفات می توان تاغ را در شرایط آب و هوایی به شدت کویری برای بازسازی و احیا زمین به کار گرفت، چرا که تاغ با ایجاد شبکه وسیعی از سیستم ریشه ای قادر است علاوه بر جلوگیری از فرسایش و حرکت شن های روان، رطوبت مورد نیاز خود را از خاک جذب کند و به حیات خود ادامه دهد.
حسن تقوایی معتقد است تاغ نه تنها مهارکننده خشک ترین و شدیدترین کویرهاست، بلکه قادر است به عنوان جنگل های دست کاشت برای مردم منطقه بستر تولید فراهم کند و همانند جنگل های گرمسیری و بارانی شمال، می تواند پاسخگوی نیازهای چوبی استان باشد.
وی می گوید : به علاوه سرشاخه های تاغ یکی از علوفه های مورد علاقه شتر است و از این رو بستر بسیار مناسبی برای توسعه پرورش شتر فراهم می کند.
همچنین در فصل زمستان شاخه، برگ و بذر تاغ می تواند یکی از منابع اصلی تأمین کننده غذای گوسفندان باشد.
جنگل های طبیعی تاغ در حاشیه منطقه بیابانی شهرستان سبزوار، در گذشته هر بیننده ای را به شگفتی و تحسین وا می داشت اما امروز کویر در حال پیشروی و جنگل های تاغ به سرعت در حال نابودی است.
مدیرکل اداره منابع طبیعی خراسان رضوی کمبود اعتبارات را به عنوان مهمترین مشکل در احیای تاغزارها بیان می کند.

امیر حسین برآهویی کارشناس محیط زیست معتقد است دلیل روند تخریب جنگل های تاغ، تاخت و تاز انسان در عرصه طبیعت است که به طور مستقیم و غیرمستقیم، جنگل های تاغ را طی سال ها مورد بهره برداری ویرانگرانه خود قرار می دهد.
وی می گوید: دست اندازی مداوم و بی وقفه به تاغ زارهای دست کاشت، در دهه های اخیر، با افزایش مکانیزاسیون کشاورزی رشدی چند برابر پیدا کرده است و رشد و توسعه جوامع روستایی و شهری نیز باعث روند رو به رشد نابودی تاغ زارها بوده است.
خانم رامون کارشناس محیط زیست هم می گوید: نابودی تاغزارها چنان شتابی گرفته که با ادامه این روند، در چند سال آینده دیگر اثری ازدرختان تاغ باقی نمی ماند و این در حالی است که تاکنون هیچ اقدام جدی و موثر، برای جلوگیری ازنابودی این سرمایه ملی انجام نشده است.
وی چرای همیشگی دام در میان درختان و قطع درختان توسط مردم برای مصارف گوناگون به خصوص تهیه زغال را از عوامل موثر و مهم در تخریب این جنگل ها می داند.
خانم رامون ممانعت از قطع درختان و جلوگیری از ورود دام به داخل این منطقه جنگلی را بهترین راه برای جلوگیری از تخریب جنگل های تاغ اعلام می کند.
اکثر کارشناسان محیط زیست معتقدند خشکسالی های اخیر و بی توجهی مسئولان ، در روند نابودی جنگل های منطقه حارث آباد بی تأثیر نیست، اما مدیرکل منابع طبیعی استان معتقد است به دلیل وسعت زیاد و بحرانی بودن شرایط منطقه و خشکسالی های گذشته های دور و خسارات ناشی از توفان های ماسه به مناطق مسکونی و تأسیسات زیربنایی امروز شاهد این اتفاقات هستیم .
محمدحسین آهار رئیس اداره بیابان زدایی و تثبیت شن استان خراسان رضوی هم مشکل اصلی وضعیت کنونی را کمبود اعتبارات می داند و می گوید انجام امور ملی نیاز به اعتبارات کلان ملی دارد.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سبزوارهم میگوید: تاغزارهای سبزوار در معرض نابودی قرار گرفته است.
رئیس اداره منابع طبیعی سبزوار با اشاره به اینکه سبزوار بیش از 485 هزار هکتار بیابان دارد، می گوید: بیش از 71 هزار هکتار از این مناطق در کانون‌های بحران قرار دارد.
آخوندی می افزاید: در سال‌های اخیر میزان اعتبارات کاهش یافته و منابع کمی برای حفظ و مدیریت تاغزارهای شهرستان اختصاص یافته است.
وی با بیان اینکه نبود اعتبارات بخشی از مشکلات در حوزه حفظ تاغزارهای سبزوار است، می گوید: در سال‌های اخیر شاهد حرکت ریزگردها به سمت این شهرستان بوده‌ایم واگر روند آسیب رسیدن به تاغ‌زارهای سبزوار همچنان ادامه یابد شاهد حرکت بیشتر ریزگردها خواهیم بود و در سال‌های آینده آسمان سبزوار دیگر صاف نیست.
خراسان رضوی با داشتن بیش از 350 هزار هکتار جنگل طبیعی و بیابانی با پوشش های گیاهی مختلف بستر مناسبی برای رشد و توسعه کشاورزی، صنعت و خدمات فراهم کرده است. به همین سبب حفظ و حراست از این میراث گران بهای عرصه های ملی باید مورد توجه جدی مسئولان شهری و منطقه ای باشد تا با حفظ این منابع ارزشمند و جلوگیری از واقعه تلخ نابودی ثروت ملی زمینه های توسعه پایدار فراهم شود.

منبع: واحد مرکزی خبر

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

تاغزارهای سبزوار و تجربه تلخ نابودی یک ثروت ملی

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما