لزوم انسجام و خلاقیت مدیران در امور فرهنگی خطه سربداران

 چندی است شاهد رونق گرفتن فعالیت های فرهنگی در شهر سبزوار هستیم.
برگزاری برنامه های متعددی برای تجلیل از مشاهیر افتخارآفرین سبزوار نظیر نکوداشت ملی استاد حمید سبزواری در 17 مهر 91 و مراسم بزرگداشت ابوالفضل بیهقی در 30مهرماه همین سال ، ساخت و نصب المان های فرهنگی در سطح شهر نظیر المان کوزه ، زعفران ، انقلاب ، شهید فهمیده ، تندیس دکتر شریعتی ، سردیس استاد سبزواری و ... ، تصمیم برای احداث موزه های متعدد نظیر موزه شهدا در محل منزل سردار شهید فرومندی وموزه استاد حمید سبزواری در محل منزل پدری وی ، صدور مجوز نشریات محلی نظیر "ندای کویر" و ...همه زمینه های گوناگونی است که نهادهای مختلف فرهنگی و گروه های مردمی در سبزوار در مدت یک سال گذشته نسبت به انجام آنها تمایل نشان داه اند.
وجود این حجم گسترده و متنوع از فعالیت های فرهنگی در خطه سربداران به عنوان شهری کهن با تاریخ چندهزارساله فرهنگی و تمدنی بسیار ضروریست.
اما نحوه اجرای این فعالیت ها در حال حاضر کمی آشفته و بدون نظم و انسجام مناسب به نظر می رسد.
چنین است که مشاهده می کنیم که هریک از نهادهای سطح شهر به صورت پراکنده اقدام به برگزاری یک مراسم فرهنگی می کنند ، که هرچند به خودی خود فعالیتی مثبت است ، اما سئوالات زیادی را در ذهن به وجود می آورد.
به عنوان مثال اینکه اداره فرهنگی ورزشی شهرداری سبزوار به عنوان یک نهاد تازه تأسیس اقدام به برگزاری مراسم بزرگداشت بیهقی ، بزرگداشت حافظ و تعدادی دیگر از مشاهیر و مفاخر ملی سبزوار وکشور می کند امری پسندیده است ، اما در عین حال این سئوال را در ذهن بر می انگیزد که چرا باید جای متولیان اصلی امور فرهنگی شهر در اجرای چنین برنامه هایی خالی باشد؟ یا حضوری کم رنگ و حاشیه ای داشته باشند؟
به طور نمونه چرا باید هیچ نشانی از حضور و حمایت اداره میراث فرهنگی شهرستان از مراسم بزرگداشت ابوالفضل بیهقی نباشد؟ حال آنکه شخصیتی چون او و کتاب تاریخ ارزشمندی که با خامه توانمند خود تألیف کرده است ، یکی از مهمترین مشاهیر و میراث فرهنگی و معنوی ایران اسلامی درعرصه ادبیات و تاریخ محسوب می شوند. لذا حضور پررنگ اداره میراث فرهنگی شهرستان و حتی استان و کشور در چنین برنامه هایی ضروری به نظر می رسد.و جای خالی آن به شدت احساس می شود.

همچنین اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با اینکه اکثراً به عنوان یکی از حامیان این گونه برنامه ها حضور داشته است ، اما از این اداره به عنوان متولی اصلی امور فرهنگی و هنری در شهرستان ، انتظار می رود ، در آیین های فرهنگی نقش خود را به صورت پیشگام و پیشرو سایر نهادها ایفا نماید و خود شروع کننده و سازمان دهنده برگزاری این گونه مراسم باشد.

نهادهای دیگری نظیر دانشگاه های متعدد سبزوار که امروز این شهر را در کنار مراکز استانی نظیر مشهد ، بیرجند و کرمان به قطب فرهنگی و دانشگاهی شرق کشور تبدیل کرده اند ، و اصولاً قدرت برگزاری انواع و اقسام برنامه های فرهنگی در سطح ملی را دارند ، نیز به نظر می رسد تا کنون در این زمینه عملکرد مطلوبی از خود به نمایش نگذاشته اند.
البته دانشگاه حکیم سبزواری(تربیت معلم سابق) از گذشته تا امروز حرکت های خوب و قابل تقدیری در این زمینه انجام داده است. به عنوان مثال برگزاری کنگره ملی بزرگداشت حکیم حاج ملاهادی سبزواری ، نکوداشت ملی استاد حمید سبزواری ، کنگره ملی بزرگداشت سید عبدالاعلی سبزواری در سال های گذشته گذشته که البته همه این موارد با همکاری نهادها و ارگان ها و مقامات مسئول شهرستان از جمله امام جمعه معزز ، فرماندار محترم و ... انجام شده است ، همه قسمت هایی از خدمات فرهنگی ارزشمند این دانشگاه برای دارالمومنین سبزوار است.
اما با توجه به اینکه هنوز حجم بسیار زیادی از میراث و ارزش های فرهنگی و معنوی و شخصیت های برجسته ملی و فراملی در منطقه غرب خراسان رضوی وجود دارند که تا کنون هیچ توجهی به آنها نشده و در واقع مانند گنیجنه های بکر و دست نخورده ای از افتخارات مردم سبزوار باقی مانده اند ، یقیناً دانشگاه ها ، دانشکده ها ، مراکز علمی و آموزشی سبزوار از جمله دانشگاه حکیم سبزواری ، آزاداسلامی ، علوم پزشکی ، پیام نور و ... که احتمالاً سالانه توان جذب مبالغ چشمگیری از بودجه های فرهنگی را دارند ، باید ورود جدی تر و حرفه ای تری به عرصه مسائل فرهنگی سبزوار داشته باشند.
ادارات ، ارگان ها و نهادهای مردمی و دولتی دیگری نظیر اداره اوقاف و امور خیریه ، اداره تبلیغات اسلامی ، شورای اسلامی شهر ، فرهنگسراهای موجود در سطح شهرستان و ... نیز هر یک دراین زمینه وظایف غیرقابل انکاری دارند.

البته دراینجا بیان یک نکته ضروری است که در موقعیت کنونی ، هرگز نباید به بهانه مشارکت جمعی همه نهادها و ایجاد حرکت منسجم برای انجام فعالیت های فرهنگی در سبزوار ، فعالیت های نوپای فعلی را که توسط برخی نهادها نظیر اداره فرهنگی ورزشی شهرداری آغاز شده است ، متوقف کرد.
چرا که تا ایجاد نظم و انسجام و اعمال مدیریت صحیح بر حرکت های فرهنگی شهرستان ، جایز نیست ، فرصت همین حرکت های پراکنده اما موثر و ابتکاری را نیز از دست بدهیم.
منظور از ارائه چنین بحث هایی این است که بگوییم : وضعیت کنونی تنها برای شروع مطلوب است و هرگز نباید به همین شکل ادامه یابد. افکار عمومی مردم خطه سربداران یقیناً از کلیه مسئولین شهرستان به ویژه مسئولین محترم فرهنگی که اغلب افرادی متعهد ، فرهنگ دوست و پویا هستند ، این انتظار را دارند که با اشراف کامل بر مناسبت های مهم فرهنگی و تاریخی این شهر ، به تدوین برنامه ای جامع و کارآمد در طول سال بپردازند و درموقع مناسب با آمادگی کامل به سراغ هریک از این مناسبت ها بروند.

پیشنهادات :

چه نیکوست از این پس رویدادهای مهمی نظیر بزرگداشت ابوالفضل بیهقی (آبان ماه) ، سالروز ظهور نهضت ملی مذهبی سربداران (ماه مبارک شعبان در تقویم قمری)، درگذشت دکتر علی شریعتی در خرداد و یا سالروز ولادت وی در آذرماه هرسال ، مناسبت های دیگری نظیر ولادت یا وفات شخصیت هایی چون حکیم حاج ملاهادی سبزواری ، ملاحسین واعظ کاشفی (پدرروضه خوانی مذهبی در جهان اسلام) ابوالحسن زید بیهقی معروف به ابن فُندُق ، عطاملک جوینی ، هلالی جغتایی و ... و حتی شخصیت های معاصر نظیر استاد دکتر علوی مقدم ، دکتر بسکی ، استاد حمید سبزواری ، استادماستیانی و ... دریادها و خاطره ها بماند و در حد بضاعت مالی و با خلاقیت ها وپویایی هایی که قاعدتاً مدیران فرهنگی هر شهرستان باید از آن برخوردار باشند ، چنین مناسبت هایی پاس داشته شوند.و البته همه این پاسداشت ها لزوماً نباید بسیار پرخرج و سنگین باشند.

بدین ترتیب این دقیقاً یکی از همان عرصه هایی است که مدیران فرهنگی و سیاسی شهرستان های منطقه باید خلاقیت و تدبیر خود را در چاره هنرمندانه امور به نمایش بگذارند.

در این بین به ویژه بسیار ضروریست که دو اداره محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی که اصل فلسفه وجودیشان پرداختن به همین گونه امور فرهنگی و میراثی در یک شهر است ، حضور و نقش های پررنگ تری را نسبت به گذشته در عرصه فرهنگی غرب خراسان رضوی ایفا کنند.

نویسنده : ایمان
منبع : سبزوارپیام

کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید
مسئولین پاسخگو باشند / در شناخت و معرفی فرهنگ و تاریخ سبزوار کوتاهی شده است.
نظرت را بنویس
comments

رحیمی

اداره اوقاف با نذورات بی شمار مردم سر و کار دارد.در همین ایام محرم می بینید که چه قدر موقوفه در شهر سبزوار هست که به اداره اوقاف سپرده شده اند تا کارها ی مناسب انجام شود. هرچند موقوفات براساس نظر افراد است و نمی توان در آن دخل و تصرفی خارج از مووضوع نذر واقفان انجام داد اما اداه اوقاف می تواند میان مردم فرهنگ سازی کند که الآن اگر خواستند در جهت ثواب چیزی را وقف کنند وقف چه کاری بکنند. مثلاً در سبزوارکلی موقوفه شخصی یا سپرده شده به اداره اوقاف داریم که همه باید در ایام دهه محرم به مردم خرج و نذری بدهند. به طوری که واقاً بعضی جاها اسراف می شود و از نیاز عمومی مردم بیشتر است.اما یک وقت ه ای دیگری از مناسبت های مذهبی درسال هیچ خبری از نذری و خرج دادن نیست. اگر مردم توجیه شوند که مثلاً نذری دادن شب تولد یا شهادت مثلاً امام هادی (ع) که ا خیرا یک خواننده رپ ایرانی به ایشان توهین کرده است هم همان ثواب نذری دادن در ماه محرم را دارد اینطور یدر در تمام ایام مذهبی سال نذری ها و موقوفات مردم در میان مردم به صورت متعادل مصرف می شود. تازه فکر کنم اداره اوقاف خیی وضعش از این خراب تر است چون کلاً درمورد بعضی موقوفات هیچ کاری انجام نمی دهد. مثلاً خانه حمید سبزواری که موقوفه بود در نتیجه عملکرد ضعیف این اداره توسط سبزواری پس گرفته شد و رسانه ها خبرش را نوشتند

س.س

این بحث چه ربطی به اداره اوقاف داره؟

بزرگ نیا

کارآمدی یا ناکارآمدی یک اداره خیلی هم ربطی به بومی بودن یا نبودن مدیران آن ندارد. بعضی از همین ادارات که خودتان در متن اشاره کردید ، رئسای کاملاً بومی دارند مثل .................................. اما در عمل مدیران ناکارآمد ، بی خلاقیت و بی همتی هستند. به نظر من تأکید زیاد روی عامل بومی بودن مدیران متنتان را احساسی می کند. در حالی که در مورد این اداراتی که شما فرمودید واقعاً باید یک نگاه خاص وجود داشته باشد و مدیرانی خاص انتخاب شوند.چون اداراتی نظیر میراث فرهنگی با هویت مردم یک منطقه سرو کار دارد ، فرهنگ وارشاد اسلامی با فرهنگ مردم اداره اوقاف با موقوفات دینی و شرعی ودر کل باورهای مذهبی مردم سروکار دارد از همین رو باید مدیرانی واقعاً با تجربه و متعهد برای آن انتخاب شوند.که این مدیر می تواند بومی باشدو می تواند غیربومی باشد.

عالی جناب

تا وقتی افرادی مثل آقای متین فر در اداره میراث فرهنگی سبزوار باشند چه انتظاری دارید؟ هنوزیادمان نرفته آن ماجرای مضحک چشمه آبفشان چندهزارساله ای را که ادعا کردند در داورزن کشف شده اما بعداً معلوم شد لوله ترکیده آب بوده!!!!!!!!!! بعد از آن موضوع قرار بود آقای متین فر از سبزوار تبعید شوند اما نمی دانم چه شد که هنوز آقای متین فر در اداره میراث فرهنگی سبزوار است و هیچ کاری هم نمی کند. کلی کار می شود در سبزوار و شهرستان های منطقه انجام داد ولی اصلاً کسی عین خیالش نیست. این همه اثر باستانی و تاریخی که ما داریم در هیچجا نیست ولی اداره میراث فرهنگی چه کار کرده؟ اگر کاری هست که انجام شده باشه بگید ماهم بدانیم.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما