تأکید محمود برآبادی بر داشتن کتابخانه های خانگی برای افزایش فرهنگ مطالعه

خبرگزاري آريا-سومين جشنواره کتابخانه هاي خانگي و مجتمع هاي مسکوني، همزمان با هفته کتاب يعني 24 آبان تا اول آذر با هدف ترويج فرهنگ کتاب و کتابخواني و به صورت سراسري برگزار مي شود.
به گزارش خبرگزاري آريا، محمود برآبادي، نايب رئيس انجمن کودک و نوجوان در نشست خبري سومين جشنواره کتابخانه‌هاي خانگي که امروز (دهم آبان ماه) برگزار شد، با اشاره به اهداف برگزاري اين جشنواره، گفت: ترويج فرهنگ کتاب و کتابخواني مهم ترين هدف ماست. قصد اين است که کتاب خوانده و دست به دست شود و چه چيز بهتر از اينکه هر کس در خانه، روستا يا مجتمعي که زندگي مي کند، کتابخانه کوچکي داشته باشد و به دوستان و آشنايان خود کتاب امانت دهد. با اين کار به ترويج فرهنگ کتاب و کتابخواني کمک مي‌کند.
به گفته اين نويسنده کودک و نوجوان، تنها داشتن قفسه کتاب کافي نيست، بلکه چينش کتاب ها و انجام فعاليت هاي فرهنگي در کنار امانت دادن کتاب نيز از اهميت خاصي برخوردار است. براي مثال هستند کساني که در کنار داشتن يک کتابخانه خانگي، به برگزاري جلسات نقد و بررسي فيلم، کتاب، شب شعر و ... مي پردازند و يک محفل ادبي کوچک پيرامون کتابخانه خود ترتيب مي دهند. مجموعه اين فعاليت ها براي ما مهم است و در داوري هيات داوران تاثير مي گذارد.
برآبادي به نمونه هاي خوب دوره‌هاي پيشين اشاره و بيان کرد: ما به خياط خانه مي رفتيم که تعدادي از خانم‌ها کتابخانه‌اي تشکيل داده بودند، کتاب مي‌خواندند، کتاب امانت مي‌دادند و اين ابتکار در يک محيط کارگري براي ما بسيار جالب بود. يا راننده تاکسي اي که در خودروي خود کتاب گذاشته بود تا مسافران علاقه مند از زماني که در ترافيک تهران مي گذرانند، به بهترين نحو بهره ببرند.
نايب رئيس انجمن نويسندگان کودک و نوجوان يکي از نکات مثبت جشنواره کتابخانه هاي خانگي را توجه به کتاب به عنوان يک کالاي فرهنگي و تاثير آن بر سرنوشت افراد کتابخوان دانست.
او برگزاري اين جشنواره را نيازمند حمايت هاي دولتي برشمرد و گفت: انجمن نويسندگان کودک و نوجوان به عنوان يک نهاد صنفي نمي تواند هزينه هاي مالي برگزاري چنين جشنواره اي را تامين کند. خوب است سازمان هاي دولتي حامي انجمن در برگزاري جشنواره هاي اين چنين باشند.
برآبادي در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر مبني بر اينکه دور نخست جشنواره سال 81، دور دوم آن سال 86 و سومين دوره سال 93 برگزار مي شود؛ علت اين وقفه طولاني چه بوده؟ گفت: جشنواره کتابخانه هاي خانگي از نوع جشنواره هايي نيست که بخواهد هر سال برگزار شود زيرا تغييراتي که در مخاطبان ما پيش مي آيد، آنقدر اساسي نيست. براي مثال کتابخانه داري که امسال شرکت کرده، اگر سال آينده هم در جشنواره شرکت کند، در فهرست کتاب ها و شيوه امانت دادن آنها تغيير چنداني اتفاق نيفتاده است. از سوي ديگر ما براي برگزاري اين جشنواره، نيازمند حمايت دولتي هستيم. بنابراين به نظر مي رسد بهترين حالت براي برگزاري جشنواره کتابخانه هاي خانگي اين است که جشنواره در قالب دو سالانه برگزار شود.

منبع: خبرگزاری آریا

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما