بازتاب اندیشه های دکتر شریعتی در ترکیه / شریعتی چهره ای فرا ملی


نام و خاطره دکتر علی شریعتی با انتشار ویژه نامه ای اختصاصی در کشور ترکیه پاس داشته شد.
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه ، تعدادی از وبسایت های خبری و فرهنگی اخیراً اعلام کردند به دلیل اثرگذاری ومحبوبیت  شخصیت و اندیشه های شریعتی در میان جوانان کشور ترکیه ، اخیراً یکی از نشریات فکری و فرهنگی این کشور یکی از شماره های خود را به طور کامل در 268 صفحه و با جمع آوری مقالات و نوشته هایی از تعداد زیادی از نویسندگان ترکیه ای ، ایرانی و اروپایی ، به موضوع شریعتی و حیات فکری وی ، اختصاص داده است.
نظر به اینکه دکتر شریعتی یک متفکر اسلامی بود و با وجود برخی نقدها که بر اندیشه های او وارد است در مجموع یک روشنفکر دینی اثرگذار در جامعه ایرانی محسوب می شود ، انتشار ویژه نامه ای حول محور اندیشه  های وی در کشور ترکیه ، که رهبران آن سعی دارند گرایشات لایئک را در میان مردم رواج دهند ، می تواند حرکت فرهنگی مثبتی در مسیر معرفی بیشتر اندیشه های دینی در میان مردم ترکیه باشد.
خصوصاً اینکه روی جلد این نشریه یک عکس با حجاب اسلامی از خانم پوران شریعت رضوی همسر دکتر علی شریعتی منتشر شده است که درکشوری که اکثر رسانه های آن در سالهای اخیر تلاش بی وقفه ای برای بیگانه کردن مردم با ارزش های دینی و ترویج فرهنگ بی بندو باری اروپایی انجام داده اند ، انتشار این عکس محجبه از خانواده یک شخصیت محبوب ایرانی نیز می تواند تأثیرات فرهنگی خاص خود را در میان جوانان ترکیه ای به جای بگذارد.
انتشار این نشریه همچنین نشان می دهد اندیشه های شریعتی بازتابی فراملی دارند و لذا بایداو را شخصیتی فراملی دانست و فارغ از مسائل ودغدغه های مقطعی سیاسی ، درشناخت شریعتی و بزرگداشت او کوشید.
از نکات دیگری که در این نشریه خودنمایی می کند ، انتشار مطالبی در مورد شریعتی از دو شخصیت شناخته شده و جنجالی ایران در سالهای اخیر است. عبدالکریم سروش و هاشم آغاجری دو فردنام برده هستند که در یکی ، دو دهه اخیر در رسانه های ایران حاشیه های زیادی همراه با نام این دو شخصیت وجود داشته است.
با این حال مسلم است که هیچ یک از  این موارد نمی تواند دلیل بر تأیید یا رد کامل مطالب  منتشر شده در یک ویژه نامه باشد. خصوصاً اینکه افرادی نظیر عبدالکریم سروش  و هاشم آغاجری هرچند در ایران بسیار درمرکز توجهات بوده اند ، اما ممکن است در کشور ترکیه تنها به عنوان نویسندگان یا صاحب نظرانی درحوزه تفکرات دینی و اجتماعی محسوب شوند.
انتشار ویژه نامه دکتر شریعتی در کشور ترکیه و زبان ترکی در حالی است که در همه سالهای گذشته در داخل ایران متأسفانه شخصیت و اندیشه های دکتر شریعتی از جانب نهادهای قدرتمند فرهنگی کشور مهجور واقع شده و علی رغم وجود وحضور گسترده اندیشه های شریعتی در میان قشر جوان و تحصیل کرده ، از جانب مسئولان فرهنگی کشور و حتی شهرزادگاهش سبزوار اقدام درست و اصولی مناسبی در خصوص بزرگداشت شریعتی و البته نقد منصفانه و معتدلانه آثار او به عمل نیامده است.
به هرحال قول معروف در مورد شریعتی این است که دوستان و دشمنان او با افراط وتفریط هایی که در حمایت از شریعتی یا مخالفت با او انجام داده ا ند هردو سهم بزرگی در مهجور باقی ماندن شخصیت این مرد بزررگ در ایران داشته اند.
اینک اما با توجه به اینکه هیچ جریانی نمی  تواند جلو بسط و گسترش یک اندیشه ماندگار را بگیرد و شاهد آن هستیم که در همه این سالها مطالعه آثار شریعتی و بحث در مورد آنها نه تنها در ایران کمرنگ نشد بلکه در کشورهای غیرفارسی زبان منطقه نیز اندیشه های او در حال مطرح و فراگیر شدن است ، لذا به جاست که با یک اقدام فرهنگی مناسب در ایران اسلامی آثار واندیشه های شریعتی موردبازشناسی دقیق قرار گیرد ، قسمت های صحیح و ناصحیح اندیشه های شریعتی بدون غرض ورزی های رایج شناخته شود و در اختیار جوانان کشور قرار گیرد. تا بدین ترتیب نهایت استفاده مطلوب و منطقی از شخصیت و اندیشه های این بزرگ مرد زاده کویر مزینان فراهم آید.
اینک در اینجا به  انتشار خبر کامل برخی رسانه های کشور در مورد انتشار ویژه نامه اختصاصی دکتر شریعتی با زبان ترکی در ترکیه می پردازیم :

با انتشار ویژنامه ای در 268 صفحه؛
بزرگداشت نام و خاطره دکتر علی شریعتی در ترکیه

بیلگه آداملار (= حکیمان) نام نشریه ای فکری فرهنگی است که هرسه ماه یکبار در ترکیه منتشر می شود.

به گزارش پایگاه تحلیلی – خبری ایران بالکان (ایربا) شماره سی ام این نشریه در دهمین سال انتشارآن (اگوست 2012) ویژه نامه ای است در 268 صفحه که به بررسی حیات فکری دکتر علی شریعتی اندیشمند مسلمان ایرانی اختصاص یافته است. این شماره از نشریه با بهره گرفتن از آثار نویسندگان ترکیه ای، اروپایی و ایرانی، شریعتی و اندیشه هایش را از همه زوایا مورد کنکاش و مداقه قرار داده است.

با این که شریعتی از همان سال های شروع انقلاب، در میان مردم و روشنفکران ترک تاثیرگذار بوده و تقریبا تمام آثارش به ترکی استانبولی ترجمه و منتشر شده است، اما ویژه نامه "بیلگه آداملار" در نوع خود کم نظیر ارزیابی می شود. مجموعه ای از پژوهش های مرتبط با شخصیت فکری شریعتی در این شماره از نشریه، کنار هم قرار داده شده است، به نحوی که به نظر می رسد شریعتی پژوهان ترک و حتی ایرانی در مطالعات خود گریزی از مراجعه به این شماره از نشریه را نداشته باشند.

ترک ها به رغم برخوردهای احساسی با شریعتی در سال های گذشته، اینک به خوانش انتقادی افکار و ایده های وی رو آورده اند. آن ها درعین احترام زایدالوصفی که برای شریعتی قائلند و همواره از او به بزرگی یاد می کنند، با برپایی مجالس بزرگداشت، سمینارها و همایش های گوناگون در پی رمز گشایی از اندیشه های والای او که مبتنی بر عرفان و آزادی و برابری بود می پردازند.

روی جلد ویژه نامه "بیلگه آداملار" مُزی�'ن به تصاویری از علی شریعتی، پوران شریعت رضوی (همسر وی) و حسین نازلی آیدین بوده که مدیر انتشارات فجر در آنکارا است؛ ناشری که مسئولیت انتشار مجموعه آثار شریعتی به ترکی استانبولی را دارد.

بزرگداشت نام و خاطره دکتر علی شریعتی در ترکیه

عدنان اینانچ صاحب و سردبیر نشریه در سرمقاله خود، بازخوانی انتقادی اندیشه های شریعتی را از الزامات جامعه مسلمان امروز ترکیه می داند و پرداختن به شریعتی را نوعی وفاداری به انسانیت عنوان کرده است. او می گوید "وفا، صرفا نام محله ای در استانبول نیست، این واژه در وفاداری به آنان که جانشان را در راه عقیده خود فدا کردند نیز عینیت می یابد ..."

به گزارش ایربا فهرست نویسندگان و نام مقاله آن ها به شرح زیر است:

آتاسوی مفتی اوغلو/ شریعتی؛ چریک عرصه فرهنگ

عایشه گل سلی/ شریعتی؛ روشنایی وام گرفته شده از پنجره همسایه

سوسن شریعتی/ در میانه نارسیسیزم و الیناسیون (نگاهی به تز بازگشت به خویش)

گفتگویی صمیمانه با پوران شریعت رضوی همسر دکتر شریعتی

امید آکتاش/ علی شریعتی و مارکسیسم

ناتان کومبز/ شریعتی در برزخ اندیشه های اسلامی و مارکسیستی

بلنت شاهین اردگر/ قبل و بعد انقلاب و شریعتی

گفتگو با هاشم آغاجری درباره شریعتی

دلاور دمیرداغ/ تراژدی مدنیت؛ فانون و شریعتی

چارلز تریپ/ سید قطب و علی شریعتی؛ اقتدار سوبژکتیویته

عدنان اینانچ/ پیشقراولانی که قرآن سرمشق آن ها بود؛ ادای دینی به شریعتی

کرشاد آتالار/ کارکرد شریعتی در جهان مدرن

ارطغرل جسور/ شریعتی جامعه شناسی مسلمان در برابر ارتجاع و غربگرایی

داوید زیدان/ شریعتی، بنیادگرایی مسلمان، ایدئولوگی مارکسیست و عارفی صوفی مسلک

مصطفی تکین/ تحلیلی بر جامعه شناسی اسلامی

محسوم آی تپه/ شریعتی مرد عمل

پرن بیرسایگیلی/ شریعتی و لنین؛ چه باید کرد؟

فرهاد چیفتچی/ علی شریعتی و دگراندیشان

ارواند آبراهامیان/ چپ اسلامی از رادیکالیسم تا لیبرالیسم

محمد قریب جسور/ دو تصور و یک حساسیت؛ اشارات فی الطریق و مذهب علیه مذهب

عاصف بهادر/ راسیونالیسم و ایمان در تولستوی و شریعتی

سمرا ترکمن یلماز/ علی شریعتی بمثابه سیره نویس

یوسف یاووز یلماز/ در انحرافاتی که شریعتی با کنفرانس "استحمار" بدان ها توجه داد

عبدالکریم سروش/ فربه تر از ایدئولوژی

یلدیز رمضان اوغلو/ زبان شریعتی مملو از نشانه ها

حسن پستاجی/ احیای دوباره محرکه های اسلام مدیون جامعه شناسی شریعتی است

بلنت سونمز/ تجدید بنای اندیشه اسلامی؛ محمد اقبال و علی شریعتی

اسماعیل سبحان داغ/ علی شریعتی و معادله من – عمل

روفی تریاقی/ جهان اسلامی یا اسلام جهانی؟

فاطمه گل بهار ماگات/ زن از نگاه شریعتی

محمد مهدی جعفری/ فعالیت اصلاحی از سید جمال الدین تا دکتر شریعتی

حسین حاتمی/ مرحوم علی شریعتی

حسنی یاغمور/ قرائت درست شریعتی

بنیامین دوغرو ار/ تصور شریعتی از عشق

گفتگویی با حسین نازلی آیدین مدیر انتشارات فجر درباره ترجمه آثار شریعتی به ترکی

وحدالدین اینجه/ مرد وجدان

مشتهر کاراکایا/ پیام مجنونی درمانده به دکتر شریعتی

عمر نویان/ گفتگویی با علی شریعتی درباره استادان و مطالعاتش

اوغور جومااوغلو/ نامه ای به علی شریعتی

اسرا اوزلوک/ گاهشمار زندگی شریعتی

 منبع : ایربا

کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
آخرین روزهای خرداد و غربتی همه ساله (به مناسبت سالروز درگذشت دکتر شریعتی)

نظرت را بنویس
comments

فاطمه معماری

سلام خدمت دوستان گرامی من به عنوان هوارارشریعتی که نه به عنوان شخصی که کتابهای ایشون رو خوندم میگم در کتاب های دکترنه تنها نکته انحرافی ندیدم بلکه درمن باعث شناخت اسلام ونزدیکی به خدا شده حالا اگه یه سری از ادم ها میگن ایشون منحرف بودن از کج فهمی خووشون وعدم درک درست کتاباشونه وهمچنین با فحش ها وتوهین هایی که میکنن بی منطقی وبی دیتی خودشوتو نشون میدند مگرجز اینه خدا گفته با ملایمت واستدلال با کفار حرف بزنید .من توصیه میکنم قبل ازتعصب های اتشینتون که ازجهل شما ناشی میشه فکرکنید این حرف هارونمیزنید ..

علی مزینانی

باسلام اسراری های عزیز خدا قوت ودست مریزاد پرداختن به نظرات موهومی که همانند این شهروند محترم که البته بعید به نظرمی رسد که ایشان اصلاسبزواری باشد چون یک سبزواری اصیل این گونه بی ادبانه به کسی نمی تازد .سبزواری درتاریخ شیعه ودرمبارزات حق طلبانه سربداری است که سرمی دهد اما به تملق سخن نمی گوید سر می دهد اما زیر بارستم زندگی نمی کند سرمی دهد اما ... متاسفانه گاه افرادی از مرحوم شریعتی انتقادمی کنند وای کاش انتقاد ! که خود را دانای کل می دانند درصورتی که حتی کلمه ای ازاوندیده ونخوانده اند وتنها چون فرومایگانی براوستم روا داشته و اورا ضددین وضد مذهب خوانده اند اینان نیز همین را یادگرفته اند وافسوس کسی دین ستیز خوانده می شود که فاطمه فاطمه است وعلی حقیقتی برگونه اساطیر وحسین وارث آدم را نوشت وآنگاه با شهر شهادت خداحافظی کرد ومظلومانه درغربت به خاک سپرده شد. اسراری های عزیز ،مگر نبود که به مقتدای شریعتی تهمت زدند که ازدین خارج شده واورادرکربلا کشتند ! مگرنبود همان افرادی که علی (ع) را درمسجد به شهادت رساندند گفتند :مگرعلی هم نماز می خوانده ! او امیر مومنان که وصی به حق ویار وهمراه پیامبر بود بیست وپنج سال خانه نشین شد و درمدت خلافت کوتاهش همانها که درجنگهای مختلف درکنارش شمشیرمی زدند درمقابلش ایستادند وبررویش شمشیر کشیدند. وبه راستی اگر شریعتی چنین مورد هجوم این افراد قرار نگیرد من مزینانی به ایمانش شک می کردم .پس باید چنین افرادی باشند تا مظلوم از ظالم تشخیص داده شود ومارا رها کنید دراین رنج بی حساب...

شریعتی = .....

فرض که هرچه اینجانب گفتم بی حساب بود. خوب جوابم را می دادید تا با افاضات حضرات عالی روشن شده و با نور آن دکتر دین ستیز قلابی و .............به راه راست هدایت گردم.

حسين آزاد

سلام ممنون ميشوم كه اگر مطالب توهيني ايشان را براي بنده ارسال كنيد! كه اگر مطلبي بود به ان بپردازم با تشكر

شریعتی = .......

چرا جرأت نکردید و نظرات بعدی مرا نمایش ندادید؟ کم آوردید نه؟

شریعتی = ....

اینقدر شریعتی را بزرگ نکنید. معروف است که او یک ملعون به اسلام و دین خدا بوده. سرتان را زیر برف کرده اید و فقط به خاطر اینکه شریعتی همشهریتان است ، چشمانتان را روی همه رذایل فکری و عقیدتی او می بندید و فقط سعی می کنید از او اسطوره سازی کنید!!! خجالت آوراست واقعاً.فقط چون همشهریتان است. در مورد شریعتی این نظرات را من اولین بار مطرح نمی کنم خیلی ها در مورد او همین نظر را دارند. رفته اید نمی دانم چه جوری و کجا گشته اید و یک سایت ناشناخته مثل (ایربا) را یافته اید و از آن این مطالب را در آورده اید که شریعتی چهره فراملی است چون در ترکیه یک نشریه در مورد او زده اند !!! جالب اینجاست که خودتان هم فهمیده اید هاشم آغاجری و عبدالکریم سروش که دو ام الفساد دوره فعلی ما هستند از نویسندگان آن مجله بوده اند. اما به جای اینکه قبول کنید چاپ آن ویژه نامه یک اقدام سیاسی بوده ، سعی کرده اید ماست مالی کنید. خدا هدایتتان کند و اگر هدایت شدنی نیستید ، از روی زمین برتان دارد. شما خیلی خطرناکید با این باندی که راه انداخته اید و رسانه ای که در دست گرفته اید خدا به داد ما سبزواری ها برسد که قرار است شما فرهنگ سازان این شهر باشید.

ehsan

واقعاً باید مسوولان ما کمی از این ترک ها یاد بگیرند. واقعاً تأسف آوره که توی کشور خودمون شریعتی اینقدر در مهجوریته ولی توی کشورهای دیگه براش مجلات چند صد صفحه ای منتشر می کنن. ما ایرانی ها هیچ وقت مثل دوره فعلی نسبت به بزرگانمون ناسپاس نبودیم!!!
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما