آشنایی با حسین ترابی مستندساز برجسته ایران و فرزند شایسته سبزوار

حسین ترابی یکی از فرزندان هنرمند و فرهیخته دیار سربداران در عرصه هنر سینما و تلویزیون است که متأسفانه علی رغم برجستگی های خاص حرفه ای تا کنون چنان که باید و شاید در میان عموم سبزواری ها و رسانه های این شهر شناخته نشده است.
اما مجله اینترنتی اسرارنامه، به پیروی از رسالت فرهنگی و هنری خود این بار قصد دارد با کمک قلم شیوا و سرشار از مهر دیگر همشهری فرهیخته مان آقای حسین خسروجردی به شناسایی و شناساندن حسین ترابی بپردازد.
خسروجردی که پیش از این یادداشت های متعددی را برای اسرارنامه ارسال کرده است، معمولا اهل هنر و فرهنگ را از جایگاهی دارای قداست و احترام خاص می نگرد، این بار نیز با همان نگه سرشار از لطافت و سخاوت به حسین ترابی نگریسته و این هنرمند فرهیخته را به شکل زیر معرفی کرده است:

حسین خسروجردی:

حسین ترابی مردی از انتهایِ ِ مژگان ِ ستاره ای به نام هنر 

به چهره اش که می نگرم مهر و نقش ِ تابانی ست که انگار از فراز ِ ابدیت ، از متن ِ نور و قُداس ِ هنر که عطف به مرجع ِ عشق است ، به ما می نگرد . تا ما ، دمساز لحظه ای شویم که اوِ از طریق هنرِ فیلم سازی ، قوانین اخلاقی ِ درونش را به معنا و فهم می کشاند و سپس به قضاوت و داوریِ ما می گذارد . باشد که وجودِ پاک و مُنزه و آسمانی ِ او بار دیگر ، در بارگاهِ منوّرهُنر ، نقش ِ مقصود را اعلام نماید و به گوش ما برساند . که گفت : عاشق شو ارنه روزی کار جهان سر آید /  ناخوانده نقش ِ مقصود ، از کارگاهِ هستی
 حسین ترابی متولد سوم ِ مهرماهِ سال ِ 1315در صحرای نورآباد کوهمش در شهرستان سبزوار است و دارای دو فرزند می باشد .
ایشان فارغ التحصیل سینما ، تلویزیون و رادیو از دانشکدۀ هنرهای ِ دراماتیک و فوق لیسانس مدیریت امور فرهنگی از دانشگاه فارابی هستند .

وی فعالیتِ فیلم سازی خود را از سال 1349- در مرکزسینمایی وزارت ِ فرهنگ و هنر با ساخت ِ فیلم ِ کوتاهی به نام «مجلس سرچشمه» آغاز کرد . و سپس این گارگردان و مستند ساز وفیلمنامه نویس ِ برجستۀ ایرانی ، فیلم های خود را بدین شرح ساخت و تولید نمود :

1349- مجلس ، سرچشمه  علامت سوال – قصۀ مادر بزرگ  1349 – الا کلنگ ( برندۀ جایزۀ اول جشنوارۀ سپاس ) علامت سوال – مشهد ( برندۀجایزۀ اول جشنوارۀ سپاس )  1350 – گلاب قمصر1354 –به امید دیدار ( گروه کارگردانی ) 1355 – پیام بر1355 – فردوسی و مردم  1358 - عینک1358 – زندگی دکتر مصدق 1358 – بازرگان از نخست وزیری تا استعفا فیلم های بلند سینمایی : 1351 – رضا هفت خط ( کارگردان ) 1358 – برای آزادی ( کارگردان ) 1365 – روزهای انتظار ( نویسنده - مشاور فرهنگی ) 1366 – ردِ پایی بر شن ( نویسنده )  1379 – مریم مقدس ( حمل و نقل ) 1387 – طاووس های بی پر( مجری طرح ) در مسیر پیدایش فیلم های حسین ترابی می توان از فیلم مستند برای آزادی نام بُرد که روایت زنده ای از انقلاب اسلامی ایران به دست داده اند .

آنگونه که از متن ِ نوشته ای راجع به این فیلم بر می آید ، این فیلم 35 میلیمتری ، رنگی ، 116 دقیقه ای است که سال تولید آن در سالهای 1357 و 1358 اتفاق افتاده .فیلم برداران ِ آن ، فریدون ِ ری پور – کریم دوایی – علی صادقی – و حسین رفیعی هستند که این فیلم را کلید زده اند . موسیقی آن را ، شیدا قرمچه داغی ساخته است که همۀ آنها ، رَه یافتی به سامان ِ عظیم انقلاب سترگ مردم ایران است.

 خوشبختانه اخیراٌ در مسیرِ جویش و پویش ِ فیلم و نقد ِ سینما در شهرمان ، افرادِ زُبده و گرانقدری ظهور کرده اند که بی گمان می توانند همچون آقای فرهاد ترابی به سینمای ارزشی و شناخت آن به همشهریان ِ خود ، بسی موثر و نقش آفرین باشند و سلیقه و ذوق ِ آنها را بالا ببرند .در چنین مقامی است که می شود به آسمان ِ زیبای ِ دل و نیروی ِ شگفتِ هنر واقف شد و از آن بهره ای سالم و سازنده گرفت که امیدواریم چنین باشد.

حسین خسروجردی آبان 1393 - مشهد
 

لازم به ذکر است حسین ترابی هنرمند پیشکسوت سبزواری در تهران سکونت دارد و امید می رود دست اندرکاران فرهنگی و هنری دیار سربداران نسبت به قدرشناسی از این هنرمند همشهری اقدامات لازم را به عمل آورند.

گفتنی است نام و معرفی نامه کوتاهی از حسین ترابی در فهرست هنرمندان سبزوار که توسط مجله اینترنتی اسرارنامه تهیه می شود، درج شده است.برای مشاهده این فهرست هم اکنون روی پیوند زیر کلیک کنید:

فهرست هنرمندان سبزوار بزرگ

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

محمد اکبری، یک پدیده درتئاتر سبزوار

نظرت را بنویس
comments

حسين پورحسن

باسلام و خسته نباشيد من چون خودم خراساني هستم خيلي علاقمند فيلم هاي ايشان هستم ايا ميشود فيلم مشهد ايشان را الخصوص بدست آوردباتشكرات بليغه

حمید معماری

بسیار عالی، لطفا اگر آدرس یا شماره ای از ایشان دارید برای من ارسال نمائید.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما