«معماری و معماران سبزوار» افتخار کتاب برگزیده سال خراسان رضوی را به سبزوار آورد

کتاب «معماری و معماران سبزوار» که کمتر از یک سال قبل با کوشش حمید معماری یکی از پژوهشگران فرهیخته سبزواری توسط انتشارات فیروزی در این شهرستان منتشر شد، در روزهای اخیر توانست افتخار کتاب برگزیده امسال خراسان رضوی را برای دیار سربداران کسب کند.

معماری و معماران سبزوار اثر فاخری است که مجله اینترنتی اسرارنامه از همان ابتدای انتشار این کتاب از آن به عنوان مرجعی برای شناخت هنر معماری سنتی در نواحی داخلی فلات ایران یاد کرده بود.(منبع)

دامنه اثربخشی کتاب مذکور حتی تا آنجا پیش رفت که گفته می شود چاپ آن در امر تأسیس شهرداری منطقه 3 سبزوار ویژه بافت تاریخی این شهر نیز ، موثر بوده است.(منبع)

اما در چند روز اخیر انتخاب کتاب معماری و معماران سبزوار به عنوان کتاب برگزیده سال خراسان رضوی اتفاق خوشایند دیگری بود تا حمید معماری را که اولین کتاب منتشر شده اش با چنین موفقیتی مواجه شده است، در مسیر فعالیت های پژوهشی و فرهنگی بیش از پیش ترغیب نماید.

هرچند به نظر می رسد، «معماری و معماران سبزوار» چنان که باید از سوی مسئولان سبزواری مورد حمایت و توجه قرار نگرفته است ، اما دیده شدن این کتاب در سطح گسترده تر استانی و تجلیل از آن نشانه خوبی است تا پی ببریم مسئولان دیار سربداران به ویژه در حوزه امور فرهنگی، تا چه اندازه اولویت ها را در نظر می گیرند و ارزش ها و افتخارات را می شناسند و پاس داشته و به فرهیختگانی که آثار ارزشمندی پدید می آورن،  بها می دهند؟

در ادامه متن خبر برگزیده شدن کتاب معماری و معماران سبزوار در سال جاری را به نقل از خبرگزاری ایرنا منتشر می کنیم:

برگزیدگان یازدهمین دوره انتخاب کتاب سال خراسان رضوی با حضور معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و استاندار خراسان رضوی جمعه شب همزمان با مراسم گشایش شانزدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب ناشران ایران در مشهد مورد تجلیل قرار گرفتند.

معاون فرهنگی مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در این خصوص گفت: فراخوان یازدهمین دور انتخاب کتاب سال خراسان رضوی همزمان با 'روز قلم' در تیر ماه منتشر شد و ناشران می توانستند با ارسال یک نسخه از کتابهای منتشره خود که حداقل واجد یکی از شرایط انتخاب سال باشد در یازدهمین دوره انتخاب کتاب سال شرکت کنند.

'حسین مسگرانی' افزود: کتابهایی مورد پذیرش دبیرخانه قرار گرفتتن که توسط ناشران استان خراسان رضوی به عنوان چاپ نخست و در دوره زمانی سال 92 تا پایان خرداد 93 به چاپ رسیده بود.

وی گفت: امسال در بخش سیاستگذاری و برنامه ریزی جشنواره با تشکیل اتاق فکر از نظرات همه کارشناسان از جمله نویسندگان، ناشران مطبوعات و ساید دست اندرکاران این عرصه استفاده شد.

معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: در مجموع 1284 اثر به دبیرخانه جشنواره رسید که پس از سه مرحله داوری آثار منتخب در بخشهای دینی، ادبیات، کلیات و علوم اجتماعی، علوم تربیتی و روانشناسی، کودک و نوجوان، هنر و ترجمه مشخص شد.

وی ادامه داد: یازدهمین دوره انتخاب کتاب سال خراسان رضوی امسال در بخش ویژه شامل شعار سال، دفاع مقدس، فرهنگ خراسان و عفاف و حجاب نیز برگزیدگانی داشته است.

در این مراسم از کتابهای 'پیوند اعضا و مرگ مغزی در آینه فقه' نوشته محسن مرتضوی، 'پرتوی از مکتب عاشورا' به نویسندگی محمدحسن حائری، 'تفسیر آیات متشابه و مورد اختلاف' نوشته حسین صابر، 'کودک و طبیعت' از عبدالحسین وهاب زاده و آرش حسینیان، 'شمشیر و جغرافیا' نوشته محمدکاظم کاظمی و محمدمهدی نورآبادی تقدیر شد.

دیگر برگزیدگان کتاب سال خراسان رضوی نیز به شرح زیر اعلام و تقدیر شدند: 'شام برفی' به نویسندگی محمدمحمودی نورآبادی، 'فرهنگ خرد در شاهنامه' نوشته بهروز طالبی و محمدرضا راشد محصل، 'فلسفه ذهن' ترجمه علی اکبر ضیایی، 'مجالس المومنین' به تصحیح گروهی ابراهیم ابرکوه، منصور ستایش، محمدرضا محمدیان، محمد علیدوست و محمدحسن خزائی، 'تاریخ معاصر مشهد' نوشته یوسف متولی حقیقی، 'دوره 14 جلدی تاریخ ایران' کار جواد نعمتی، 'معماری و معماران سبزوار' نوشته حمید معماری، 'سبک زندگی' به نویسندگی محمد دشتی نیشابوری، 'شناخت تابران' کار مشترک رجبعلی و مجید نباف خانگی، محمد بختیاری شهری، محمود طغرایی و بهزاد نعمتی، 'نام آوران توس' نوشته سیدمهدی سیدی و محمدجعفر یاحقی.

همچنین در این مراسم از 'سیدجواد رسولی' مدیر مسوول انتشارات آهنگ قلم، 'جواد استوار' مدیر مسوول انتشارات استوار، 'عابد قدسی' مدیر مسوول انتشارات سپیده باوران و 'فریده سلطانی' مدیر مسوول انتشارات طنین قلم به عنوان ناشران برتر خراسان رضوی تقدیر شد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

 

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

کتاب موثری که به تأسس منطقه 3 شهرداری سبزوار منجر شد

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما