دکتر حسن دلبری: سبزوار بدون هیچ تعصب و تزیدی پایتخت نثر فارسی است

عضو هیئت علمی دانشگاه حکیم سبزواری و استاد ادبیات فارسی این دانشگاه گفت: اگر یک شهر در ایران بخواهد بدون هیچ تعصب و تزیدی به نام پایتخت نثر فارسی شناخته شود، کجا بهتر از سبزوار خواهد بود؟

دکتر حسن دلبری که پنجشنبه شب گذشته در همایش بزرگداشت ابوالفضل بیهقی در تالار کاشفی سبزوار به عنوان مجری مراسم حضور داشت، با اشاره به بزرگان فراوانی که سبزوار در حوزه نثر فارسی تقدیم تاریخ ادبیات ایران کرده است گفت: وجود افرادی نظیر  علی بن زید بیهقی که مقبره اش در ششتمد واقع شده است، خواجه ابوالفضل بیهقی که در روستای حارث آباد متولد شده، خواجه نظام الملک توسی که در نزل آباد سبزوار دیده به جهان گشوده ، ملاحسین واعظ کاشفی، حاج ملاهادی سبزواری، دکتر شریعتی، محمود دولت آبادی و ... نشان دهنده ظرفیت بالای سبزوار در حوزه ادبیات و به خصوص نثر فارسی است و بنابراین به قول ابوالفضل بیهقی «بدون هیچ تعصب و تزیدی» می توان این شهر را پایتخت نثر ایران دانست.

وی در ادامه گلایه کرد و گفت: ابوالفضل بیهقی نه تنها در کشور مورد غفلت قرار گرفته و روزی در تقویم به نام او ثبت نشده است، بلکه در خود زادگاهش نیز به دست فراموشی سپرده شده است.

این شاعر سبزواری افزود: در حال حاضر واقعا جای یک تندیس، یک خیابان یا مکان عمومی در سبزوار به نام برای ابوالفضل بیهقی خالی است.

وی در ادامه غزل زیبایی را قرائت کرد که در لابه لای آن اشاره هایی به داستان غمناک حسنک وزیر در تاریخ بیهقی شده بود، و با تشویق حضار روبه رو شد. این غزل هرچند از سروده های خود دکتر دلبری است و در وبلاگ اشعارش نیز ثبت شده است (منبع)، اما وی هنگام خواندن این غزل تنها گفت، این شعر متعلق به یکی از شاعران سبزواری است و نام خود را به عنوان سراینده آن مطرح نکرد:

دردی برای همیشه

همیشه در گذر آهوان پلنگی هست

کنار کاسه ی خوش مشربان شرنگی هست

 

برای آن که کمی بلبلی کند گنجشک

همیشه در ته شهر فریب ،رنگی هست

 

برای سلسله ی شاعران آزادی

کمی هوای رهایی ته سرنگی هست

 

سرِ زبان زمین قرص خواب شد خورشید

همیشه بر لب شب قصه ی قشنگی هست

 

به شکل دست گدایی ست برگ های چنار

کنار نام بزرگان همیشه ننگی هست

 

درشت حک شده بر سر در معابد شرق

که زیر سایه ی زیتون همیشه جنگی هست

 

درست بر اثر نامه های میمندی

همیشه فتنه ی بوسهل چشم تنگی هست

 

بلی به رغم نشابوریان که می گریند
همیشه سیمی و رندی و مشت سنگی هست

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

ثبت اول آبان به عنوان روز ملی بیهقی را از سه وزیر مطالبه کرده ام

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما