پژوهشگر تاریخ و ادبیات ایران:

ابوالفضل بیهقی از اولین مورخان ایرانی است که تاریخ خود را به زبان فارسی نوشته است

یک پژوهشگر تاریخ و ادبیات ایران و مصحح کتاب تاریخ بیهقی: گفت هرچند تاریخ بیهقی هم ارزش تاریخی دارد و هم ارزش ادبی اما عموماً آشنایی ما با این کتاب بیشتر به جنبه های ادبی آن معطوف شده است که اهمیت بسیار زیادی در میان متون نثر فارسی دارد.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، مهدی سیدی که شامگاه پنجشنبه اول آبان درهمایش بزرگداشت خواجه ابوالفضل بیهقی در تالار کاشفی سبزوار سخن می گفت، افزود: بیهقی جزء اولین تاریخ نویسان ایرانی است که تاریخ خود را به زبان فارسی نوشته و در این مسیر روشی نوین و مستقل از سبک تاریخ نویسان عربی را به کار برده است.

وی ادامه داد، بخش هایی که از تاریخ بیهقی برجای مانده هرچند در اصل پیرامون توضیح چند سال سلطنت مسعود غزنوی است، اما ابوالفضل بیهقی به همین بهانه مهمترین مسائل تاریخی و اجتماعی دوران خود و حتی چند قرن قبل از خود را با استناد به منابع معتبر نقل کرده است.

وی در پایان یکی از متون کتاب تاریخ بیهقی را قرائت کرد که درباره حرم مطهر امام رضا نوشته شده بود و از طریق آن می توان به قدیمی ترین موقوفات آستان قدس رضوی و برخی تغییر و تحولاتی پی برد که بنای حرم در آن دوران تجربه کرده است.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

ابوالفضل بیهقی از پرآوازه ترین مشاهیر خراسان و پدر نثر فارسی است

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما