در آستانه اول آبان روز بزرگداشت ابوالفضل بیهقی

برای اولین بار در کشور «زنگ بیهقی» در یکی از مدارس سبزوار نواخته شد

در آستانه فرارسیدن یک آبان روزی که علاقه مندان عرصه فرهنگ و تاریخ ایران اصرار دارند به  عنوان روز ملی بیهقی پدر نثر فارسی در تقویم کشور ثبت شود، با اقدام خلاقانه کمیسیون فرهنگی شورای شهر و اداره فرهنگی و ورزشی شهرداری سبزوار، برای اولین بار در کشور «زنگ بیهقی» در یکی از مدارس شهر زادگاهش سبزوار پایتخت نثر ایران نواخته شد.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، این گونه اقدامات هرچند بسیار کم هزینه هستند و احتمالا اجرای آن ها آسان است، اما می توانند تأثیرشگرفی بر ذهن جامعه به ویژه مخاطبان کودک و نوجوان برجای بگذارند.

یکی از تأسف هایی که عمیقاً در حوزه فرهنگ و هنر شهر سبزوار وجود دارد، این است که هرچند این شهر گنجینه ای پربار از بزرگان فرهنگی و شخصیت های علمی و ادبی است اما کودکان و نوجوانان سبزواری معمولا در محیط مدارس خود با پیشینه غنی فرهنگی و تاریخی شهرشان آشنا نمی شوند و در بستری از بی هویتی فرهنگی که در نتیجه ضعف عملکرد مدیران آموزش و پرورش شهرستان (در طول سال های طولانی) اتفاق افتاده است، کودکان و نوجوانان سبزواری تنها کتاب ها و محتواهای خنثی درسی و آموزشی را فرامی گیرند که از تهران تدارک دیده شده و برای آنان ارسال می شود. حال آنکه اگر نظیر اقدام فوق در طول سال برنامه های مختلفی برای یادآوری و بزرگداشت شخصیت های برجسته تاریخی و فرهنگی و رویدادهای مهم سبزوار نظیر سربدران اتفاق بیافتد می تواند به خوبی ذهن دانش آموزان این شهر را هرچند به صورتی مختصر اما با ریشه های فرهنگی خود آشنا کرده و حس ارزشمند احساس هویت محلی و سپس ملی را در آنان تقویت کند.

چنین است که شاید با جرأت بتوان، در بین همه برنامه های مختلف فرهنگی که اداره فرهنگی ورزشی شهرداری سبزوار در طول 3 سال فعالیتش تا کنون انجام داده و نیز اقداماتی که کمیسیون فرهنگی شورای شهر در حدود یک سال اخیر (پس شروع به کار شورای چهارم) انجام داده است، نواختن زنگ بیهقی در یکی از مدارس پسرانه این شهر را یکی از ارزشمندترین این اقدامات دانست و ای کاش این اتفاق با یک برنامه ریزی صحیح به طوری که بیش از حد باعث گرفته شدن وقت درس و آموزش در مدارس نشود، برای دیگر شخصیت ها و بزرگان سبزوار نیز رخ دهد.

وبسایت شهرداری سبزوار امروز 30 مهر 93، خبر نواخته شدن زنگ بیهقی را به شرح زیر منتشر کرده است:

برای نخستین بار در کشور: " زنگ بیهقی" در سبزوار نواخته شد

برای نخستین بار در کشور؛ به مناسبت اول آبان ماه سالروز ابوالفضل بیهقی، تاریخ نگار قرن پنجم ه.ق، " زنگ بیهقی" در سبزوار نواخته شد.

به گزارش واحد خبر روابط عمومی شهرداری سبزوار، این اقدام نمادين به ابتكار اداره فرهنگی هنری شهرداری سبزوار و همکاری آموزش و پرورش در مدرسه ابتدایی پسرانه ابوالفضل بیهقی واقع در خیابان جوادیه، جوادیه 6 با حضور جمعی از مسئولان شهری اجرا شد.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر سبزوار در حاشیه این مراسم به خبرنگار ما گفت: ابوالفضل بیهقی نویسنده کتاب سترگ بیهقی یکی از چند صد مشاهیر سبزوار است که ما حقش را به خوبی ادا نکرده و دینش را برگردن داریم.

مهدی مقصودی از ابوالفضل بیهقی به عنوان یکی از تاثیرگذارترین مشاهیر سبزوار یاد کرد و اظهار کرد: این شخصیت ادبی جزو یکی از شاخصه های شهر کهن بیهق است که نیازمند معرفی و شناساندن بیشتر به عموم مردم و نسل جوان سبزوار است.

وی با تاکید بر اینکه فراگیر کردن نام و نشان پدر نثر فارسی و اثر گرانسنگ وی در بین عموم مردم کشور است، تصریح کرد: در آغاز راه، زنگ بیهقی در نهصدو بیست و سومین سالروز این شهیر ادب پارسی به همت اداره فرهنگی هنری شهرداری و همکاری آموزش و پرورش در مدرسه ابتدایی ابوالفضل بیهقی نواخته شد.

مقصودی در ادامه به همایش ابوالفضل بیهقی اشاره کرد و گفت: این همایش برای سومین سال متوالی و چهارمین بار با هدف بزرگداشت و ارج نهادن به جایگاه بیهقی در عرصه نثر فارسی در سبزوار با حضور حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و عضو شورای انقلاب فرهنگی پنجشنبه اول آبان ماه برگزار می شود.

وی ابراز امیدواری کرد این همایش مقدمه ای برای برگزای همایش ملی این ادیب سبزواری در سال های اینده باشد.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر سبزوار در پاسخ به پرسشی که چرا اول آبان ماه علیرغم پیگیری های صورت گرفته هنوز به عنوان روز بیهقی در تقویم ملی به ثبت نرسیده است، گفت: یکی از اهداف ما برای دعوت از رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی بیان این موضوع و چرایی آن است.

وی ادامه داد: کمیسیون فرهنگی شورا به تنهایی عهده دار این موضوع نیست، تحقق این هدف بزرگ همراهی و همدلی همه مدیریت شهری از جمله فرماندار، نمایندگان مجلس را می طلبد.

رئیس اداره فرهنگی هنری شهرداری سبزوار هم  با تاکید بر اینکه معرفی و شناساندن مشاهیر و هنرمندان در راستای باز نشر فرهنگی غنی سبزوار به مردم یکی از اولویت های این اداره است، گفت: نواختن زنگ بیهقی مقدمه ای برای شناسایی و نواختن زنگ دیگر ادبا و مشاهیر سبزوار در سطح مدارس این شهر بود.

منبع: وبسایت شهرداری سبزوار

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

غلامعلی حدادعادل میهمان همایش بزرگداشت ابوالفضل بیهقی در اول آبان سبزوار

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما