شنیدن صدای فردای موسیقی سبزوار با اجرای «حافظانه» گروه سه تارنوازی داروگ

مطلب زیر به قلم میلاد چشمی یکی از همشهریان هنردوست سبزواری روز گذشته در صفحه متعلق به گروه موسیقی داروگ سبزوار در شبکه اجتماعی فیسبوک منتشر شده است.

این مطلب تا کنون چند نظر مفصل و تحلیلی درباره وضعیت موسیقی در ایران و به ویژه شهرستان های کوچک و متوسط خارج از محدوده را از جانب دنبال کنندگان صفحه داروگ به همراه داشته است:

چند شبی است که گروه سه تارنوازان داروگ به سرپرستی میلاد سیدنیا کنسرت خود را در تالار کاشفی سبزوار آغاز کرده است.
گروه موسیقی داروگ پس از چنذ سال فعالیت و پوست انداختن های فراوان و نیز برگزاری چند کنسرت در بالاترین سطح استانداردهای ممکن در سبزوار، اینک به آرامی، زایایی و باروری خود را در بالندگی شاخه های استوار و نوبنیاد خود به نظاره می نشیند.
اغلب هنرمندان و گروه های هنری در شهرهای کوچک همواره از محدودیت امکانات، منابع و تنگ نظری ها می نالند. این خرده گیری ها همیشه برحق است، اما واقعیت این است که بزرگترین مشکل در فعالیت های هنری این چنینی، عدم اعمال رویکرد حرفه ای توسط خود هنرمندان است. سختگیری و نگرش حرفه ای از امکانات حداقلی نیز می تواند محصولات آبرومندانه و درخور توجهی تولید کند. ضمن اینکه عمل حرفه ای در درازمدت، عکس العمل حرفه ای مخاطبان خود را نیز برمی انگیزد و به این ترتیب تک شاخه های مستعد به تدریج تبدیل به جریان هایی تنومند می شوند.
حضور میلاد سیدنیای جوان در کلاس های بهداد بابایی در این چند سال اخیر که با مشکلات فراوان رفت وآمد به تهران و تناقض با فعالیت های کاری و درسی روبرو بوده، اولین چراغ حرفه ای گری را در عرصه سه تارنوازی سبزوار روشن کرد. و این رویکرد درست خیلی زود به بار نشست و چندین نفر از سه تارنوازان جوان مستعد در سبزوار تحت محوریت او گرد هم آمدند و اینک پس از دو سال تمرین حاصل کار آن ها پیش روی مخاطبان هنر در سبزوار است: مجموعه ای از قطعات که بخشی از آن ها از ساخته های قبلی گروه داروگ گرفته شده و بخشی ساختۀ میلاد سیدنیا است، که این نیز خود ویژگی بسیاری ارزشمندی برای این کنسرت است؛ چرا که بر بهره گیری از قطعات ساختۀ خود گروه تأکید می کند. گرچه اگر به طور معمول آثاری از بیرون نیز به این برنامه راه پیدا می کرد، ناشایست نبود.
گروه های هنری حرفه ای در دنیا گاهی مجموعه ای از آثار گذشتۀ خود را در برنامۀ گسترده ای تحت عنوان رپرتوار دوباره اجرا می کنند تا هم برای تثبیت آثار خود در خافظۀ اجتماعی یادآوری باشد و هم از هدر رفتن تجربۀ گروه جلوگیری شود. مثلا اجرای تصنیف زیبای مضراب باران، این بار با تنظیم مضرابی چنین کارکردی را در کنسرت سه تارنوازان دارد.
این کنسرت در بزرگداشت مقام حضرت حافظ از 23 مهر تا اوایل آبان برقرار است. آن ها که مشتاقند صدای فردای موسیقی سبزوار را بشنوند، این شب ها به تالار کاشفی بیایند.

نوشته میلاد چشمی...

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

تلفیق هنرمندانه شعر شیراز با موسیقی سبزوار در اجرای «حافظانه» گروه سه تار نوازی داروگ

نظرت را بنویس
comments

شهروز.م

به داشتن جوانی مانند شما که با تلاش و کوشش در راه موسیقی گام برمیدارد باید افتخار کرد .

س.س

دروووووووووووووود به میلاد سیدنیای عزیز
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما