تلفیق هنرمندانه شعر شیراز با موسیقی سبزوار در اجرای «حافظانه» گروه سه تارنوازی داروگ

پنجمین شب اجرای «حافظانه» گروه سه تار نوازی داروگ دیشب در میان استقبال گسترده هنردوستان سبزواری در تالار کاشفی مجتمع فرهنگی و هنری اسرار سبزوار روی صحنه رفت تا در نتیجه تلفیق شعر شاعر خوش سخن شیراز با موسیقی برخاسته از سرانگشتان هنرریز سه تارنوازان سبزواری و نیز با بهره گیری از آوای خوش دف و آواز دلکش دیگر هنرمندان عضو این گروه، شب به یاد ماندنی دیگری با رایحه هنر شعر و موسیقی کلاسیک ایرانی را در کهن شهر بیهق رقم بزند.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه هنرمندان جوان گروه سه تار نوازی داروگ به سرپرستی میلاد سیدنیا ، این شب ها چنان با مهارت و تسلط تحسین برانگیزی روی صحنه حاضر می شوند و به اجرای نت های موسیقی می پردازند که اگر بیننده ای از قبل اطلاع نداشته باشد که این اولین اجرای کنسرتی گروه مذکور است، ممکن است گمان کند، گروهی را در مقابل خود می بیند، که پیش از این تجربه برگزاری چندین کنسرت بزرگ در مقابل جمعیت های چند صد نفری را داشته است.

البته هرچه از خوش نوازی هنرمندان سه تار و دف نواز  «حافظانه» بگوییم، نمی توان از هنر جواد محمدی که بعضی از غزلیات حافظ شیرازی را با آواز خوشی می خواند، نمی توان چشم پوشی کرد که با حنجره ای پرورش یافته و پخته به خوبی واژگان را ادا و به سروده های حافظ با قدرت حنجره  خود زیبایی دو چندانی می بخشد.

ناگفته نماند که اعضای گروه سه تارنوازی داروگ قبلا هر یک اجراهای دیگری به صورت تک نوازی یا همراه با دیگر گروه های موسیقی شهرستان داشته اند، اما این اولین باری است که 9 هنرمند سه تارنواز و 1 هنرمند نوازنده دف و دایره به همراه یک هنرمند عرصه آواز در قالب گروه سه تارنوازی داروگ در کنار هم قرار می گیرند و به اجرای موسیقی می پردازند.

نکته مهم دیگر در اجرای حافظانه این است که گفته می شود، برای اولین بار است که در سبزوار اجرایی با این تعداد بالا (9 نفر) از هنرمندان سه تارنواز روی صحنه می رود . اجرایی که در  واقع شاکله اصلی آن، صدای ظریف این ساز مضرابی موسیقی ایرانی است.

دکور صحنه نیز که از ترکیب چند بنر با اشعار زیبایی از خواجه حافظ شیرازی، و یک سکوی پله کانی به عنوان جایگاه نشستن هنرمندان و پارچه های تزینی سنتی از جمله پارچه های ترمه دوزی شده و چند گلدان شمعدانی شکل گرفته، با افزوده شدن نورهای رنگین به صحنه، دکوری ساده و در عین حال چشم نواز را در مقابل دیدگان حضار می گستراند.

به طور خلاصه باید گفت، همه چیز این اجرا، آنقدر حساب شده و دقیق در کنار هم قرار گرفته است که می توان مهرتأیید حمیدرضا سیدنیا سرپرست گروه داروگ را بر اولین اجرای کنسرتی برادرزاده اش میلاد سیدنیا سرپرست گروه سه تارنوازان داروگ حس کرد.

حمیدرضا سیدنیا که خود با وجود سن نسبتا جوان توانسته است به واسطه فعالیت های حرفه ای، آموزش دادن به شمار زیادی از هنرجویان و برگزاری چندین کنسرت موفق موسیقی در سبزوار ، تهران و در برخی کشورهای خارجی، به یکی از  اساتید و چهره های شاخص موسیقی سبزوار در یک دهه اخیر و حال حاضر تبدیل شود، اینک این شب ها بدون اینکه خود رهبر یا یکی از نوازندگان کنسرت حافظانه باشد، مدیریت اجرایی این اثر هنری را برعهده دارد و اگر دغدغه های این مسئولیت اجازه بدهد، لحظاتی کنار می ایستد و حاصل آموزش ها و زحمات چند ساله خود را نظاره می کند که اکنون با تأسیس گروه های تخصصی تر موسیقی نظیر گروه سه تارنوازان داروگ، در شهر سبزوار ریشه فرهنگی خراسان تبلور یافته است.

تشویق های فراوان مردم، سکوت و نظم نسبتاً مناسب سالن از سوی حضار، و پرشدن و یا رسیدن به مرز پربودن سالن در اکثر شب های اجرای حافظانه می تواند دلایلی بر  موفقیت آمیز بودن اجرای گروه سه تارنوازان داروگ باشد.

لازم به ذکر است یکی دیگر از دلایل اهمیت کنسرت حافظانه سبزوار ، حمایت آن از موسسه خیریه حضرت علی اصغر(ع) ویژه بیماران خاص و صعب العلاج در سبزوار است که شاید خود دلیل مضاعفی برای استقبال بیشتر مردم هنردوست و خیرخواه دیار سربداران از تهیه بلیط و شرکت در این برنامه هنری باشد.

گفتنی است، اسرارنامه هم اکنون در بخش عکس نامه همین وبسایت اقدام به انتشار گزارش تصویری اجرای حافظانه گروه سه تارنوازان داروگ کرده است که تصاویر آن، توسط هنرمند جوان سبزواری حامد کوشکی تهیه شده است.

برای مشاهده این گزارش تصویری هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

اجرای حافظانه گروه سه تار نوازان داروگ در سبزوار روی صحنه رفت

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما